Vešel sem však za nimi tam, a aj, tu hned je jakýsi také paní
Fortúny uředník, jménem Fama aneb Pověst, přijímal, jehož nic nebylo
než usta. Jak zajisté dolní ten plný očí a uší, tak tento plný ze
všech stran ust byl a jazyků, od nichž nemalý se hluk a zvuk rozcházel: a
milý ten irnrnortalitatis candidatus1 ten odtud užitek měl, že se tím
křikem jméno jeho sem a tam rozvolávalo. Ale na to když sem bedlivě
pozoroval, spatřil sem, že se o každém tom udělaný pokřik zase pomalu
tišil, až i utichlo všecko a něčí jiného zníti začala.
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.
P. 1623
Že se o každém tom udělaný pokřik zase pomalu tišil
20. 03. 2014
Pro
každou tržní ekonomiku je důležité být zemí, kam se sluší jezdit za
byznysem, léčením, poznáváním a vzděláváním, za nákupy, zážitky,
rekreací atd., poněvadž spolu s návštěvníky do ní přichází další
peníze, a do zemí jako je Rakousko, hospodářský rozkvět. Ostatně ten
samý princip od nepaměti přináší prosperitu sídlům na frekventovaných
trasách. Cestovní ruch je totiž jedinou ze tří platforem trhu, která je
s to spojovat přednosti zbývajících – zahraničního obchodu a
domácího obchodu. Téma třetího vydání Všudybylu 2014 je „před
hlavní turistickou sezonou“. V té souvislosti mi dovolte popřát Česku,
aby se mu dařilo doma i ve světě šířit a trvale upevňovat pověst
úspěšné, vstřícné, pohostinné země, kam je báječné jezdit a kde je
příjemné a užitečné pobývat. Popřát mu, aby české Slezsko, Morava a
převážná část Čech už konečně přestaly mít před hlavní turistickou
sezonou a jeho politici a ekonomičtí experti si nepletli (své) dovolené
s cestovním ruchem – zhodnocováním duchovního a materiálního
potenciálu země. Hlavní příčinou, proč české národní hospodářství
rok co rok míjí stamiliardy korun zahraničního a domácího inkasa
z cestovního ruchu, je absence společenské poptávky obyvatelů Česka,
která by ty, co kdy řídili náš stát, přiměla, aby České republice
dovolili daleko víc vydělávat tím, že je – taky na ně.
Jaromír Kainc