Polední kámen, tajemný strážce Hory 1
29. 11. 2016
Montibus Gigantum – hory obrů
Krkonoše nepatří k nejvyšším ani nejrozsáhlejším pohořím Evropy,
přesto jsou známy po staletí, ještě z pohanských dob, pro svoji
neobyčejnou a tajuplnou vlastnost. Tam, kde se zemské vrcholy setkávají
s nebeskou oblačností, počíná trojice řek, v českých nížinách
spojená v jeden mohutný tok Labe. Nehledejme však pramen, rodištěm řek
jsou tu samotné Hory.
Mýty znají i jejich mocného pána,
zlověstného démona hlubin se starodávným jménem, které lidé neznámo kdy
uložili do názvu hor. Pásmo Krkonoš s přilehlými Jizerkami, Orlickými
horami a Jeseníky výrazně oddělují roviny baltského severu od
vnitrozemské pánve Čech. Z polských nížin se zvedají k nebi jako hradby
Mundurorum Gigantei.
Tajemný název Krkonoš je starší než písmo, které jsme u nás začali
užívat až v 9. století s příchodem křesťanství. První záznam je
o sedm set let starší. Ve 2. stol. pojmenování Korkontoi užil
řecký geograf Klaudios Ptolemaios v zeměpisném díle Europae tabula
quarta. Popisuje krajiny a obyvatelstvo za hranicemi Římské říše, jak
mu je vylíčili lidé, kteří do barbarských končin pronikali za obchodem
nebo v římské vojenské službě. O Krkonoších pojednává kapitola
XI. Germaniae Magnae situs. Že skutečně mluví o našich horách,
je patrné z řady souvislostí, především zmiňuje nezaměnitelný název
řeky Albis. V řečtině uvedení Korkontoi (latinsky
Corconti) byli podle Ptolemaia kmeny v blízkosti monte
Asciburgius, což je Sněžka. Je zřejmé, že tito lidé byli jmenováni
podle specifika pohoří, ale jejich totožnost není zcela jasná. Ptolemaios
je zařadil mezi Germány, protože obývali území Velké Germánie, obdobně
jako zde uvádění Markomani a Kvádové. Pozoruhodné je, že Korkontoi
jmenuje spolu s Lugi Buri (Lužičany?) až k pramenům Visly, na
jejímž horním toku leží významné místo pohanského kultu Krakov. Na
východ od Labe žili Silingi, patrně Slezané, v jejich sousedství
Suebi. Jejich jméno bývá vykládáno jako Svébové, ale po více
než tisíc let tu sídlí kmeny polabských Srbů, kteří by měli být
původu slovanského.
Sám název Krkonoš je patrně již předkeltský, přejímaný zdejším
obyvatelstvem po staletí. V raném novověku se znovu rodí zájem
o geografické vědy. V tzv. Klaudiánově mapě z roku 1518 je
v hraničním hvozdu obepínajícím českou kotlinu vyznačena horská
„mýtina“ nesoucí název Krkonoss. Bohuslav Balbín tento název
uvádí v roce 1679 v latinsky psaném díle Miscellanea historica regni
Bohemia*e jako *Kerkonossioi horoi, který považuje za odvozený
z řeckého jazyka. Možná znal dílo Ptolemaiovo, pravděpodobněji však
četl řecké mýty. Složené slovo Kork-konti zřetelně mluví o zemi
nesoucí jméno démona Kroka, Krko-noss je jeho sídlem. Původně tudíž
horstvo nedalo jméno Krakonoši, ale naopak o mnoho dříve mytické Krakoness
horstvu.
Vypravme se na místa, kde se s duchem hor můžeme setkat. Nikoliv však
s kouzelným staříkem s dlouhými vousy a neodmyslitelnou fajfkou, ale se
skutečným fenoménem Krkonoš, jak jej v proměnných formách vnímali
generace nejen Čechů, Němců a Poláků, ale ještě před nimi staří
Slované, Vandalové, Germáni, Keltové, dávní lidé, kteří krajinu pod
horami obývali nebo jí za uplynulé tisíce let v řadě migrací
prošli.
Co nebo kde v Krkonoších však hledat
Základem geografického i démonova pojmenování jsou hlásky kr,
při užití latiny cr. Krkonoše i Krakonoš vycházejí ze slovního
kořene „kr“, v polštině dosud s vokálem „a“, Karkonosze či
Karkonosz. Obávaného boha, jehož Římané zvali Saturnem, helénští
Řekové znali jako Kronose. Jeho kult byl mnohem starší než Diův,
předcházel božstvům evropských Řeků. Jejich pravlastí bylo Černomoří.
To vzniklo v důsledku působení gigantických vodních sil pro tamní
obyvatele s apokalyptickými následky, v paměti lidstva tradované jako
potopa světa. V řeckých mýtech byl démonický Kronos uvržen olympskými
bohy do hlubin Země, odkud z Tartaru hrozí obávanou mocí. Jeho fyzickým
projevem jsou zemské živly oheň a voda. Ve střední Evropě aktivní žhavé
vulkány již nenajdeme, zato živou vodou jsou vrcholové partie Krkonoš
prosyceny jako hydrologický organismus. Název „Studniční hora“ skvěle
vystihuje charakter zdejší krajiny: rozlehlá horská rašeliniště tu
kumulují nekonečné množství vodních mas. V oblačných výškách kolem
patnácti set metrů nad mořem se sbírá vláha krkonošským vodním tokům.
Ve vysokohorských blatech se rodí peřeje Labe i vodopád Úpy, temná jezera
jsou povodím Odry. Řekami se po věky projevuje mytická síla ducha hor. Tady
hledejme bájnou Krakonošovu zahradu.
Tajuplné a ojedinělé krajině
tu dominuje pyramida Sněžky. Nynější český název je přepisem
německého Schneekope, více vypovídá původní jméno hory, podnes
užívané v polštině – Karpacz, staročesky Krpáč
(etymologie pojmenování celého pásma Karpat). Příkré hřebeny
Sněžky na západě přecházejí do mírně zvlněné tabule se skromnými
porosty trav a kleče. V mělké sníženině mezi Studniční horou,
Luční horou a Stříbrným hřbetem leží vysokohorské rašeliny na
ploše 280 ha, s počátky v geologických procesech poslední doby ledové.
Impozantní je okraj strmě spadající do Obřího dolu. Je to přehradní
hráz tajemného jezera, neboť z této výšky hučí vodopád, avšak
každý, kdo vystoupal nahoru, spatřil namísto jezerní hladiny tzv.
Čertovy louky. Ještě v mapách z 16. a 17. století byly prameny
Labe (fons Albis) zobrazovány jako rozlehlá vodní plocha. Müllerova
mapa z roku 1720 sem umisťuje tzv. Riebenzals lustgarten. Vstoupit
do této mytické zahrady se však nevyplácelo, duch Hory nevítal
návštěvníky k hostině. V měkké půdě a nesčetných tůňkách
nezvaným hrozila smrt. Byla to past zvěři i lidem, kteří se do těchto
výšek odvážili. Vodou prosycené rašeliniště tu má mocnost i desítky
metrů, na okrajích z něho prýští nepočítaně potůčků křišťálově
čisté ledové vody. V jednom místě si za tisíce let masy kondenzované
vláhy našly svůj odtok Čertovou brázdou, bílé peřeje tu daly
jméno řece Albis, Elbe neboli Labe. Stříbrný hřbet tvoří také rozvodí
dvou moří. Slunečním směrem voda odtéká do Severního moře, chladné
svahy Stříbrníku zásobují ledovcová jezera Velký a Malý
stav a z nich řeku Bóbr, která vodami Odry proudí do moře
Baltského.
Tady na rozcestí
sluneční a půlnoční strany stojí kamenný strážce, posvátný symbol
pramenné Hory. Osamělá a dlouhověkostí bizarně tvarovaná
žulová skála je nejvýše položenou „sochou“ Krkonoš. Český název
Polední kámen, polsky Słonecznik, německy Mittage
Stein, ukazují na její výjimečné postavení v krajině na samém
větrném vrcholku hor. Polední kámen je dávným svědkem zemské vulkanické
činnosti, ohnivých živlů, které se tu spojují s živlem vodním a
vzdušným. Skalní výchoz ční ze Stříbrného vrchu jako figurální totem
vytvořený pohanskými démony. Také proto si v dávnověku získal pověst
nadpřirozena, výstižně ilustrovanou v tzv. Hüttelově mapě Krkonoš.
Autor před více než čtyřmi sty lety ve skále zobrazil mýtus, který ve
své době zval „Ruben Zagel“ a zpodobnil jej jako stojícího černého
kozla. Popis doplňuje slovo „Nest“ a název „Der Mittage Stein“.
V tajemném Ruben Zagelovi je uchován prapůvod pozdějšího
německého pojmenování ducha hor Rübezahl i následné české
Rýbrcoul. Avšak Hüttelův dovětek Nest (hnízdo, doupě) je
pozoruhodným dokladem o německé náhradě původního obávaného jména
Krak, neboť jejich vokalizovaným spojením Krako-nest dojdeme k českému a
možná i nejstaršímu názvu hor jako sídla bájného démona, jež se
objevilo v Klaudyánově mapě z roku 1518 coby Krkonoss.
Skála zvaná Polední kámen
a její zosobnění s mýtem zvaným Ruben Zagel čili Krakoness není vůbec
náhodné. Kdo místo navštívil, na první pohled si všiml obří postavy
shlížející k severu do dalekých polských rovin, které končí až
Baltským mořem. Od členitého útvaru oddělená bytost je mírně
zakloněna, jako by odolávala chladným arktickým větrům, a zdola vyhlíží
jako sochy Moai na Velikonočním ostrově. Z opačné západní
strany pak tatáž skulptura vytváří obrovitý falus, pohanský
symbol plodnosti a mužské síly. Za dvojjedinou postavou skála vytváří
členitý výjev otevřený obrazotvornosti pozorovatele, s dalšími tvářemi
a zakódovanými ději. Nemohl jsem se ubránit dojmu, že hledím na vzor,
podle něhož v roce 1950 sochař tvořil totem soudobého démona,
monstrózní památník Josifa Vissarionoviče Stalina v Praze na Letné.
Obdobu je možné spatřovat i v dominanci skulptury na hraně návrší, jak
shlíží svrchu na nicotnou lidskou přítomnost. Samotný pocit z bizarního
tvaru skály umocňuje její astronomické postavení i pojmenování. Poledne
představuje jih neboli sluneční stranu, Słonecznik ze severní pozorovatelny
ční proti obloze jako záměrný bod na sledované dráze
Slunce. Nemůže být vhodnější bytost starodávného kultu.
Radek Míka