Počátky 5 - Věk slunce – cesta k produktivní společnosti
31. 03. 2013
Nový směr **
dějinného vývoje nastoupený v sedmém tisíciletí před naším
letopočtem měl nezanedbatelnou souvislost s ekologickou nestabilitou
v Černomoří. Hospodářsky nejvyspělejší oblast tehdejšího světa byla
postižena nedostatkem i krizí hodnot.
Tradiční výklad chodu světa založený na neměnnosti a rovnováze
přírodních sil, filozofii, jež po věky provázela kmenová společenství
lovců, už nemohl ve světle apokalypsy a převratných poznatků agrární
kultury obstát. Bylo jen otázkou času, kdy lunární kult Matky Země
ustoupí novému řádu rodící se zemědělské civilizace.
Legendy starověkých národů
přisuzují znalost zemědělství daru bohů. Nadpozemský původ měl
Prométheus, který naučil člověka rozdělávat oheň, stavět obydlí,
zakládat i sklízet úrodu. Tím na sebe přivolal hněv olympských bohů,
neboť člověka učinil nezávislým na jejich moci, lidé se začali
vymaňovat rozmarům živlů. V podání Skythů zlaté náčiní určené
k polním pracím spadlo z nebes. Starořecké báje, mýty Mezopotámie
i nejdávnější tradice severního Pontu vznikaly s potřebou vysvětlit
a ospravedlnit proces změn v lidské společnosti, který znatelně zesílil
po Potopě světa. Neolitický člověk přestával být vůči přírodě
pasivní, již nebyl pouhým konzumentem divoké fauny a flóry, ale
s nabývající jistotou přetvářel okolí k obrazu svému. Vydal se směrem
technologického pokroku. Převratný proces však nemohl probíhat odděleně
od duchovní sféry jeho tvůrců. Také pravěký rolník byl nerozlučně
spjat s krajinou a usiloval o přízeň božstev.
Lunární svátky**
a intelektuální svět lovců jsou hluboko zakořeněny ve vědomí lidstva.
Bylo by chybou se domnívat, že proměny mladší doby kamenné, jež zveme
nástupem neolitu, nastaly během několika málo generací bez reflexe
tradičních hodnot předků. Přerod migrujících společenství lovců
sběračů v sídelní kulturu pěstitelů obilovin a chovatelů domácí
zvířeny trval stovky i tisíce let, zpravidla v závislosti
na klimatických podmínkách. Teplotní a srážková optima v období
holocénu nastartovala proces globální neolitizace, avšak není výjimkou,
že v řadě koutů země lovecký způsob života přetrvává a některá
etnika (indiáni v Amazonii, australští Aboriginci, Inuité v Arktidě,
sibiřští Čukčové, Evenkové i další) donedávna nepoznala vliv
civilizace. Krok do produktivní hospodářské společnosti, na níž stojí
i náš současný svět, se nicméně udál na konkrétním místě. Jak
napověděly již předchozí kapitoly, „kulturní kotel“ Anatolie pozdního
paleolitu nese všechny znaky prvenství, jádrové zóny, odkud se agrární
principy a tvůrčí hodnoty lidstva šířily do dalších, dosud výhradně
nomádských oblastí Eurasie a severní Afriky. Tepnami technologického
a intelektuálního proudění byly řeky a jezera, dříve migrační cesty
zvěře i lovců, nyní místa příhodná pro zakládání osad a rozvoj
raného zemědělství. Nejprve v samotném ohnisku, následně
s rozrůstáním sídel protokultury Van koexistovaly obě formy společenství
vedle sebe. Demograficky úspěšnější populace pozvolna asimilovala méně
početné lovecké skupiny, příchodem žen (zpravidla ukořistěním,
v lepším případě směnou) lovci bezděčně přejímali návyky
i znalosti rolníků. Náboženské zvyklosti zpočátku čerpaly
z původního kultu, pokračovalo uctívání tura, lidé nepřestávali
hledět k obloze. Avšak měsíční kult Velké Matky gradující v čase
úplňků, s tím spojená četnost i spotřeba za lunárních svátků,
přestávaly konvenovat požadavkům společnosti zaměřené na roční cyklus
setby a sklizně. Nositelem přírodního koloběhu nebyl chladný měsíc, ale
životodárné slunce.
Helios
- starořecký bůh nebes je zosobněním slunce, slunečního jasu a tepla. Jeho jméno nese i helénská kultura východního Středomoří. Helios svojí božskou podstatou nejspíše sahá do „reformního“ období neolitu před šesti či sedmi tisíci lety. V hypotetickém pravěkém slovníku výraz „HEL“ můžeme ztotožnit s nebeskou sférou, samotné „EL“ se zářivým slunečním kotoučem. Je více než výmluvné, že hebrejské slovo „el“ v biblickém výkladu znamená Bůh. Slunce = Bůh. Starobylost pojmenování potvrzuje i slovní stavba, která posloužila při rozboru geografického názvu Anatolie; „AN-AT“ tj. na Zemi. Obdobným seřazením slabik „AN-HEL“ s použitím předložky „na“ dojdeme ke slovu anděl, posel bohů, v doslovném překladu však slovo přečteme „na nebesích“. Ve slovním spojení ARK-AN-HEL vystopujeme vůdčí z andělů Archanděly, kteří jsou nebeskými tvůrci, staviteli. Archanděl Michael (ten, kdo je jako Bůh) byl duchovní inspirací průkopníků, nositelů světla. V Ráji učil Adama, jak obdělávat půdu a starat se o rodinu. Kultovní principy zemědělství byly úzce svázány s božskou podstatou slunce.
Dráha Slunce
po obloze, především jeho východy a západy, při soustavném pozorování
z jednoho místa odhalují tajemství rotace Země kolem vlastní osy při
oběhu kolem Slunce. Jen dlouhodobě usedlí lidé mohli na horizontu vnímat
periodu zdánlivého slunečního pohybu, která se dvakrát do roka projevuje
slunovratem. Migrující lovec měl tato sledování značně ztížená
a snáze se orientoval podle noční oblohy, hvězd a kratších lunárních
cyklů. Krajní polohy oscilace slunečního kotouče na východním
a západním horizontu určují zimní a letní slunovrat. Ten dělí roční
cyklus na dvě poloviny, dalším rozdělením na čtvrtiny dospějeme
k rovnodennosti. Data slunovratů a rovnodenností předznamenávala čtyři
roční období, v kalendáři zemědělců se tyto dny staly
nejvýznamnějšími svátky v roce. Slunečním božstvem jasně vymezené
etapy zemědělského roku – jaro, léto, podzim, zima a určení jejich
počátků měly zásadní vliv na průběh polních prací i úspěšného
chovatelství. Přesná měření pohybu slunce zaváděla nový řád
do života zemědělců. Ten omezil dřívější tucet lunárních svátků
na čtyři, společné kultovní povědomí lidem určovalo jak svátky slavit
(dnes je známe jako Velikonoce, letnice, vinobraní a Vánoce), jak nakládat
s potravinovými zdroji (masopust, dožínky), z generace na generaci
přenášel agrární znalosti, tradice a zvyky. Uctíváním
„zemědělských“ božstev si lidé získávali přízeň přírodních sil,
jim přikládali moc při setbě, zajištění vláhy, zrání i sklizni.
Astronomická pozorování
a jejich výklad se staly významnou součástí života zemědělské
společnosti. V jedné z nejstarších neolitických osad světa v Jerichu
v údolí řeky Jordán (starověká Levanta, současný stát Izrael) při
archeologické sondě tzv. tellu (zástavba, která ze sídlištních vrstev
vytvořila pahorek) byla objevena kamenná věž. Věda ji považovala
za součást nejstaršího městského opevnění, datovaného do sedmého
nebo osmého tisíciletí př. n. l. Situování uvnitř zástavby však její
obranný význam zpochybňuje a současný výklad se přiklání spíše
ke kultovní funkci starověké observatoře. Z vyvýšeného místa,
z vrcholu věže, která v sídelní aglomeraci nahrazovala přírodní
útvar, mohl zasvěcený a k tomu určený pozorovatel sledovat zemský
horizont a pohyby nebeských těles. Člověk, který uměl „číst“
oblohu, měl ve společnosti jistě výsadní postavení, neboť rozmlouval
s bohy. Jeho pozice posilovala s důkladnou znalostí kultu a souvisejících
astronomických zákonitostí, byl sikh – učený, kněz.
Pojmenování Jericho
je příbuzné s mezopotámským názvoslovým. Slabika „UR“, tak často
zastoupená ve jménech tamních sídel (Ur, Uruk, Šuruppak, Uridu
a další), patrně vyjadřuje charakteristický jev ploché krajiny
středního a dolního toku řek Eufrat a Tigris. Každoroční záplavy
přinášely z povodí v jihovýchodní Anatolii vláhu a současně úrodnou
půdu ve formě bahna. Na jarních povodních stálo hospodářství
klimaticky suché Mezopotámie, ale v konečném důsledku přivodily i zánik
mnoha starověkých sídel (mocnost sedimentačních vrstev dosahuje na jihu
Meziříčí i desítek metrů). Slovo „ur“ – bahno, se pak promítlo
do řady jmen zemědělských osad v oblasti Úrodného půlměsíce.
Na západě v Levantě se slabika „ur“ změnila v „er“ (např. Eridu,
Jericho – Eriko). Věž v Jerichu tak mohla o generace dopředu
předznamenat vliv a budování mezopotámských „chrámů“, stupňovitých
věží zv. zikkurat. Raná podoba takové kultovní stavby asi z pátého
tisíciletí př. n. l. byla nalezena v severomezopotámské neolitické
osadě Tell-el-Sauwan a měla podobu jediného stupně s charakteristickým
schodištěm a masivními opěrami v nárožích. V dalších stavebních
fázích již nabyla formy patrové pyramidy, jaké se následně objevily
ve většině významných sídelních aglomerací Sumerů. Ta babylonská
vstoupila do mýtů i neblaze proslulého biblického povědomí. Zikkurat,
v hypotetickém názvosloví zapsaný jako SIK-UR-AT získává zřetelnější
dobové kontury. Čteno odzadu; část země (AT) vystupující nad záplavami
(UR) věnovaná učeným (SIK). Kněžský stav v Mezopotámii již nabyl
společensky nadřazenou pozici, učení se vyčlenili z masy pracujících
rolníků a řemeslníků a zaujali řídící roli. Z řad kněží, mezi
lidmi vyvolených, jimž bylo dáno rozmlouvat s bohy, se etablovali vládci
s budoucí královskou mocí.
Sílící moc
a praktikování institucionálního náboženství pozvolna měnily svět,
rozvrstvily společnost a čím dál víc prohlubovaly závislost a nesvobodu
chudší většiny obyvatelstva. Technologický pokrok civilizace přinesl nové
možnosti, tvorbu hospodářského nadbytku i systém přerozdělování.
Zemědělství i řemeslná výroba od samého počátku slunečního věku,
aby naplnily ambice „hospodářského kultu“, směřovaly k růstu
produkce, směny a obchodu i nezadržitelnému růstu populace. Tento
civilizační proces si nikterak nezadá s naší moderní dobou, která
mnohým připadá jako „cesta do pekla“. Avšak nebe a peklo k sobě
měly vždy blízko. Zdánlivý rozpor znamenitě vystihuje angličtina;
v tomto jazyce slovo „hell“ vyjadřuje temné a horké peklo, opak
nebeské dráhy zářivého boha Heliose. V mýtech sluneční bůh vystupuje
na oblohu ve zlatém povoze, který mu v podzemní výhni ukul božský
kovář Héfaistos. Ovšem za soumraku Helios i se svým kočárem mizí
na západě ve vodách moří a ubírá se podsvětím. Tam jeho pouť
nekončí, ráno co ráno na východě opět nastupuje sluneční cestu
po nebesích. Starověká báje je zpodobněním nekonečného koloběhu
života i rovnováhy světla a tmy, principů, které jako nejvyšší zákon
platí po všechny věky lidské existence.
Radek Míka