Hledím tedy: a aj, oni, co kdo nejvíc břemen těch shledati mohl, navážíc, na šráky1 jakés s poddělanými koly váleli a šroubovali2; pak spřipínajíc k nim hovada, tak se se vším tím přes vrchy, hory, doly, zmoly šrotovali a pachtovali, že to znamenitě veselý život, sobě libujíce. Jakož se i mně zprvopočátku zdálo. Ale jakž sem je tu i tam v blatě váznouti, káleti se a máchati, natáhati a namáhati, též od dešťů, snihů, slot, metelic, zim, hork rozličná nepohodlí snášeti viděl; jako i na pasích3 všudy na ně číhati, všecko jim přetřásati, vačky vyprazdňovati (an nic k zniknutí toho4 hněv, trhání a sapání nepomáhal); tolikéž loupežnou po silnicích sběř outoky na ně činiti a duši jejich vždycky na šancích státi5 sem spatřil, zodnechtělo mi se toho.
Ale jakž sem je tu i tam v blatě váznouti, káleti se a máchati viděl
22. 04. 2006
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.P. 1624
1 podstavce, které měly přidělány kola 2 zvedali
pomocí heveru 3 v záloze 4 k uniknutí z tohoto
5 v největším nebezpečí
Nadpis úvodníku není o politicích a jejich předvolebních
praktikách. Je z pasáže „Kvaltování formanského života“. Nicméně
tak, jako dobrý dopravce dělá dobře spedici, dělá dobrý politik dobře
zase svoje řemeslo – politiku. Dobrým chirurgem či dopravcem rozhodně
nikdo není jenom proto, že to myslí hezky. Nikoho (a je na to legislativa)
totiž ani nenapadne, aby nekompetentního packala, byť to myslí
sebelíbezněji, nechal operovat pacienty, řídit loď, vlak či autobus. Ale
věci veřejné? Určitě je vedlejší, jak hezky to lékař či dopravce
myslí, pokud odvádí kvalitní bezpečnou práci. A protože jakékoliv
procesy (včetně politického prosazování objektivně společensky
pozitivních věcí) jsou výsledkem působení různých a často
protichůdných sil, těší mne, že řada politiků na všech správních
platformách vstupuje do rolí prosazovatelů bezpečné dopravy a rozvoje
domácího průmyslu cestovního ruchu. To, že mají výsledky, není ani tak
o tom, jak to hezky myslí, ale že dělají dobře své řemeslo –
politiku.
nakladatel Všudybylu