Menu

Vznik akciové společnosti České dráhy

01. 02. 2002

Se začátkem roku 2003 se současná státní organizace České dráhy přemění na akciovou společnost. Obchod, přepravu a provoz zajistí České dráhy, a.s., za železniční infrastrukturu ponese zodpovědnost stát, který si k tomu zřizuje státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Údržbu, opravy a modernizaci dopravní cesty bude za úplatu na základě smlouvy provádět akciová společnost České dráhy. Akciovou společnost povede představenstvo a bude ji kontrolovat dozorčí rada.

Přeměna státní organizace se uskuteční podle zákona č. 77/2002 Sbírky
Konkrétní kroky vedoucí k realizaci schválila vláda České republiky. Transformační zákon přináší dvě zcela zásadní změny proti současnému stavu. Poprvé v historii se hospodaření Českých drah jednoznačně oddělí od státu. Cokoliv bude stát od Českých drah požadovat (a nejde jen o osobní dopravu ve veřejném zájmu), musí být přesně definováno ve smlouvě a také řádně zaplaceno. České dráhy budou samy rozhodovat o rozvoji svého podnikání a ponesou také plnou odpovědnost za výsledky svého hospodaření. A za druhé? České dráhy již nebudou mít hospodářskou odpovědnost za rozvoj, údržbu a provoz infrastruktury, která je, podobně jako cesty silniční a vodní, otevřena pro podnikání různých dopravců. Vlastníkem železniční infrastruktury zůstává stát prostřednictvím SŽDC.

Okruhy podnikání
Akciová společnost České dráhy bude samostatně podnikat ve čtyřech hospodářsky (účetně) oddělených okruzích:

nákladní doprava osobní doprava provozování železniční dopravní infrastruktury (řízení provozu na dopravní cestě, její provozování a rozvoj) jiné podnikatelské aktivity věcně podporující činnost dopravce (např. cestovní kancelář)

České dráhy budou integrovanou železniční společností
To znamená současně provozovatelem drážní dopravy i železniční dopravní cesty. Provozování obou činností národním dopravcem s sebou nese výhodu spojení hned několika aktivit, které může dělat jeden člověk. Například výpravčí v menší stanici může řídit provoz na dopravní cestě a současně prodávat jízdní doklady. Zároveň nebude narušen princip budování jednotného evropského železničního systému. Ten spočívá ve sjednocování technických a provozních parametrů, a tím i ve vzájemném využívání prostředků jednotlivými železničními společnostmi.

Údržba a provoz dopravní cesty
Údržbu a provoz dopravní cesty budou České dráhy provádět na objednávku a na náklady státu podle smlouvy se SŽDC. Za užívání státní infrastruktury pro dopravní podnikání budou České dráhy platit státu poplatky za stejných podmínek a ve stejné výši jako jiní dopravci. Tím se dotvářejí podmínky pro konkurenci v železniční dopravě. Dosud totiž České dráhy samy odpovídaly za hospodaření dopravní cesty a pokrývaly náklady na její údržbu a řízení provozu. Jiní dopravci jim za její užívání platili poplatky stanovené Ministerstvem financí ČR. Ty ale nepředstavovaly úměrný podíl na nákladech.

Organizační struktura
Organizační struktura nové společnosti nebude kopírovat čtyři základní okruhy podnikání. Divize obchodně provozní bude provozovat nákladní a osobní přepravu, bude řídit dopravní provoz a doplňkově podnikat. Divize dopravní cesty bude udržovat infrastrukturu pro stát a další zájemce. Zvlášť bude propracována organizace doplňkových činností. Pro mnoho z nich budou založeny dceřiné společnosti s účastí soukromého kapitálu. Jednotlivé části podnikání se budou prolínat.

Infrastruktura a vozidlový park
České dráhy již v roce 1993 zdědily infrastrukturu a vozidlový park v dosti zanedbaném stavu, který neodpovídá moderním standardům. V polovině 90. let jsme zahájili s pomocí státem garantovaných úvěrů a dnes již ve značné míře uskutečňujeme modernizaci národní sítě železničních koridorů. Jsou součástí IV. a VI. panevropského koridoru a na našem území vedou z Děčína (hranice s Německem) do Břeclavi (hranice s Rakouskem a Slovenskem) a z Petrovic (hranice s Polskem) do Břeclavi. I nadále však chátraly ostatní tratě i vozy. Stát nám téměř deset let nedoplácel ztrátu v osobní přepravě (přepravě ve veřejném zájmu, tak jak to funguje všude v Evropě). Oněch asi 40 miliard korun jsme museli po celou tu dobu pokrývat ze zisku z nákladní dopravy a jiných činností. Tyto peníze tedy nemohly být použity na modernizaci vozů, tratí a budov či na investice pro úsporu lidské práce. Takovéto „křížové financování“ však odporuje normám Evropské unie. Přesto jsme však plnili veškeré své povinnosti vůči státu (odvody daní, úhrady na sociální a nemocenské pojištění apod.). Dluhy z dopravní činnosti (zejména to jsou opožděné platby za energii, pohonné hmoty a opravy kolejových vozidel) dnes činí asi 4 miliardy korun. Zadlužení z investičních úvěrů na dopravní cestu (přes 30 miliard korun) je nutné považovat za dluh státu. Ten je vlastníkem infrastruktury a přístup na ni mají všichni železniční dopravci.

Personální oblast
Nová akciová společnost bude usilovat o zachování platové úrovně svých zaměstnanců a o její další zvyšování. To bude do značné míry záviset na snižování spotřeby lidské práce v jednotlivých činnostech. Musíme je tedy racionalizovat a modernizovat technické vybavení, abychom produktivitu práce zvýšili. České dráhy, a. s. budou rozvíjet programy pro uplatnění zaměstnanců uvolňovaných z rušených pracovních míst. Především půjde o rekvalifikační programy. Bude rovněž pokračovat sociální program. I nadále zůstane možnost předčasného odchodu do důchodu v souladu s příslušnými zákony. S rozvojem doplňkového podnikání však vzniknou také nová pracovní místa. Do roku 2005 hodláme přijmout několik tisíc perspektivních mladých lidí, díky nimž snížíme dosavadní nepříliš příznivou věkovou strukturu našich zaměstnanců.
Během nadcházejících vánočních svátků vám přeji mnoho štěstí a pohody a věřím, že se i v příštím roce budu moci s mnohými z vás setkat ve vlacích akciové společnosti České dráhy. Budete našimi vítanými klienty.
Dalibor Zelený, generální ředitel Českých drah, s.o.





Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001