Jednu věc zejména připomenuti se vidí, jak mi se mezi formany po zemi a plavci na moři vedlo. Když sem tak, dílny řemeslníků přehlédaje, tesknil, řekl Mámilovi Všudybud: „Vidím já, že je toto cosí neposedavého, rtuť vždycky se mektati1 chtíci: protož mu žádné jedno místo nevoní, k němuž by se přivázati dáti chtěl. Ukažme mu prostrannější, kupecký, kdež vždycky sem tam přes svět se přenášeti a jako ptáku létati volno.“
Žádné jedno místo mu nevoní, k němuž by se přivázati dáti chtěl
04. 05. 2002
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.P. 1623
K současnému světu,
zvláště tomu překypujícímu euro-americkou spotřebitelskou kulturou, se
váže nebývale dynamický rozvoj dvou protipólů poznávání světa. Díky
informačním technologiím, a zejména internetu, můžeme vidět, slyšet, co
se kde na glóbu a v jeho okolí děje, a nebo virtuální realitou cestovat
až na sám konec vesmíru. Zároveň, díky technickému pokroku a reklamou
mocně vybičovávanému nutkání nakupovat, dochází ke stupňování
prodeje, a tedy i přepravy zboží. Rovněž dochází k permanentnímu
přemísťování obrovského množství lidí. Lidé se chtějí osobně
potkávat. Chtějí poznávat jiné kultury a relaxovat jinde, než jsou.
Pochopitelně největším hybačem dopravy byl, je a bude obchod. Byznys je
všemocnou čarodějkou, a to nejen proto, že určuje, kde se zrovna bude
válčit, bombardovat či jinak si pomáhat. V každém případě pro přelom
druhého a třetího tisíciletí už největším byznysem zůstane svět
v pohybu. Motorismus, doprava, cestování a cestovní ruch, a to i přes to,
že jsou čas od času eliminovány nekompromisně bezohlednými a proto daleko
účinnějšími tahy ve prospěch vojenského průmyslu.
nakladatel a vydavatel Všudybylu