PRO-LONG patří do skupiny tribologických aditiv vytvořených v rámci výzkumu NASA, která se uplatňují v kritických oblastech tření a pracují na principu řízené chemické reakce. Motorové oleje PRO-LONG patří do nové generace bezpopelných ANTI-WEAR aditiv pracujících na principu penetrantní chemisorpce. Jejich účinek a působení je totiž stále se obnovující, což umožňuje hloubková penetrace a neustálá impregnace mezikrystalické stavby BEILBYho vrstvičky. Takto vzniklé třecí vrstvičky jsou schopné plnit svoji funkci i v těch nejextrémnějších podmínkách tlakových a teplotních, jaké se vyskytují v podmínkách „EP“(extrémních tlaků) či „EHD“ (elasto-hydrodynamickém) mazání. Tribologické vlastnosti takto ošetřených povrchů třecích dvojic, ať už se jedná o plochy pístové skupiny či klikového hřídele nebo rozvodu a ventilů, vaček a jiných součástí, jsou podstatně změněné a to se projevuje jednak ve snížení koeficientu tření, zmenšením drsnosti povrchu a jednak ve zvýšení teplotní odolnosti této mezní mazací vrstvičky. Může se to demonstrovat někdy až drastickým způsobem, např. při jednom předvádění přípravku jisté firmy byl motorový olej z karteru vypuštěn a místo něho nalita Coca-Cola s tímto přípravkem. Motor byl schopen bezhavarijního provozu. Tím se ovšem neměla dokazovat zbytečnost mazacího oleje! Jeho přítomnost je nutná nejen z hlediska úlohy „nosiče“ reaktantu, ale také z hlediska řady dalších základních funkcí mazacího oleje (např. odnos otěrových částic, přestup tepla-chlazení pístové skupiny, ochrana proti korozi aj.). Přitom PROLONG nereaguje s mazacím olejem, nenastanou žádné interakce s mazací náplní, jeho činnost není ovlivněna filtračním systémem, jako tomu je u teflonových, sulfidmolybdenových, grafitových a jiných přípravků, kde většina takových aditiv zůstane na filtru. Nestéká z povrchu třecích dílů po zastavení, neboť je zabudován v podobě pevného pružného filmu v povrchové vrstvě kovu. V důsledku penetrantní schopnosti se vytváří hladký povrch, počet nerovností se zmenší v důsledku „zatečení“ chemického filmu do třecí plochy strojních částí. Koeficient tření tudíž klesá, motor má menší spotřebu paliva, má tišší chod a jeho dřívější hluková hladina podstatně klesá.
Prof. Ing. Jiří KOVÁŘ CSc.
Výsledky testování nezávislých výzkumných pracovišť, potvrzené uživateli z řady oblastí strojní výroby, dopravy a údržby, potvrzují PRO-LONGu tyto mimořádné schopnosti:
- snížení tření o 20 %
- snížení opotřebení o 55 %
- snížení teplot o 30 %
Toto jsou zprůměrované výsledky více než 100 testů, které úspěšně proběhly v norském vědeckotechnologickém institutu SINTEF, zpráva č. STF 18 F87013. Pozdější testy v Čechách u Benzina a.s. zkušebny a laboratoře v Kolíně výsledky ze SINTEF jen potvrdily, číslo protokolu: 200/96/S
PRO-LONG vyvinuli v laboratořích NASA
21. 05. 2012
Radek Richter
PRO-LONG jsou speciální, mimořádně účinná maziva třetí generace vyvinutá pro provoz motorů a strojních zařízení v těch nejextrémnějších podmínkách. Pomáháme firmám, které provozují komplikované stroje a výrobní zařízení, prodloužit díky mazivům PRO-LONG jejich životnost, ušetřit za opravy způsobené opotřebením a za předčasné nákupy nových. Pomáháme i motoristům, aby si snížili spotřebu paliva spolu se zlepšením výkonu vozu a ušetřili tak za pohonné hmoty. Jak? Při výměně oleje použijí maziva Oil Plus a při tankování přidávají do benzínu aditiva Petrol plus, nebo aditivum Diesel plus do nafty.
MICE (meetings, incentives, congresses & exhibitions industry)
je zajímavá oblast byznysu. Není samoúčelná. Startuje a umožňuje spoustu
dalších zajímavých byznysů. O jednom takovém, který začal veletržní
účastí, jsem si 4. května 2012 přišel popovídat s dovozcem maziv a
aditiv PRO-LONG Radkem Richterem, jednatelem firmy PRO-LONG ČR
s.r.o.
Pane Richtere, na motory a stroje jsou kladeny vysoké nároky. Vy
hájíte barvy těch, kteří zabraňují jejich předčasné amortizaci. Mazivo
PRO-LONG díky vytváření třecí vrstvičky, která odolává až
čtyřikrát většímu tlaku než u běžných maziv, dokáže eliminovat
jejich opotřebovávání. Při studených startech, které způsobují až
80 % celkového opotřebení třecích ploch motorů, dokonce plně nahradí
absenci oleje.
Maziva a přípravky PRO-LONG pro zvýšení mazací schopnosti olejů se
uplatňují všude tam, kde vlivem ztížených podmínek jak provozních, tak
tepelných dochází k provozní nespolehlivosti. Tam, kde je třeba udržet
dlouhodobý bezúdržbový a bezporuchový chod motorů, strojů a zařízení.
Převážně ve složitých procesech průmyslové výroby, v autodopravě či
auto-motosportu. Vyrábí je společnost PRO-LONG se sídlem v norském městě
Stavanger. PRO-LONG ale byl vyvinut v Kanadě v laboratořích NASA, a poté
uvolněn k mírovým účelům. Norští výrobci se k němu opravdu dostali
tak, že se zúčastnili strojírenské výstavy v Montrealu, kde fungoval
stroj s obrovským mezním třením, tzv. těžko umazatelný. To vzbudilo
jejich pozornost a začali se zajímat, čím to, že se nezadře. Tam se
poprvé setkali s produkty PRO-LONG a projevili zájem získat licenci na
jejich výrobu. Dostali ji a s ní možnost prodávat je v Evropě. Norové
aditiva a maziva PRO-LONG vyrábějí od roku 1987. Já s jejich výrobky
začal obchodovat v roce 1997 a dodávat je hlavně pro strojírenství.
Zajímavým segmentem se ukázal i motorismus. Produkty PRO-LONG jsme začali
testovat v motorech všech různých kategorií a různých zařízení, co se
týče motorismu a opravárenství. S produkty PRO-LONG jezdí špičkoví
autokrosoví a ralleycrossoví závodníci. Jezdí s nimi několikanásobný
mistr Evropy Roman Častoral. Sponzoroval jsem i tým Motoklubu Jiřetín,
který si v roce 2006 na 81. Šestidenní v Taupo na Novém Zélandě vyjel
první místo. Měli to ve dvoutaktech i ve čtyřtaktech. Všechny jejich
motorky dojely.
V srpnu 2009 ve Světě motorů testovali, za jak dlouho zadřou
motor, v němž je aplikováno aditivum PRO-LONG, pokud z něho vypustí
motorový olej.
Ano, dostali k dispozici starší automobil pro úplné zničení (viz www.prolong.cz/…erenu-1-.pdf).
Ještě než tu zkoušku dělali, volal mi redaktor, zda ji mohou udělat. Řekl
jsem: „Ano. Zkuste to. My to zkoušeli také. Ale mám podmínku. Je potřeba,
aby před tím auto s aplikovaným aditivem PRO-LONG najelo minimálně
500 km.“ Bylo mi ale řečeno, že zkoušku musí udělat ještě ten den,
protože mají uzávěrku. „A bylo vystaráno“! Byl u toho autokrosový
jezdec Jindra Kotek, který dotyčný vůz řídil. Místo pěti set kilometrů
s ním před vypuštěním oleje ujeli méně než sto. Musel jsem odletět do
Kanady. E-mailem mi přišla zpráva, že se to osvědčilo. A že to poznali
okamžitě, protože se po nalití aditiva do paliva měřitelně ztišil motor.
Pak s tím autem bez motorového oleje ujeli třicet kilometrů, než se motor
zadřel.
Mám kamaráda, kterému přezdívám Tackleberry, neboť má stejně
akční sklony jako Eugene Tackleberry v americké filmové crazykomedii
„Policejní akademie“. Firma PRO-LONG vyrábí mazivo jak konzervační, tak
na akční střílení a čištění.
Ano, dobře konzervuje a výborně čistí napáleniny od střelného prachu,
kovu apod. Vynikajícím způsobem maže. Testy s pevně fixovanými zbraněmi
prokázaly, že naše maziva víc jak o polovinu zmenšují rozstřel oproti
ostatním, běžně používaným mazivům. PRO-LONG se proto často využívá
pro sportovní střelbu a našimi odběrateli je i hodně myslivců a
sběratelů zbraní.
Nicméně nejširší uplatnění a největší úspory mají
uživatelé maziv PRO-LONG v průmyslu a strojírenství.
Jedním z našich největších odběratelů je ŠKODA Mladá Boleslav a
výrobky používají i její dodavatelé např. při lisování nebo při
těžko namazatelných operacích. Používají se i ve sklárnách. Nebo
např. v ABB Jablonec, kde mají lisovací stroj, který lisuje složité
kovové výlisky. Jednou ranou udělá pět operací – řezání, tažení
atd. Měli s ním ale problém, minimálně pětkrát za turnus jej museli
namazat. Avšak tření bylo tak obrovské, že se jim to stejně lepilo,
nástroje, které vyjížděly z matrice, se přidíraly, až mě objevili
prostřednictvím internetu. Namazali jsme to PRO-LONGem a osvědčilo se.
Avšak pro mne to až tak velký byznys není, protože teď spotřebují
strašně málo maziva. Berou dvanáct kousků sprejové vazelíny za rok a
místo toho, aby jako dřív mazali lis pětkrát denně, jej mažou jednou za
týden. Mezi naše odběratele patří i lisovny plastů. Např. ve Vrbně pod
Pradědem jsou naše produkty používané do obrovských lisovacích strojů,
protože PRO-LONG také snižuje teploty v hydraulice, průniky oleje,
hlučnost a hlavně energetickou náročnost. Takže šetří výdaje za provoz
a prodlužuje intervaly generálních oprav. Dodáváme jej i pro českého
výrobce turbín pro vodní elektrárny aj. Norský PRO-LONG vyrábí hodně
i pro kolejovou dopravu včetně mazacích tuků pro železnice do mínus
pětapadesáti stupňů Celsia.