Počátky naší státnosti 11 – Kosmas a jeho odkaz v genealogii Přemyslovců
28. 10. 2010
Prvním doloženým knížetem
z rodu Přemyslovců bývá označován Bořivoj. První písemná zmínka
o něm se vztahuje k roku 872. Tehdy se kdesi u řeky Vltavy připomíná
porážka pěti vojvodů Bohemie východofranskými vojsky. Fuldské letopisy
uvádí vedle jmen Svatoslava, Vítězslava, Heřmana, Spytimíra a Mojslava
i později připsané „šesté“ jméno, jakéhosi Gorivoje. Dodatečný
zápis je většinou současných historiků interpretován jako první zpráva
o českém knížeti, jehož původ se odvozuje od Přemysla Oráče. Před
Bořivojem prý vládla knížata bájná, jak je na počátku 12. století
zaznamenal kanovník pražské kapituly a literárně zdatný kronikář Kosmas.
Ten nám podává zprávu o soudci Krokovi a jeho dcerách Kazi, Tetě a
Libuši. Vypráví příběh o Libušině proroctví a ustanovení Přemysla
vládcem Bohemie, aby následně již poněkud odbyl jeho mladší
pokračovatele v pořadí; Nezamysl – Mnata – Vojen – Vnislav –
Křesomysl – Neklan – Hostivít. Posledně jmenovaný Hostivít tak má
být otcem knížete Bořivoje. Nutno dodat, že časový odstup mezi Kosmasem
(+1125) a Bořivojem (+888) je více než 200 let, tj. deset generací.
Bájného Přemysla podle Kosmova podání dělí s Bořivojem dalších osm
generací. Jeho Přemysla tak lze hypoteticky zařadit k roku 690–730,
přičemž o českých dějinách 8. století ostatní písemné prameny zcela
mlčí, úvodní dvě třetiny 9. století jsou na informace velice skoupé.
Přesto se díky Kosmově dílu, psaném v letech 1100–1125, překvapivě
dozvídáme o celé plejádě pradávných vládců Bohemie. Pro představu si
jejich jména zařaďme do orientační časové posloupnosti (uvažovaný věk
40 let, narození potomka k 20. roku života): Krok (asi
670–710) – Kazi, Teta, Libuše –
Přemysl (všichni asi 690–730) –
Nezamysl (asi 710–750) – Mnata (asi
730–770) – Vojen (asi 750–790) –
Vnislav (asi 770–810) – Křesomysl (asi
790–830) – Neklan (asi 810–850) – Hostivít (asi
830–870) – a poslední, již doložený Bořivoj (kolem r.
850–888).
Legenda tzv. Kristiána
byla již za Kosmova života starodávnou písemností. Její původ sahá
nejspíše do poslední třetiny 10. století. Mnich Kristián však vyjma
Přemysla žádné zmínky o konkrétních „bájných“ knížatech
neuvádí. Jménem nezná ani vědmu Libuši, natož aby zaznamenal její sestry
Kazi a Tetu či soudce Kroka. Věštkyni, co má zásluhy na povolání
Přemysla na trůn a založení hradu Praha sice zmiňuje, ale nenazývá ji
žádným jménem. Kronikář Kosmas je proto prvním, kdo pro naši historii
objevuje „předbořivojovskou“ genealogii vládnoucího rodu Bohemie a
zasazuje do něj kristiánův děj o Přemyslu Oráčovi. Odkud Kosmas čerpal
své znalosti, když je žádné písemné prameny neznají? Lze jeho
interpretaci bezvýhradně přijmout a spoléhat, že Přemysl je mýtus
přináležející k temným počátkům 8. století? Nejdávnější děje
popisuje květnatěji se snahou Přemyslovi dodat legitimitu prvního knížete
Čechů, avšak o vládě a činech Neklana či Hostivíta ví málo… či
spíše vůbec nic. Možná tak činil proto, že měl k dispozici velmi
dávný text nebo jeho opis, kterému příliš nerozuměl, ale našel v něm
jedno konkrétní, pro něho klíčové slovo – premisl ! (tvar
slova je pouze domněnkou, zcela jistě však neobsahoval „y“)
Kosmas
byl světským duchovním, ve své době patřil k nejvzdělanějším
osobnostem českého knížectví. V mládí studoval v Lutychu a poznal
latinskou kulturu západní Evropy. Vrcholem jeho kariéry byl post kanovníka
Pražské kapituly, děkana knížecího kostela na Pražském hradě. Na
základě svých vědomostí a shromážděných opisů historiografických
textů sepsal do roku 1125 třísvazkové literární dílo, známé jako
Kronika česká. Kroniku možná tvořil již s vědomím knížete, bezpochyby
jako poddaný i vysoce postavený úředník ctil jeho postavení a hájil
zájem své země zosobněné panovníkem. Jistě měl povědomí, čerpající
z Kristiánovy legendy, že od jakéhosi Přemysla může odvodit dávný
původ rodu sv. Václava, k němuž se knížecí rod Bohemie hlásil. Žádné
jméno „Přemysl“ však v písemných análech doma ani v sousedních
zemích neobjevil. Až na jediný údaj; ne však o Přemyslu Oráčovi,
kterého znal Kristián, ale svoji interpretaci patrně odvodil ze starodávné
písemnosti ve slovanské řeči, kde mezi řádky „Přemysla“ objevuje.
Text možná zněl takto:
„Krok‘ kazi tetha lubossa premisl nezamisl mna ta voj‘n ni zla
kr‘z mis neklan gosti vit“ a mohl být uchován v některém
z bavorských či saských klášterů. Za Kosmova života již nikdo
nevěděl, k čemu se slovansky znějící řeč vztahuje. Jednotlivá slova
textu pak stačilo přiřadit do posloupnosti k Přemyslovu „jménu“, aby
z Kosmova podání vyplynula řada jmen počínaje Krokem a konče Hostivítem.
Protože k výrazu premisl bylo nejblíže slovo lubossa, do
té doby neznámá vědma dostala jméno Libuše. Krok a jeho dcery jsou
Kosmovou analogií biblické vlády soudců, svobodného věku,
předcházející nastolení nového pořádku v autoritě absolutní moci
králů, zosobněné povoláním Přemysla na český trůn. Ostatní
(Kristiánem opomíjené) vládce po Přemyslovi tak nezbylo než doplnit
nějakou charakteristikou, bez významnější zásluhy v dějové linii.
Především díky stavbě věty kronikář Kosmas docílil pozoruhodného
výsledku. Genealogii rodu sv. Václava prodloužil o dvě stě let, podpořil
dávnou legitimitu rodu i nárok knížete Vladislava k vládě nad zemí
i lidem Bohemie!
V roce 1125
opouští rozepsanou kroniku. V témže roce umírá i Vladislav I. K vládě
nastupuje několik knížecích pretendentů, než na trůn usedne jeho syn
Vladislav II., roku 1158 korunovaný na krále. Je nepochybné, že v době
panování Vladislavovců Kronika vstoupila do povědomí nejen
v intelektuální vrstvě církevních hodnostářů, ale měla své
obdivovatele také u knížecí elity. Dokladem může být výmalba znojemské
rotundy z roku 1135, kde pantheon vyobrazených panovníků symbolicky
počíná u Přemysla s párem volků. Nejspíše právě Kosmas se ve
12. století zasloužil o vzkříšení Přemysla Oráče, téměř
zapomenutého zakladatele rodu. Když se Vladislavovi II. kolem roku
1165 narodil syn, dílo učeného pražského kanovníka a jeho přínos
k počátkům rodu mohly mít zásadní vliv na křestním pojmenování
malého Přemysla, budoucího krále Přemysla Otakara I. Po dávném předkovi
to byl první z Přemyslů toho jména v téměř třistaleté dynastii (cca
860–1165), současně však po mnoha generacích další evropsky významný
panovník, který nebývale pozdvihl slávu rodu a přispěl k pozdějšímu
pojmenování celé své dynastie, tzv. Přemyslovci.
Jaká písemnost
Kosmovi posloužila za základ legendy o bájných knížatech Bohemie? Pro
svou genealogii zdroj neuvádí. V žádných dobových záznamech
předcházejících jeho kroniku nebyla nalezena. Přesto si ji vzdělaný
kronikář nejspíše nevymyslel a měl důvod věřit, že se jedná
o starodávnou památku z počátku českých dějin. Zaujala ho natolik, že
z ní vyvodil vlastní literární podání, přejaté dalšími generacemi
jako mytický základ naší historie. Zpochybnit tuto významnou pasáž
Kosmovy kroniky se proto odváží málokdo, neboť erudovanému historikovi by
tak smělý počin přinesl zatracení nejen v odborné obci, ale také
u veřejnosti, dbalé tradice národních dějin. Přesto v 60. letech
minulého století profesor Vladimír Karbusický přišel s odvážnou
myšlenkou, když Kosmovu bájnou genealogii přečetl nikoliv jako po sobě
jdoucí jména, ale dospěl k závěru, že může jít o pradávný manifest
s docela jiným smyslem. V původně slovanském textu latinského podání,
tedy s chybami při přepisu mluvené řeči, objevuje návrh na uzavření
smíru nebo dohodu o odvrácení boje tohoto znění, viz tabulka:
znění textu | možný výklad | tradiční podání rodu Přemyslova |
---|---|---|
Krok‘ kazi tetha | Kroky překaž (zastav) theto | Krok – Kazi – Teta |
lubossa premisl | raději přemýšlej (uvažuj) | Libuše – Přemysl |
nezamisl mna ta | nezamýšlíme na tebe | Nezamysl – Mnata |
voj‘n ni zla | vojnu (válku) ni zlého | Vojen – Vnislav |
kr‘z mis neklan | kříži my se neklaníme | Křesomysl – Neklan |
gosti vit | hosty vítáme | Hostivít |
Kosmasem interpretovaný text ve slovanské řeči mohl odpovídat fonetickému (zvukovému) odposlechu, jehož přepis bez původní listiny je sice pouhou spekulací, nicméně dává pozoruhodný význam. Postačí několik klíčových výrazů číst v jejich možném smyslu, vložit je do dějů, o nichž máme povědomí z jiných písemných zdrojů. Základem je slovo Teta, Tetha či Theta, které lze vyložit jako slovanský výraz v 9. a 10. století užívaný pro germánské etnikum (Teuton, lat. Theutonicus). Název z něhož bylo odvozeno Deuth zahrnoval všechny Franky, Bavory, Sasy… jako výbojné sousedy na západní hranici Bohemie. Slova ve tvaru kr‘z mis neklan (Křesomysl a Neklan) dávají smysl v kontextu přelomového věku pohanství a křesťanství. Odmítání kříže, neklanění se symbolu nové a ve slovanských zemích stále ještě příliš abstraktní víry, vyjadřuje antipatii nejen proti kříži, ale také proti jeho nositelům, kterými byla franská vojska.
Ve které době mohla vzniknout
„slovanská“ písemnost s tímto výmluvným obsahem? V roce 845 se za
velice zvláštních okolností císaři Ludvíku II. Němci v Řezně poddalo
a tamtéž přijalo křest čtrnáct knížat Bohemie. Rok poté však
Ludvíkovo vojsko na zpátečním pochodu z moravského tažení utrpělo od
„vazalských“ Slovanů v Bohemii těžké ztráty. V letech 847–49
následovaly odvetné akce, z nichž nejlépe dokumentovaná je porážka
Franků v roce 848. Fuldské letopisy poměrně obsáhle popisují vojenské
tažení do Bohemie, vedené bavorským vévodou Ernem a vévodou tzv. Srbské
marky Thakulfem či Tacholfem. Podstatnou osobou je právě vévoda Tacholf,
jemuž Fuldské letopisy přisuzují nejen dobrý přehled ve slovanském
prostředí, ale také znalost řeči Slovanů. Proto to byl on, kdo šel před
bojem u neznámé lesní pevnosti vyjednávat o podmínkách kapitulace
Slovanů. Jak tehdy bylo zvykem, válečných tažení se účastnil také
církevní klér, mnohdy zastoupený i biskupy. Ti byli znalí písma a mohli
zaznamenat protistranou navrhované podmínky dohody:
„Svůj úmysl zastav, Němče, lépe rozvaž, nechceme s tebou válku ani
zlobu, tvému kříži se neklaníme, avšak hosty vítáme“.
Volně stylizovaný text vyjadřuje myšlenku slovanských vyjednavačů, řeč,
kterou hodlali odvrátit konflikt s franskou přesilou. Že troufalý návrh
smíru a ještě opovážlivější odmítnutí poddání se „kříži“
rozlítil mladé a horkokrevné franské velmože víme z Fuldských letopisů.
Ti nedali na radu vévody Tacholfa a nekoordinovaným útokem napadli dobře
opevněné hradby. Za svůj nerozvážný čin sklidili zdrcující porážku.
Mnoho jich bylo pobyto i zraněno, na kapitulační podmínky musel přistoupit
sám útočník. Dobové zprávy prohranou bitvu citují jako nejpotupnější
porážku křesťanství od pohanství a vyzdvihují věrolomnost Slovanů. Tuto
„věrolomnost“ mohli Frankové vyčítat Slovanům českým zejména poté,
co sami jejich vévodové žádali v Řezně o křest, poddali se
svrchovanosti císaře, avšak poté nectili žádná ujednání, a dokonce
odvrhli svou přísahu „kříži“. Je pravděpodobné, pokud tehdy vznikl
nějaký psaný text, že se uchoval v rukou církve nebo samotného vévody
Tacholfa, který nadále spravoval „slovanské“ záležitosti na východní
hranici Franků.
Pokud bychom tuto hypotézu
připustili, jednalo by se o nejstarší „domácí“ písemnost v našich
dějinách, natolik významnou, aby její smysl hledal i kronikář Kosmas. Ten
ji však s dvěstěpadesátiletým odstupem (r. 848 – cca r. 1110)
interpretuje zcela jinak. Její znění a povědomé slovo premisl mu
posloužily k vytvoření mýtu o pradávném původu panovnického rodu.
Nelze se tak ubránit dojmu, že jako oficiální knížecí letopisec uvítal
možnost dopsat dějiny země pod vládou „Přemyslovců“ bezmála
o 200 let, do časů, kdy volba lidu ukončila archaickou vládu
soudců. Tato úlitba mohla svému tvůrci vynést panovníkovo uznání
i výsadní postavení mezi tehdejšími vzdělanci. Kosmas nemusel mít zájem
inkriminovanou písemnost uchovat dalším generacím kronikářů… Není
však cílem jej jakkoliv podezřívat, jeho dílo je mimořádným přínosem
pro znalost naší nejstarší historie. Teorie „ztraceného manifestu“
pouze nabízí vysvětlení, proč byl Kosmas první a jediný, kdo
s genealogií Přemyslovců přišel a kam se vytratil zdroj, z něhož svoji
dodnes převratnou literární myšlenku čerpal. Kosmův výklad však
způsobil jinou škodu, z pohledu objektivních dějin téměř
nenapravitelnou. Přemysla Oráče z Kristiánovy legendy změnil v mytickou
postavu, příslušející s Libuší a jejími sestrami pouze do bájí a
pověstí. Úvahy o historickém Přemyslovi tak u většiny školených
odborníků i dějin znalých laiků vyvolají shovívavý úsměv. Patrně
neprávem. Vždyť jen díky Kosmově kronice byl Přemysl za uplynulých
900 let vnímán především jako symbol národní víry, a ztratil právo na
hodnověrné poznání.