Chtěli-li bychom pak na to dáti pozor, najdeme, že nejen mezi filozofy
ta otázka a pečlivé, jak by zpravena ^^1^^ býti měla, vyhledávání bylo a
jest, ale že každého vůbec člověka mysl tam jde, kde a jak co
nejplnějšího potěšení dojíti: a shledáno, že všickní takměř lidé
ven z sebe vybíhajíce, v světě a věcech jeho, čím by mysl kojili a
pokojili, hledají, tento v statku a zboží ^^2^^, onen v rozkošech a
líbostech, jiný v slávě a vzáctnosti ^^3^^, tento opět v moudrosti a
umění, jiný v veselém tovaryšství etc., a tak sumou ^^4^^ všickni po
věcech, kteréž vně jsou, v nich dobrého svého hledajíce,
zevlují.
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.
P. 1623
^^1 ^^ rozřešena, zodpovězena ^^2 ^^ majetku, bohatství ^^3^^ důstojnosti ^^4^^ úhrnem, zkrátka
Že všickní takměř lidé ven z sebe vybíhajíce
13. 04. 2014
Hlavní
téma čtvrtého vydání Všudybylu 2014 je postavení cestovního ruchu. Ač
je u obyvatel Česka upevňováno přesvědčení, že cestovní ruch je věcí
cestovních kanceláří, restauratérů, hoteliérů a dalších poskytovatelů
služeb, a ač ti osvícenější poukazují na to, oč výrazněji tuto tržní
platformu využívají jiné státy ve prospěch svého hospodářského a
sociálního rozvoje, lze konstatovat, že český cestovní ruch je na tom
lépe, než si zasluhujeme. Zdědili jsme totiž úžasně disponovanou zemi.
O její vitálnosti vypovídá nejen rekordní ziskovost českých filiálek
cizích bank teď, i v dobách finanční krize, či přítomnost
zahraničních investorů, ale i množství hradů, zámků, církevních
objektů a technických památek. Nádherná příroda. Malebné vsi a města.
Architektura, výtvarná, hudební a literární díla. Skvělá kuchyně.
A samozřejmě invence lidí, včetně plejády světově proslulých rodáků
a těch, kdo na území našich zemí působili. Pokud kdo začal objevovat
krásy naší vlasti, zpravidla chce poznávat další. Je dobře, že na řadě
míst Česka je kupní síla turistů, obdobně jako kupní síla investorů a
jejich zaměstnanců, živnostníků, úřadníků, příslušníků
ozbrojených složek atd., vnímána jako fenomén, který dokáže mít
významný vliv na posilování veřejných rozpočtů a na tvorbu a udržení
pracovních a podnikatelských příležitostí i mimo oblast služeb. Zkrátka
na místní rozvoj. Avšak nejen na něj! Rovněž tak na ještě vyšší zisky
cizích nebo do ciziny přesídlených společností tyjících z existence
Česka.
Jaromír Kainc