Menu

Tu jeden k druhému jednák přistupoval, jednák odstupoval, jednák po předu, jednák po zadu, jednák po pravém, jednák po levém boku naň sobě pohlédaje a všeho, což při něm viděl, ohleduje: zvláště pak (toho sem nejvíc viděl) měšců, vačků a tobol jeden druhému ohledoval, jak dlouhý, jak široký, jak odutý, jak tuhý neb slabý jest, měře a váže. Někdy sobě jich několik na jednu ukazovalo, z toho1 zase žádný; pakli jeden druhého odháněl, vadili se, tloukli, rvali; i vraždy sem tu spatřil. Některý jiného odstrče, hned zase od jiného odstrčen byl; některý jiné odežena, sám také pryč běžel…

Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.P. 1623
1 najednou pak

Některý jiného odstrče, hned zase od jiného odstrčen byl

11. 07. 2006


Naše geografická poloha a pokračování vzestupu poptávky po letecké přepravě ve střední Evropě láká a přivádí na česká letiště další dopravce. To vytváří předpoklady, že se v Česku budou i nadále zvyšovat zisky za dodávky leteckého cateringu, za technickou údržbu letadel, opravárenské a handlingové služby atd. třetím subjektům. Že na letištích výrazně porostou inkasa duty free prodejen, restaurací… Ostatně, na „zlaté horečce“ (Klondike 1896–98) rovněž vydělávali hlavně lodní společnosti, dodavatelé služeb a zboží. Díky ostré konkurenci – cenové válce – mezi aeroliniemi je to dnes se zisky z holé letecké přepravy obdobné jako se zbohatnutím většiny tehdejších goldseekers. Díky nízkým cenám letenek se však letecká doprava stává dostupnou pro ekonomicky slabší sociální vrstvy. Dochází tak k demokratizaci letectví. Jak v čem. Nebylo by to v Evropě poprvé, co by takováto konjunkce neodstrčitedlné motivovala rozprodat lukrativní části státních aerolinií, a tak dosáhnout černých čísel. Krátkodobě efektní. Ale v dlouhodobé perspektivě? Lze o ní hovořit?

Jaromír Kainc,
nakladatel Všudybylu

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

festival krumlov 34
laco deczi