Počátky naší státnosti 5 – Svatopluk, první král Čech a Moravy
06. 03. 2010
Po roce 871
nastává největší územní rozmach Moravského státu. Je to období vlády
knížete Svatopluka I., nejmocnějšího panovníka z rodu Mojmírovců.
K jeho říši náleží, vedle jádra země v Pomoraví, také území
slovenského Ponitří a Pováží, rozlehlé Panonie po obou březích Dunaje,
nížiny v Polabí a v 80. letech 9. století dosahuje soutoku Labe
s Vltavou. Ziskem Pražska k Velké Moravě přičítáme i celou Bohemii.
Jako svrchovaného panovníka jej uznávala i knížata Srbů a Karanténců.
Svatopluk se stal vládcem, jehož římský papež neváhal titulovat
králem.
Cesta na velkomoravský trůn
však nebyla pro Svatopluka jednoduchou záležitostí. Narodil se kolem roku
846, patrně na počátku vlády knížete Rastislava. Východofranské říši
tehdy vládl Ludvík II. Němec, který přispěl k sesazení Mojmíra II. a
nastolení nového knížete Moravanů. Rastislav ale stěží naplnil jeho
očekávání. Záhy porušil slib věrnosti (pokud se k jakému zavázal) a
stal se sebevědomým vládcem usilujícím o nezávislost možná víc než
Mojmír. Jeho přičiněním jsou povoláni slovanští věrozvěstové sv.
Cyril a Metoděj, aby šířili křesťanskou víru ve slovanské řeči a
nepochybně, jako zástupci císařské Konstantinopole, vytvořili na Franské
říši nezávislou církevní správu Moravského státu. Misijní činnost
byzantských vyslanců na území, jež Ludvík II. považoval za svrchovanou
součást svého teritoria, nemohla dospět jinam než k novému politickému
konfliktu s Východofranskou říší. Roku 867 věrozvěstové museli své
učení a slovanskou liturgii hájit před římským papežem. Vzdělanost a
diplomatické schopnosti sv. Cyrila, který v Římě přijal jméno
Konstantin, pomohly u Hadriána II. prosadit Rastislavovy úmysly a přes
nevoli franského krále získat pro Moravu důležité arcibiskupství. Avšak
vrchol emancipačních snah knížete Rastislava I. přivodil v roce
870 nejspíše i jeho pád. Vládl dlouhých 24 let a stejně jako naplňoval
své zájmy i proti vůli Ludvíka II., nejspíše nerezignoval ani na územní
rozmach říše směrem na západ do české kotliny. Jistě nešlo o expanzi
dobyvačného charakteru, ale o pozvolné pronikání a asimilaci generace
nových (charvátských?) osadníků, upevňujících pozice Moravy v horním
Polabí. Labe jako Albae – bílá řeka – mohlo dát jméno tzv. Bílým
Charvátům. Jisté je, že Čechy byly na konci Rastislavovy vlády připraveny
na nástup nejmocnějšího z rodu Mojmírovců.
Postava Svatopluka I.
je klíčem k událostem, majícím podstatný vliv na nový náhled do
nejstarší české historie. Zda byl Svatopluk králem nebo knížetem? O tom
se přou historikové dodnes. Faktem je, že králem jej v diplomatických
listech tituloval papež Hadrián. V posledních letech panování knížete
Rastislava byl Svatopluk (patrně jeho synovec) údělným moravským knížetem
na hradu v Nitře. Centrum říše se tehdy nacházelo na dolním toku řeky
Moravy. Pravděpodobně u dnešních Mikulčic nebo v Uherském Hradišti –
Starém Městě. Syn krále Ludvíka II. Karlomann v roce 870 využil
ambiciózní povahy a mocenských nároků mladého Svatopluka, aby s ním
sjednal dohodu, že za slib poslušnosti a věrnosti Franské říši získá
trůn Rastislavův. To už bylo nitranskému knížeti kolem 25 let. V raném
středověku tedy byl v nejlepších letech ujmout se vlády. Svatopluk pomohl
zinscenovat zradu na svém strýci. Rastislav byl vylákán z města, zajat a
Ludvíkem II. odsouzen k oslepení a dožití v některém z franských
klášterů. Moravu obsadila okupační vojska a do čela porobené země byl
usazen loutkový vládce Svatopluk. To však netrvalo dlouho. Okupační správa
nebyla po vůli moravské nobility včetně samotného Svatopluka. Nově
nastolený kníže byl ještě téhož roku Karlomannem uvězněn. V jeho
nepřítomnosti došlo k povstání Moravanů. Do čela odboje postavili
jistého Svatomíra. To si východofranský panovník nemohl nechat líbit. Hned
na jaře 871 vypravil vojsko. Svatopluka omilostnil a očekával, že v jeho
osobě opět prosadí vazalství Moravy vůči Franské říši. Velmi se však
v ctižádostivém Svatoplukovi mýlil. Ten už byl jistě zkušenější. Na
bavorském dvoře se vyučil praktické diplomacii, již záhy při řízení
státu uplatňoval vůči svým přátelům i nepřátelům. Před branami
sídelního města zřejmě namluvil doprovodu, že jako právoplatný vládce
Moravy zlomí odpor bez boje a sám dojedná vstup do města. Překvapivě se
však vrátil s moravskou posádkou a zaskočené vojsko Franků dal pobít.
Tak započala vláda jednoho z nejmocnějších a nejobávanějších
panovníků tehdejší střední Evropy.
Nástup Moravanů do centra české kotliny
patrně sílí až po roce 872. K tomuto datu se u řeky Vltavy připomíná
porážka pěti vojvodů z Bohemie východofranskými vojsky. Záznam o bitvě
uvádí vedle jmen Svatoslava, Vítězslava, Heřmana, Spytimíra a Mojslava
i později připsané šesté jméno jakéhosi Gorivoje. Dodatečný zápis je
interpretován jako první zmínka o českém knížeti Bořivojovi,
v 80. letech 9. století úzce provázaném s nadvládou Svatopluka
v Čechách. Moravským biskupem Metodějem nejspíše r. 883 pokřtěný
Bořivoj se stává prostředníkem Mojmírovců v Čechách a Svatoplukova moc
sahá až k Levému Hradci. Prakticky k soutoku Labe s Vltavou. Levý Hradec
byl Bořivojovým sídelním hradem. Tradice zde uvádí první křesťanský
kostel v Čechách, rotundu sv. Klimenta. Vystavět ji dal prý sám kníže
Bořivoj při návratu z Moravy, když biskup Metoděj s jeho družinou
vypravil i kněze jménem Kaich. Existence kostela a přítomnost kněze také
umožňovala usídlení moravské vojenské elity s posádkou. Bořivojův hrad
lze proto považovat za opěrný bod Moravanů ve středních Čechách. Ve
strategické poloze, v bezprostřední blízkosti pražského centra se
sněmovním polem a stolcem. Vojvodové a jejich lid, kteří nebyli
Svatoplukovi podřízeni, to museli zákonitě vnímat jako ohrožení.
Nedostatek písemných zdrojů nás odkazuje pouze do roviny dohadů. Nicméně
k tomuto vypjatému období kolem roku 880 lze přiřadit Kosmasem
zaznamenanou pověst o bitvě na Turském poli. Tady, prakticky před hradbami
Levého Hradce, došlo k bájné porážce výbojných Lučanů Neklanovým
vojskem Čechů. Bořivoj je pokládán za prvního známého představitele
českých Přemyslovců. Avšak v době, kdy se děj odehrával, byli tzv.
Přemyslovci či národ Čechů ještě neznámým pojmem. Naopak máme
potvrzenou existenci dávných Lučanů, ovládajících po několik staletí
Poohří až k Mělníku. Zde sídlící Pšovský rod, možná sám kníže
Slavibor, byl nejvíce ohrožen spojenectvím Bořivoje se Svatoplukem a
hotovostí Moravanů na Levém Hradci. Do té doby nejsilnější a prakticky
neporazitelní Lučané se dostali pod tlak mnohem silnějšího rivala.
Můžeme jen spekulovat, ale situace patrně dospěla ke střetu obou uskupení.
Na jedné straně Lučanů, na straně druhé rodů provázaných se
Svatoplukovou mocí. A především, podpořených moravskými posilami. Tak
skutečně mohlo vypadat spojené vojsko Čechů, které potlačilo dosavadní
hegemonii Lučanů v této části země. Napoprvé snad uspěli ještě
Lučané a kníže Bořivoj musel kvapně i s moravskou posádkou opustit
Čechy. Avšak jeho návrat v roce 884–5, po boku s králem Svatoplukem, byl
již ve znamení porážky nejvěčnějších odpůrců moravské moci.
Pšovský rod tehdy možná přišel o výsadní postavení mezi vojvody
Bohemie a uvolněný stolec Čechů se otevřel moravským Mojmírovcům.
Střední Evropa i Velkomoravská říše
se na konci 80. let 9. století ocitá pod sílícím tlakem staromaďarských
kmenů. Bojovné Avary po sto letech vystřídali neméně divocí nomádi
z východu, postupně si pro sebe zabírající úrodné panonské roviny.
Svatopluk věděl, že křehké příměří lze udržet jen územními
ústupky. Avšak postupující Maďaři svými nároky počali ohrožovat
i jádro říše v Pomoraví. Panovníkovi tedy nezbývalo než hledat
řešení v přemístění mocenského centra dál od starých rodových
držav. Jediný směr, který se mu nabízel a kde již Moravané měli
nepochybný vliv, byl západ. Polabí s českou kotlinou. Otázka Bohemie byla
nejspíše i součástí mírových jednání Svatopluka I. s císařem Karlem
III. Tlustým na Monte Comiano na podzim 884. Právě zde mohlo dojít
k uzavření dohody a uznání Svatoplukova držení Čech, potvrzené roku
890 bavorským králem Arnulfem. Novým centrem Mojmírovců se tak
v 80. letech 9. století stala Praha.
Že takový vývoj mohl nastat
a že se nejedná o pouhou fantazii, nasvědčuje pozoruhodná archeologická
lokalita z horizontu Velké Moravy – Pražský hrad. Bažantnice a tzv.
Lumbeho zahrada na severním předhradí byly obsazeny jistě početnou
posádkou Moravanů, neboť množství nálezů potvrzuje shodnou provenienci
šperků, zbraní a užitných předmětů s tehdejšími významnými centry
na Moravě. Do té doby lokalita zůstávala bez trvalého osídlení a
v místech budoucího hradu nejspíše plnila úlohu sněmovního pole –
symbolu společné vlády kmenových vojvodů Bohemie. Poloha nad Vltavou měla
posvátný význam. Stál zde kamenný stolec – trůn – na kterém byl
nastolován všemi uznaný vůdce, možná zvaný Lech. Patrně zde byl
udržován i posvátný oheň, neboť k místu se váže prastaré
pojmenování Žiži. Pohanské obyčeje a nedotknutelnost místa v závěru
9. století rázem ukončuje výstavba hradu. Stolec najednou podléhá
jedinému svrchovanému panovníkovi, který si osobuje právo vládnout
z vůle boží, neboť jako součást svého záměru tady zakládá
křesťanskou svatyni. K zásadnímu obratu a zásahu do kmenové symboliky,
omezení prastarých práv vojvodů, se nemohl odvážit nikdo jiný než sám
Svatopluk. Bořivoj přijal křest teprve nedávno. Bez Moravanů neměl
prakticky žádnou politickou váhu a sám disponoval jen nevelkou vojenskou
silou. Pokud na jeho straně stáli spojenci, měli obavy nikoliv z Bořivoje,
který už jednou z Čech utekl, ale ze Svatopluka, který jej přivedl zpátky
a potlačil domácí odpor. Nejspíše v letech 883–85 byl nad Vltavou
založen Svatoplukův hrad, burg neboli purk/ch, jak Moravané tehdy svá
hradiska asi nazývali. Prespurk či Praslawespurch, založený patrně za
Svatopluka, je dnešní Bratislavou. Jméno Lautenpurch je připisován
hradišti Pohansko u Břeclavi. Purch, v tehdejší slovanské výslovnosti se
samohláskami Puracha, Puraha, psáno latinsky Pvraga, Frága ze zápisu kupce
Ibrahim ibn Jakoba, se stal základem pro pojmenování města Praha – Praga.
Tuto hypotézu podporuje i Kristiánova legenda, psaná snad ve druhé
polovině 10. století. V příběhu o Přemyslovi se od mnicha Kristiána
dozvídáme: „…jak pověst vypravuje, obrátili se (čeští Slované)
k nějaké hadačce se žádostí o dobrou radu a o věštecký výrok.
A když jej obdrželi, založili hrad a dali mu jméno Praha“. Prvotní
název tudíž náležel hradu, jehož založení lze připsat moravskému
Svatoplukovi. Zábor a opevnění významné lokality osazené kostelem byl
mocenský akt – symbol ovládnutí země křesťanským panovníkem.
Povědomí o velkomoravských počátcích Pražského hradu přinesl až
archeologický výzkum ve 20. století. Rovněž existenci kostela Panny Marie
naznačovaly pouze legendy, než jej v 50. letech mezi II. a IV. nádvořím
pod tzv. Tereziánským křídlem nalezl I. Borkovský.
Představa, že sídlo českých králů
založil panovník z moravského rodu Mojmírovců, zákonitě vyvolá pochyby
a u někoho i trpkost. Pražský hrad přece od počátku sloužil
Přemyslovcům, kteří tu jsou také pohřbeni. Žádné Mojmírovce v Praze
doložené nemáme. Avšak skutečnost, jakému rodu počátky hradu přisoudit,
je relativní. Název Přemyslovci byl zaveden kronikáři až později. Sami
tzv. Přemyslovci si tak vůbec neříkali. Obdobně je sporné, zda se
Svatopluk považoval za Mojmírovce. Panovník zpravidla užíval jméno
s titulem. Písemnosti pak uvádí, které zemi či z jakého místa vládl.
Král či kníže Svatopluk I. vládl Moravskému státu a Bohemii považoval za
součást své říše. Nejpozději od roku 884 se mohl považovat za
panovníka, který v Čechách vládl prostřednictvím zástupce, kterým mohl
být nejen Bořivoj, ale také některý ze Svatoplukových věrných. Možná
dokonce jeho nejstarší syn. Faktem je, že po smrti knížete Bořivoje
v roce 889 se Svatopluk sám ujímá vlády a po dobu pěti let je jediným
svrchovaným panovníkem v Čechách i na Moravě. Svatopluk I. umírá roku
894 jako první král společného státu Čechů a Moravanů.
Hrob Svatopluka I.
však na Pražském hradě nenajdeme. Poslední desetiletí 9. století bylo ve
znamení usazování staromaďarských kmenů v Panonii. Budování nového
centra tudíž muselo ustoupit do pozadí v zájmu obrany jádra říše
v Podunají. Tam se přesunul i král Svatopluk, aby obstál v očekávaných
bojích. Po 23 letech u moci, asi unavený a možná i vážně nemocný,
předal podle legendy vládu třem synům. Na třech vrbových prutech je
poučil o bratrské svornosti. Rozdělí-li se, budou jako osamocené pruty a
zůstanou slabí. Tedy že vzájemným soupeřením snadno podlehnou
nepříteli. Poté nikým nepoznán odešel jako mnich do poustevny na vrchu
Zoboru při svém dřívějším hradu v Nitře. Teprve ve smrti sdělil svou
pravou identitu a byl pohřben s úctou jako král, avšak prostě jako
poustevník.
Když v Uherském Hradišti
v roce 1959 v lokalitě zvané Derfle odkryli zbytky velkomoravského kostela
Panny Marie, narazil tým archeologů na pozoruhodnou hrobku. V přistavěné
kapli se nacházela neporušená rakev s mimořádně honosným železným
kováním, jaké nemá u hrobů velkomoravského horizontu obdobu. Uvnitř
však ležely kosterní pozůstatky s velmi skromnou výbavou. Patrně
v mnišském rouchu. Pouze se dvěma zlatými gombíky. Žádné atributy
bojovníka – velmože. Nic, co by nasvědčovalo vysokému postavení osoby
s vlastní hrobovou kaplí. Nález vyvolal rozruch, neboť pohřeb s takovou
výbavou ve významném církevním komplexu uvažovaného biskupského kostela
mohl být přisuzován také moravskému patriarchovi sv. Metodějovi. Tomu
však tradice přisuzuje jinou polohu, a navíc byl údajně z původního
hrobu přenesen svými učedníky na utajené místo. V kapli by neunikl
zášti svého odpůrce a nástupce, biskupa Wichinga. Antropologický výzkum
později potvrdil, že hrob patřil muži ve věku asi 50 let, kterého patrně
trápil tehdy nevyléčitelný zánět dásně. Smrt mohla nastat otravou krve
nebo náhlým vykrvácením. Hrobový nález je veden pod číslem 12. a nelze
s jistotou určit, komu patří. Dnešní Uherské Hradiště bývalo
v 9. století jednou z největších velkomoravských sídelních
aglomerací, poloha Staré Město a Ostrov sv. Jiří patrně byly
Svatoplukovým Veligradem. Tomu dominovalo návrší s kostelem Panny Marie.
Nejspíše sídlo moravského arcibiskupa a symbol křesťanské víry
vládnoucího rodu. Nákladný hrob lze proto s velkou mírou pravděpodobnosti
přisoudit právě Svatoplukovi I., nejmocnějšímu z Mojmírovců a
obávanému panovníkovi Velkomoravské říše, který v kapli kostela Panny
Marie našel před 1116 lety místo svého posledního odpočinku.
Radek Míka