Menu

Pražští taxikáři a nemocný kůň

28. 09. 2017

Sdílená ekonomika je trend. A ačkoliv se to části lidí i podnikatelů nelíbí, neustále její význam roste. Pražští taxikáři vzali však trend do vlastních rukou a snaží se ho zastavit. Podaří se jim to? Samozřejmě že ne. A trochu se obávám, že ani nechápou, co bude teprve následovat, totiž, že dřív nebo později nejspíš jejich profese prostě zanikne.

Taxikáři se ohání koncesí a dalšími podmínkami, které ONI musí plnit a TI ostatní ne. Napadá mě jedno historické přirovnání: Zakažte auta, my musíme splňovat veterinární a jiné předpisy pro naše koně. Ano drožky jsou minulostí, ale taxi, tak jak je dnes známe, jsou na stejné hraně.

Základní podmínkou pro získání koncese je složení zkoušky z místopisu, ovládání taxametru a dalších částí:

  1. Zkouška z místopisu. V době mobilních navigací, které nehledají cestu jen na základě místopisu, ale i aktuální situace v dopravě, nehodách a dalších, celkem nadbytečné.
  2. Zkouška z ovládání taxametru a dalších částí. Ale vždyť mobilní telefon, který podle GPS trasu okamžitě vykreslí nejen řidiči, ale i zákazníkovi, umí ovládat každý. Mimochodem všimli jste si, kolik taxikářů jezdí s puštěnou navigací? Třeba právě kvůli intenzitě dopravy.

Proč tedy máme taxi? Ano, pokud potřebuji tzv. chytit taxi na ulici, tak vím, že nápis taxi na střeše znamená, že je to služba, kterou hledám. Ale mám chuť si „mávnout“ na taxíka na ulici a riskovat případného šibala? Nemám. Spustím na mobilu aplikaci a okamžitě vím, že do tří minut přijíždí řidič, kterého hodnotilo dvacet lidí přede mnou pozitivně, zároveň vím, že přijede černý kombík s konkrétní značkou. A taky už vím, kolik mě bude stát cesta a nemusím ani kontrolovat, zda má zrovna taxík funkční terminál na karty. Částka se mi automaticky odečte z karty, kterou jsem zadal. Prosté, jednoduché funkční. Ale pro taxikáře smrtelné.

Chápu rozčilení, ale rád bych taxikářům vzkázal, že bude podstatně hůř. Protože s nástupem autonomních vozidel už nebude potřeba řidič taxi a vlastně ani UBERu, prostě si přes aplikaci zavoláte vůz, a ten váz odveze. Místo křiku by si taxikáři měli zamést před vlastním dvorkem a začít nabízet něco navíc, než je odvoz z budou A do bodu B. Nebo jednoho dne budou lepit nálepky na auta bez řidiče a svojí koncesi budou mít na čestném místě ve vitrínce. A pokud se taxikáři v zoufalé snaze odvolávají na neplacení daní, je to až cynické. Firmy, které aplikace provozují, mají dokonalý přehled o všech vozech, které jezdí. A pro kontrolní orgány jsou tak poměrně dokonalým zdrojem informací. Na rozdíl od taxametrů, kterou jsou těžce offline a “občas nefungují”.



AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 04/2017
04/2017 číst aktuální číslo