Počátky naší státnosti 1 – Praotec Čech
27. 10. 2009
Kosmas byl ve své době velmi vzdělaným představitelem křesťanské latinské církve, jistě s velkým nadáním a kulturním rozhledem. Prakticky jedině církev byla v raném středověku nositelem vzdělanosti a měla přístup ke starším historickým pramenům. Kanovník pražské kapituly proto mohl čerpat z faktů, které nám zůstanou již tajemstvím nebo jejichž dějové provázanosti jsme neporozuměli. Můžeme předpokládat, že při tvorbě své kroniky soustředil a od církevních vzdělanců získal řadu podkladů a opisů, na kterých poté stavěl své dílo. Kronikář Kosmas si pravděpodobně nijak zvlášť nevymýšlel, na svou dobu byl zkušeným dějepiscem, i když poplatným křesťanské církvi a „přemyslovské“ vrchnosti. Přesto příchod Boemuse zaznamenal ve vyprávění starců, tedy jako dávnou pohanskou událost. Stala se však taková událost?A mohl o ní Kosmas vědět? Nejspíše ano!
V době vrcholu Římského impéria
byla zaznamenána jedna – pro nás jistě pozoruhodná – událost,
nápadně se podobající Kosmovu sdělení. Římský historik Titus Livius
uvádí pověst o východokeltském králi Ambigatovi, jehož synové se svými
družinami opustili rodnou Galii a vydali se na východ hledat nový domov.
Jeden proud vedl Bellovesius – v keltštině „Vítězící
vojevůdce“ – a překonal Alpy, což je považováno za historický fakt.
Nás však víc zaujme druhý z bratrů, Segovesius – „Zářivý
vojevůdce“. Ten se svým keltským vojem zamířil severněji, přes tzv.
Hercinský les, a podle řeky Ogary došel k hoře Rif. Více toho Titus Livius
neuvádí, ale co napsal, postačí k vážnější úvaze. Hercinským lesem
je v dobách antického Říma označována střední Evropa severně od
Dunaje. Mapa Claudia Ptolemaia ze 2. stol. n. l. pod tímto názvem uvádí
pohoří tvořící přírodní hranici české kotliny, na severu pásmo
Krušných hor a Krkonoš, na jihu Český les a Šumavu. Ještě ve
středověku tyto hory tvořily téměř neprostupný hvozd. Pokud si
uvědomíme, že Segovesius putoval od západu a k průchodu Hercinským lesem
využil říčního toku, nelze než dospět k jinému závěru, než že
Liviova Ogara je Ohře, keltsky Agara. Řeka Ohře byla již v dávnověku
strategickou dálnicí do nitra Čech, tudy pronikala vojska císaře Dagoberta
proti Sámovi, v roce 805 zde táhl syn Karla Velikého Karlomann. Ani
v římské době tato oblast nebyla neznámou. V Krušných horách se
dobýval cín a podle Ptolemaiovy mapy dokonce můžeme dnešní Cheb přiřadit
k místnímu jménu Menosgada. Pod chebským hradem, dříve prehistorickým
hradištěm (uváděno jako slovanské), protéká Ohře a Podkrušnohořím a
Žateckem dospívá až k soutoku s Labem u Litoměřic do Českého
středohoří.
Horou Rif se jednoznačně nabízí Říp,
osamocená hora příznačného tvaru, která je od soutoku, „co by kamenem
dohodil“. Avšak k úžasnému výhledu mohly „objevitelům“ posloužit
i jiné výrazné vrcholy Českého středohoří, Milešovka, Lovoš či
Házmburk. „Přehlédl bystrým zrakem hory a doly, pláně a stráně a kolem
vrchu Řípu mezi řekami Ohří a Vltavou první zřídil sídla.“ Jak
trefné. Poslední hádankou zůstává postava Segovesia. Sám Kosmas však
připouští: „Ať už to byl kdokoliv, kdo vstoupil do té země a neznámo
s kolika lidmi…“ a vůdce lidu nazývá Boemusem. Z latiny se i do
jiných jazyků vžil pro Čechy název Bohemia. Původ tohoto názvu můžeme
hledat u keltského kmene Bójů (Boi – strašný). Keltové neboli Galové,
jak je pojmenovávali Římané, na naše území přišli v rozmezí 400–200
let před n.l., aby zde našli domov – Boihaem či Boiheimum (haem, heim –
vlast). Odtud již není daleko k pojmenování Boemus, čili Bój –
příslušník keltského kmene Bójů, a Kosmově citaci: I ptal se: „Jak
nazveme tuto novou zemi?“ A oni zvolali: „Tys otče Boemus, ať je tedy
nazývána Boemia,“ čili Bohemia. I když v souvislosti s hledáním
„Vlasti Bójů“ panuje stále dost nejasností, kronikářův zápis nás
nenechává na pochybách.
Můžeme dovodit, že Kosmas čerpal
z latinských knih a pro „české“ dějiny významnou událost zaznamenanou
Titem Liviem nalezl, nebo někdo jím pověřený, v opisech antických autorů
v některé z klášterních knihoven. Pro nás je důležité, že příchod
historických Keltů na naše území je písemně doložen k roku 113 př. n.
l., kdy je zaznamenal Poseidónios z Apameie a tuto informaci do svého díla
Geografika přejal řecký historik Strabón. Totéž pravděpodobně věděl
i kanovník pražské kapituly a ve své kronice dávný příchod keltských
kolonizátorů zakomponoval do knihy první: „Z vyprávění starců“.
Časové určení, třebaže ho Kosmas mohl znát, nebylo v dobách raného
středověku a tehdejší úrovně „čtenářů“ prakticky publikovatelné.
Co však Kosmas vědět nemohl, je, že na našem území archeologové
v budoucnu naleznou mnoho dokladů o osídlení Keltů právě mezi řekami
Ohří a Vltavou, a do časových souvislostí příchodu nových osídlenců
z Galie vedených Segovesiem zapadá také rozvoj keltských oppid na našem
území. Tato kultura budování prvních měst, opevněných sídel s tisíci
obyvateli, řemesly a kultovními středisky neměla do příchodu
vyspělejšího (Bójové?) etnika obdobu a lze ji pokládat za zlatý věk
Keltů u nás. Výmluvná je síť oppid podél dolního toku Ohře a Vltavy ve
středních Čechách, v okolí Prahy, na Berounsku, až po Třísov na jihu
Čech.
V době, kdy Kosmas kroniku psal, tedy ve 12. století, nebylo pojmenování
území a národa „Čechů“ ještě zavedené, v latině to byla Bohemia a
lidé zde žijící si říkali Bohemané, ať to byli potomci Slovanů, Keltů
nebo Germánů. Původ slova a jména Čech není zcela jednoznačný, jisté
však je, že v Kosmově kronice žádnou zmínku o praotci podobného jména
nenalezneme.
Pokud jsme ochotni připustit, že Praotec Čech
nebyl Čech, ale Kelt, nejmenoval se Čech ale Segovesius a nepřišel s kmenem
Čechů, ale s kmenem Bójů z daleké Galie, Kosmův popis velmi přesně
odpovídá reálnému ději. Jenom byl později poupraven Václavem Hájkem,
Aloisem Jiráskem a mnoha jinými vykladači národních dějin, aby lépe
splňoval nároky „českým národem“ na Praotce Čecha kladené. Může to
být i jinak, potom se jedná o mimořádnou shodu okolností. Ale na tomto
výmluvném příkladu lze dokumentovat, jak je hra s historickými pojmy
ošidná a může nás záměrně nebo omylem zavést docela jinam. Přesto jsme
na základě porovnání textu z 12. století a pověsti zaznamenané Titem
Liviem o více než tisíc let dříve nejspíše dospěli k původnímu
zdroji kronikáře Kosmy a také k pozoruhodné teorii, že v závěru
letopočtu na našem území vládl „král“ keltského kmene Bójů jménem
Segovesius, dost možná s vědomím antického Říma, svým vlivem
zasahující i do pozdějších Čech a na Moravu. To pro „národní“
dějiny také není málo. Jistě to však neznamená, že naším praotcem byl
Kelt a na slovanské předky máme zapomenout. Keltské etnikum zde mělo domov
staletí před slovanským osídlením, zanechalo zde své stopy kulturní a
možná i genetické.
Ale jak naložit s „překonanou“ pověstí
o Praotci Čechovi? Nic přece nebrání, aby nadále žila v romantickém
podání o starém a moudrém muži s bílým plnovousem, jak nám ji
nastínil spisovatel Alois Jirásek. A na své majestátnosti neutrpí ani
posvátná hora Říp s prastarým kostelíkem sv. Jiří a sv. Vojtěcha,
kultovní místo nejen nás Čechů, ale v dávnověku nejspíše také
starých Slovanů i Keltů.
Radek Míka (redakčně upraveno) úvodní ilustrace Věnceslava Černého
Trochu historických dat
Rok 855 až 925 našeho letopočtu
Sedmdesát let může být jeden lidský život, generace prarodičů, rodičů
a jejich dětí nebo také jedna dějinná epocha, ve které se náš svět od
základu změnil. Stejné období radikálních proměn jsme zažili poměrně
nedávno, v letech 1880–1950. V 19. století v Evropě i Americe naplno
propukla technicko-průmyslová revoluce. Starý svět, po kterém se tisíce
let cestovalo pouze pěšky či s koňským povozem, najednou brázdily
lokomotivy a automobily, vzduchem začaly létat aeroplány. Starý svět,
v němž se lidé dorozumívali na dálku kouřovými signály a zprávy
předávali poslové, rychle zaplavily rádiové vlny, telefonní linky,
televizní kanály a internet. Vědci vynalézali a s netušenou schopností
sestrojili mnoho užitečných věcí, bez nichž už nedokážeme žít,
současně však náš svět ovládla technologie zbraní. Cesta ze staré do
nové doby znamenala dvě globální války, které podstatně změnily
geopolitické síly světa i lidský žebříček hodnot. Válečné
technologie natolik prolomily technický vývoj, že lidé začali létat
nadzvukovou rychlostí a do vesmíru. Historický vývoj ovlivňuje naši
současnost a předznamenává budoucnost. Jakým směrem? Nevíme. Můžeme se
z něj však poučit. I v dávné minulosti probíhaly v krátkém zlomku
času jednoho lidského života dalekosáhlé změny, které ovlivnily tvář
celých národů a zemí, a to na staletí i tisíciletí dopředu.
Takovou dobou pro Čechy byl přelom 9. a 10. století. Zánik říše Karla
Velikého a vyvrácení Velké Moravy krále Svatopluka maďarskými
nájezdníky vytvořily neopakovatelné, zcela mimořádné podmínky pro vznik
nového státního a národního celku, který přetrval po tisíc let.
Zanikají staré kmenové pořádky a zavedeny jsou nové progresivnější
formy řízení země, jakoby z neznáma vystupuje nový vládnoucí rod,
nárokující si dědičná práva i moc nad vším lidem. Staré pohanské
zvyky nahrazuje univerzální řád – křesťanství. Vzniká základ
českých národních dějin.
Avšak i nejdávnější děje
mají svou kontinuitu, která mohla být zapomenuta či přetvořena ku obrazu
vítězů nebo jejich následovatelů. Historie je sled událostí, kterým se
snažíme porozumět, zpracovat je a jako nástroj kulturní politiky předat
ostatním. Co však sdělujeme? Mnohdy nechápeme děje současné a dokážeme
je pojmout až s odstupem, s dokonalejší znalostí reálií a následků,
avšak v žádném výkladu se nezbavíme zabarvení poplatného době,
subjektivního pohledu pisatele nebo jeho snahy vyvodit závěr, který
veřejnost přijme. Proto i dějiny, které známe z učebnic nebo odborných
publikací, jsou výkladem událostí nikoliv objektivním, ale pouze takovým,
který přinesly dějinné prohry a vítězství a popsali je lidé, kteří je
znali mnohdy jen z doslechu. Archeologie i moderní historický výzkum nám
tyto okamžiky života našich předků pomáhají poodhalit a porozumět jim.
Záleží jen na nás, jsme-li ochotni pátrat po zmizelých dějích, hledat
příčiny a logická vyvození, které nám přinesou někdy překvapivé,
možná i trošku nepříjemné (nebo obecně nepřijatelné?) odpovědi.
Nesmíme však zapomenout, že každá odpověď na děj dávno minulý je
stále jen teorií, domněnkou, neboť ani sama tehdejší současnost
nedokázala plně odkrýt motivy a skutky všech, kteří v tom místě a čase
zanechali svou historickou stopu.
Na příkladu Praotce Čecha jsme se o to již pokusili. Pojďme se tedy znovu
podívat „pod pokličku“ oficiální české „národní“ historie,
nahlédnout na pověsti a fakta z jiného úhlu, poskládat střípky nové
logiky a připustit, že to také mohlo být trošku jinak.
Radek Míka (redakčně upraveno)
autor je tvůrce parku Boheminium v Mariánských lázních