Počátky naší státnosti 8 – Ludmila, původkyně přemyslovské legendy
25. 05. 2010
Kněžna Ludmila
zaujímá významné místo vychovatelky a báby Vratislavových synů,
knížete Václava a Boleslava I. Pokud stála na počátku dynastie českých
knížat a králů, stejně legendární místo přináleží také jejímu
muži, otci knížete Vratislava. Tradice však odvozuje počátky rodu nikoliv
od Bořivoje, ale od bájného Přemysla zvaného Oráč. Jméno zapsané (nebo
později dopsané) k události r. 872 jako šesté mezi pěti vojvody Bohemie
symbolicky vyjadřuje Bořivojovu nejistou pozici na počátku vládnoucího
rodu i vzniku přemyslovského státu. Bylo vazalství k moravskému králi
důvodem upřít mu dějinnou úlohu nebo skutečně existoval Přemysl
zakladatel, který měl větší právo vejít do legendárního povědomí?
Svatoplukův prvorozený syn mohl vstoupit do života sv. Ludmily i do dějů,
jež významně předznamenaly budoucnost přemyslovského rodu.
Co z legend víme,
se bezmála všechno vztahuje až k pozdnímu věku báby sv. Václava a
k tetínské vraždě, datované na 15. září 921. Její mládí je
zahaleno v několika málo zmínkách o období, kdy byla ženou Bořivoje (?)
a matkou jeho dětí. Ludmila byla Polabskou Slovankou. Za její rodiště je
považován Mělník, přesněji hrad Pšovanů nad soutokem Labe a Vltavy.
Odtud prý vídala horu Říp, mytický střed Čech. Byla dcerou knížete
Slavibora a údajně měla bratra sídlícího na hradě Houska. Řeka plynoucí
na sever byla jejím domovem, patrně znala Ohři a výše po proudu i říčku
Bílinu. Nad jejím ústím do Labe v 10. století stávalo slovanské
hradiště, obhospodařující i nedaleké Stadické pole, kam původce
přemyslovské legendy zasadil děj o Oráčovi. Je pravděpodobné, že tohle
místo mladá Ludmila důvěrně znala. Její křest i svatba s Bořivojem
zůstávají v rovině dohadů. Co by žena Bořivoje počala nejpozději ve
čtrnácti a ovdověla již ve dvaceti osmi letech. Za její syny jsou
považováni Spytihněv a Vratislav, oba pozdější vládci Čech, ač je
dělí bezmála generační věkový rozdíl. Když Spytihněv žádal v r.
895 východofranského krále Arnulfa o lenní udělení Bohemie,
Vratislavovi bylo kolem sedmi let. Mladší Vratislav se narodil jako dítě
křesťanských rodičů, zatím co Spytihněvovi byla taková výsada upřena.
Otec Bořivoj nebyl v roce 875 ještě pokřtěn a jistě ne Ludmila, byla-li
vůbec Spytihněvovou matkou.
Z období Spytihněvovy vlády
v letech 895 až 915 nemáme o Ludmile ani Vratislavovi žádné zprávy.
Údajně to byl on, kdo začal stavět Pražský hrad. Připustíme-li zásluhy
o Prahu již moravskému Svatoplukovi, můžeme dějinnou roli Bořivojova syna
posoudit z jiného úhlu. Spytihněv je některými historiky považován
ještě za pohana, který přijal křest až v pozdějším věku. Kronikář
Kosmas sice mluví o zbožném knížeti, který zakládal kostely a žil podle
křesťanských zásad, ale stavba žádného kostela za jeho života není
s jistotou doložena. Přisuzuje se mu rotunda sv. Petra na Budči, ale podle
hrobových nálezů byla nejspíš založena již o několik let dříve
Moravany. Dvacetiletý Spytihněv mohl být v roce 894–5 aktivně účasten
převratu, odmítající moravskou nadvládu. Při této příležitosti patrně
došlo k poboření Svatoplukem založeného kostela Panny Marie, možná i ke
stržení hradeb uzavírajících sněmovní pole a stolec. Stařešinští
vojvodové museli spěchat s volbou nového knížete Bohemanů.
Nejvhodnějším pretendentem na svobodný „pražský“ trůn byl potomek
posledního řádně nastoleného knížete; Bořivoj nejspíše usedl na stolec
ještě v souladu se starými právy otců a křest u Svatopluka (v očích
vojvodů) přijal z donucení. Pokud se návrat k moci obrátil také proti
zavádění křesťanství, což je pravděpodobné, nebyla Ludmila v bezpečí
v Praze ani v Mělníce. Již nejméně deset let žila zbožným životem a
podle dobových zvyklostí patrně měla i vlastního (knížecího) kněze.
Vratislav byl sice nezletilý, avšak s Ludmilou a kněžími byl Spytihněvovi
pořád vážným konkurentem. Poté, co si král Arnulf zavázal Spytihněva
lenním slibem, stal se český kníže horlivým vykonavatelem franské
politiky proti Velké Moravě, nyní pod vládou Mojmíra II. Situace mezi
Svatoplukovými syny je nejasná. Mladší a nejspíše ještě nezletilý
Svatopluk II. byl možná synovcem Arnulfa, králova sestra Gisela byla
poslední ženou Svatopluka I. Pro staršího Mojmíra bratr spřízněný
s Franky znamenal vážnou konkurenci. Pokud měl (již nežijící) Přemysl
syna, který si mohl činit nárok na vládu v Bohemii, stali se adolescenti
Svatopluk II. i Vratislav jeho protivníky. Arnulfův synovec byl současně
konkurentem Vratislava. Východofranský král by jistě na Moravě
i v Bohemii upřednostnil Svatopluka II. Za takových okolností Ludmile
nezbývalo než uniknout z vlivu Spytihněva, Mojmíra i Arnulfa.
Jediný možný směr útěku
nabízela řeka. Po proudu Vltavy družina uprchlíků zamířila do Ludmilina
rodného Mělníka a dál po Labi na sever až ke spřízněným kmenům
Polabských Slovanů, ke Stodoranům. Tato úvaha vychází z následné
události. Někdy kolem roku 905 si přemyslovský kněžic Vratislav vzal za
ženu Drahomíru, patrně dceru havolanského knížete z kmene Stodoranů.
Pozdější havolanský kníže Tugumír byl spojencem Sasů a pomohl jim
ovládnout Branibor. Lze dovodit, že Drahomířin rod na konci 9. stol. již
podléhal saskému vévodovi, který ve jménu šíření křesťanství
násilím podmaňoval slovanské kmeny v Polabí. Pozdější král Jindřich
I. Ptáčník však hrál vysokou hru i v říšské politice. Vévoda jistě
záhy dostal zprávu o družině české kněžny Ludmily, která prchala před
bavorským králem a jeho spojenci. Pokud družinu doprovázeli kněží, mohla
Ludmila s Vratislavem zamířit přímo pod ochranu silného křesťanského
panovníka. Byl to pak saský vévoda, který počítal s Vratislavem
v dalším vývoji své politiky a zajistil sňatek již plnoletého
Přemyslovce (v r. 905 mu bylo mezi 16. až 19. lety) s knížecí dcerou
svého vazala. Za tohoto předpokladu byla Drahomíra na Jindřichově dvoře
pokřtěna. Tady se narodil i jejich první syn Václav! Narození sv. Václava
je kladeno k roku 907 na blíže neurčeném místě. Vztah k saskému dvoru
krále Jindřicha I. by mnohé události z Václavova života vysvětloval.
Téměř dvacetileté saské vyhnanství a pobyt u Havolanů vysvětluje také
období naprostého nedostatku zpráv o Ludmile. Osamělý život vdovy po boku
latinských kněží posílil její víru i státnický rozhled. V odloučení
mohla utvářet základ tzv. přemyslovské legendy. Její vyprávění
posilovalo rodové povědomí nejprve syna Vratislava, později i vnuka
Václava.
Do roku 915,
za dvacet let Spytihněvovy vlády, se střední Evropa od základu mění.
Kolem roku 906 je vyvrácena Velká Morava. 4. července 907 v bitvě
u Bratislavy maďarští nájezdníci rozdrtili i východofranská vojska.
Kočovné kmeny obsazují Panonii a jejich pustošivé výpady pokračují na
západ. Roku 911 smrtí krále Ludvíka IV. (zvaného Dítě) vymřela franská
dynastie Karolingerů a zaniká staletá říše Karla Velikého. Jindřichovo
Sasko, kde kníže Vratislav dospěl, si buduje pozici nového hegemona
v říši. To na dlouhá léta ovlivní i politiku dalších generací
Přemyslovců, pokračovatelů Vratislavovy pokrevní linie. Když Spytihněv
roku 915 umírá, žádný z jeho potomků do pozdějšího vývoje již
nevstoupil a tato Bořivojova rodová větev přestává existovat. Na
uvolněný stolec Bohemie je povolán Vratislav. Jeho družina, možná
vypravená Jindřichem I., byla jistě větší a pompéznější než při
útěku před dvaceti lety. S ní do Prahy (nebo na Budeč?) přichází také
Ludmila. Mladému Václavovi je mezi osmi až deseti let. Na světě už může
být i Václavův mladší bratr Boleslav. Lze dovodit, že k družině
patřili Tuna i Gomon, oba straníci kněžny Drahomíry. R. 915 dějepisci
zaznamenali již druhý přechod Maďarů přes území Bohemie za účelem
plenění Saska. Jistě to byl dozvuk Spytihněvovy spojenecké politiky
s Bavorskem, kterému v té době vládl vévoda téhož jména, jako
dřívější král – Arnulf. Jeho spor s franským vévodou Konrádem
končí roku 914 útěkem Arnulfa k Maďarům a poté do severoitalské
Verony. Napadení saského vévody Jindřicha, spojence Konráda, mělo posílit
pozici uprchlého Arnulfa. Stejný důvod mohla mít i pražská návštěva
biskupa Notara z Verony, který přijel v jeho zastoupení, avšak na trůně
zastihl již Vratislava. Postřižiny kněžice Václava, zaznamenané k r.
915, totiž celebroval veronský biskup, ač Bohemie přináležela
k řezenské diecézi biskupa Tuta. Událost se váže ke kostelu Panny Marie,
nejspíše k jediné církevní stavbě tehdejší Prahy. Nově nastolený
kníže Vratislav, v pokrevní linii pokračovatel Svatoplukova syna Přemysla,
možná vrací do hry i zájmy dřívější moravské nobility. Pozoruhodné
informace přináší pozdější dějepisec uherského krále Bély, když
tomuto přemyslovskému knížeti přisuzuje zásluhy o připojení Moravy
k Českému knížectví (v úvahu připadá Olomouc) a založení Vratislavi
na Odře. Jisté je, že tehdy nastal odklon obchodních cest od Dunaje na sever
a Praha posílila svůj význam ve směru k východním trhům. Takový vývoj
po roce 915 většina historiků odmítá, avšak s jistou podporou Moravanů
a Jindřicha I. to nebylo nemožné. Kníže Vratislav již mohl otevřít
prostor k expanzi svým synům, především Boleslavovi I. Za Vratislava
došlo patrně i k obnově zájmu o hrad nad Vltavou, ke stavbě sídla a
budování dalšího opevnění. Kníže na Pražském hradě založil
i baziliku sv. Jiří, ač se dokončení nedožil, položil jí základy
přemyslovského mausolea. Jeho předchůdce Spytihněv nejspíše vládl
z Budče nebo Levého Hradce. Pokud věnoval pozornost sněmovní Praze, tak
až v době, kdy se stal křesťanem a dokázal svůj postoj uhájit před
vojvody, kteří mu dopomohli na trůn. Tehdy mohl být obnoven i nejstarší
hradský kostel Panny Marie. Hrob v jeho základech je přisuzován právě
Spytihněvovi a jeho neznámé manželce, ač ani tady velká jistota
neexistuje.
Ludmila za Vratislavovy vlády
již překročila věk padesáti let. Za svůj život získala mimořádné
životní zkušenosti. Pamatovala moravského Svatopluka i arcibiskupa
Metoděje, znala krále Jindřicha I. Ptáčníka (korunován r. 919), a pokud
se od svého křtu opírala o latinské kněží, měla na svoji dobu jistě
výjimečný rozhled a vzdělání. Nejspíše na její přání řezenský
biskup Tuto jmenoval pražským archipresbyterem kněze Pavla, Ludmilina
věrného služebníka. Její postavení ji nejspíše předurčovalo na pozici
vychovatelky vnuka Václava. O něho mohla pečovat již v saském
vyhnanství, kde kněžic vstřebával vliv německého dvorského prostředí.
Tradice uvádí, že Václav dostal vzdělání na Budči. V roce 915 mu bylo
osm až deset roků a do zimy na přelomu let 920 a 921 jistě pobíral
vladařské zkušenosti budoucího knížete. Možná ten okamžik nastal
příliš brzo, ale dne 13. února 921 umírá jeho otec kníže Vratislav
údajně v boji s Maďary. Mladý Václav by se měl ujmout vlády.
Ve výchově Václava,
v patnácti letech postaveného do nesnadné role převzetí knížecí moci,
zanechal vliv kněžny Ludmily nesmazatelné stopy. Vždy se mohl spoléhat na
svoji bábu, i v této chvíli dokázala být jeho hlavní oporou. Nic na tom
nezměnil ani její násilný konec. Právě naopak. Bez její mučednické
smrti by na trůn předků nejspíše neusedl, a přemyslovský rod by
v Čechách nezapustil trvalé kořeny. Její příběh, bájné vyprávění
o Přemyslovi, se knížeti Václavovi (a po něm Boleslavovi a jeho potomkům)
vrylo do paměti jako základní stavební kámen rodu, z něhož všichni
pocházeli. Takto legendu o oráči jménem Přemysl, věštbě a založení
hradu Praha zaznamenal o několik desítek let později Kristián, patrně syn
knížete Boleslava I., mnich v klášteře sv. Jimrama
v bavorském Řezně.