I dí mi tlumočník můj, Mámil: „Vidíš, můj milý člověče,
jak rozkošný jest ten svět, jak všecko v něm ušlechtilé? A to zdaleka
jen na něj hledě: co pak díš, potom jej po částkách s rozkošemi jeho
prohlédaje? I komuž by na něm býti milo nebylo?“ Já řekl: „Zdalekať
mi se líbí, nevím jak potom bude.“ „Všelijak dobře,“ dí, „jen
věř, a již poďme.“
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce, l.
P. 1623
Vidíš, můj milý člověče, jak rozkošný jest ten svět, jak všecko v něm ušlechtilé?
04. 08. 2017
Cestovní ruch nastartoval zvyk z 18. století navštěvovat lázně.
Už tenkrát bylo skoro všem jasné, že nemocem je lepší předcházet.
Jenže někteří z těch, pro něž víc nemocných znamená víc zisku, to
tak vidět nemusejí. A protože historii píší vítězové, právě takovým
před čtvrtstoletím zdravotní prevence vyklidila v Česku prostor navzdory
tomu, že v hospodářsky úspěšných státech posiluje trend upevňovat
konkurenceschopnost země, a tedy i snižovat nemocnost. Přes toto
„vítězství“, provázené strmě rostoucími veřejnými výdaji na
řešení důsledků absence zdravotněpreventivních programů a
chybějícími penězi na nemocniční léčbu fatálně nemocných, už
i v České republice řada firem vysílá své zaměstnance na
léčebněpreventivní pobyty a čím dál víc jedinců investuje do udržení
si co nejlepší zdravotní kondice a výkonnosti. S tím, jak stárne
obyvatelstvo západní Evropy, jak je oddalován odchod do starobního důchodu
a prodlužuje se život, se do popředí dostává péče o jeho kvalitu, což
rovněž zvyšuje motivaci cestovat za zdravím či pro zdraví a výdaje
s tím spojené. To českému národnímu hospodářství, které se může
opírat o fakt, že Česko je dík tradici a medicínské vyspělosti svého
léčebného lázeňství a léčebné rehabilitace, léčivým přírodním a
lidským zdrojům lázeňskou velmocí, dává velkou perspektivu. Jde jen
o to, zájmy kterého byznysu budou čeští politici dostatečně motivováni
prosazovat. Zda toho, jemuž by zdravotní prevence a uzdravující síly
přírody začaly daleko víc brát vítr z plachet, nebo toho, který
k dosahování zisku potřebuje zdatné pracovníky a na rozdíl od prvně
uvedeného byznysu zdravé spotřebitele.
Jaromír Kainc