Mnozí tu z všelijakých stavů byli, kteréž sem prvé viděl, že
v povolání svém a skrze bránu ctnosti, aneb také skrze postranní fortny,
práce a potu nelitovali, avšak se štěstí dočekati nemohli: jiný, na to
třeba ani nemyslící, byl za ruku ujat a zhůru nešen. Z oněch pak
čekanců mnozí převelmi tesknili, že na ně pořádka přijíti nechtěla,
až nejeden ošedivěl; někteří sobě zoufali, a pustíc o štěstí,^1
vraceli se k lopotování svému; z kterýchž opět někteří roztoužíce
se k hradu lezli, oči i rukou paní Fortúně podávajíc: takže
expektantů^2 těch způsob tak i jinak bídný a tesklivý sem
shledal.
Jan Amos Komenský Labyrint světa a ráj srdce L.P.1624
1 vzdavše se naděje na štěstí, 2 čekatelů
Z oněch pak čekanců mnozí převelmi tesknili
26. 01. 2002
Cestovní ruch dává příležitost obrovskému množství malých a
středně velkých podnikatelských subjektů.V tom je i jeho slabina. Nikdy
nedokázal a asi nedokáže vytvořit takový tlak jako jiná odvětví. Je
natolik multioborový, že lidé, kteří hovoří jménem jeho dílčích
oborů, nejsou zpravidla akceptováni většinou dalších částí jeho
spektra. Kapitány cestovního ruchu nespojuje úsilí o miliardové sanace.
Ani soupeření o státní zakázky. Zvláštní postavení průmyslu
cestovního ruchu ilustruje skutečnost, že z plejády zasloužilých se
politiků není v představenstvech firem z oblasti cestovního ruchu ani
jeden. Cestovní ruch není v České republice všeobecně vnímán jako
byznys strategického významu, natož jako sféra státních zájmů. To není
o samoúčelné prestiži, ale o společenské poptávce, aby cestovní ruch
přinášel České republice to, co už dávno přinášet mohl. Kolem stokrát
sto miliard korun zahraničního inkasa ročně. Cestovní ruch si skutečně
dokázal a dokáže pomoci sám. Díky všeobecné apatii a vrchnostenské
nechuti pro systémové impulsy tak nejsou v rolích čekanců lidé, kteří
v českém cestovním ruchu podnikají, nýbrž přemnozí ostatní.
vydavatel Všudybylu