Hledím sobě mezitím na ně dále a vidím, jak mnoho ubozí práce a kvaltování měli. Měli zajisté na větším: díle páteře plodu1 okolo sebe, uzdami k sobě spřipínaných, kteříž jim křičeli, vřeštěli, smradili, nešvařili, stonali a mřeli; ať mlčím, s jakými bolestmi, pláčem a nebezpečenstvím vlastního života na svět jich dostávali. Odrostlo-li které, byla s nim dvoje práce: jedna, uzdou je při sobě zdržovati; druhá, ostrohou po sobě hnáti; an často ani uzdy, ani ostrohy netrpíc, divného pachtování2 natropili až do unavení a do pláče rodičům. Pakli je po vůli pouštěli, aneb se jim zodtrhovali, i hanba i smrt rodičům odtud pocházela. Což já tu i tam znamenaje, napomínati sem některých počal, jak rodičů, tak dítek, onyno od oslovského dítek milování a jim folkování3 vystříhaje; těchto k ctnostem nějakým napomínaje. Ale sem málo prospěl4, kromě že na mne škaredě vzhlédáno, uštípkami házíno, a někteří i zabiti mne hrozili.
Ani uzdy, ani ostrohy netrpíc, divného pachtování natropili
26. 02. 2005
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.P. 1624
1 růžence. tj. dlouhé řady dětí, potomstva
2 hrozné trampoty 3 shovívání 4 měl
jsem malý úspěch
Neschopní lidé,
neschopný stát. Lidé jsou tím nejcennějším, čím může stát
disponovat. Proto jsou lidské zdroje a gramotná koncepce zaměstnanosti
včetně imigrační politiky, tj. co a kdo bude obyvatele v dlouhodobém
horizontu živit, obrovskou devizou každého státu. Současná strategie
Česka – co nejvíce lidí do montážních hal průmyslových zón – asi
takovou není. Téměř každý výrobek se dá vyrobit jinde a dovézt. Právě
kvůli investicím firem z Evropské unie jsou ekonomikám Dálného východu a
jejich levnějšímu zboží promptně poskytovány nejvyšší dovozní
výhody. Je ale zboží, které dovézt nelze. Za nímž zákazník musí dojet.
Ne náhodou je cestovní ruch oblastí, která celosvětově zaměstnává
nejvíce lidí. Vysoká podzaměstnanost v oblasti služeb v Česku je proto
obzvlášť tristní v regionech s obrovským potenciálem turistických
atraktivit. A na argument, že tam není dostatečná infrastruktura
cestovního ruchu, bych „blahoslaveným“ vzkázal, že automobily se také
nevyrábějí a nekupují kvůli dostatečné dopravní infrastruktuře, ale
silnice se staví a rozšiřují, protože je hodně těch, kteří už jezdí a
budou jezdit. Směrujme proto pozornost milionů turistů na Českou republiku!
Umožněme, a to VŠEM OBYVATELŮM ČESKA dlouhodobě těžit ze synergií
30 mld. € zahraničního inkasa z cestovního ruchu ročně! Ale to by
vyžadovalo obdobnou hospodářskou strategii, jakou má Rakousko. Ale máme na
její prosazení… lidi?
nakladatel Všudybylu