Menu

Povolání, které lidi stmeluje

27. 04. 2018

S obchodním sládkem Liborem Vávrou se potkáváme v Brně před zahájením potravinářských veletrhů SALIMA na degustační soutěži lahvových a sudových piv PIVEX 2018.
Pane sládku, jak jsme na tom s pivní kulturou?
Kultura pití piva je něco, co patří k našemu národu. Je dobře, že pivo produkované pivovary v České republice si v převážné míře udržuje charakter českého piva.
Naše pivo Staropramen úžasně zahání žízeň, díky vyrovnanému senzorickému profilu spojuje lidi u stolu, a tak přináší potěšení a vzpomínky na krásné zážitky, kdy jsme ho s přáteli pili. Současně tím vytváří zisk pro hospodské, zejména spojením s gastronomií. A protože jsem s českým pivem profesně velmi těsně propojen, každé ráno se mohu probouzet s úsměvem a dobrým pocitem u srdíčka, s hrdostí na výkony svých kolegů – českých sládků.

**Říká se, že my Češi jsme jedněmi z největších konzumentů piva. Nicméně v jeho konzumaci nám vydatně pomáhají obrovská kvanta hostů z dalších zemí světa, přičemž pro nejednoho z nich je pití českého piva přímo v zemi, kde ho vaří, stěžejní motivací k tomu, aby navštívil Česko. **
A je to dobře. Určitě mají za čím jezdit. Charakter českého piva je unikátní. Přestože jsem milovník mnoha druhů piv cizí provenience a rád zkouším a objevuji, charakter piva českého typu je naprosto jedinečný. Kvalita českých piv šla v posledních desetiletích výrazně nahoru. Velmi se zlepšila i česká gastronomie. Když jdou cizinci do našich hospod na pivo, bývá to pro ně i po této stránce příjemný zážitek. Příjemný personál, hezká atmosféra umocněná českými cenovými relacemi a výborná kuchyně. Pro většinu z nich, zejména pokud volí leteckou přepravu, je Praha prvním kontaktem s Českou republikou. A když to coby představitel pivovaru, který si před téměř sto lety zřídili sami Pražané, vezmu kolem a kolem, Praha je pro ně po gastronomické stránce takovým malým Londýnem.

Aha, potrefená husa se ozvala…
Ano, Potrefenky jsou naše výstavní vlajková loď. Tento koncept hospod na konci 90. let výrazně posunul pivní kulturu a kulturu pití piva v Česku. Jsem rád, že Pivovary Staropramen v menších aglomeracích otvírají koncepty, jako je Naše hospoda, které jsou rovněž velmi úspěšné. Jak pro značku Staropramen, tak pro značku Ostravar. Díky tomuto konceptu se dostáváme i do těch nejmenších obcí a je super, že ten zážitek přinášíme i tam.

Jak to přijde, že se tu z vás, obchodního sládka, stal výčepní?
Tato soutěž je o čepovaných pivech, a tak je vlastně přirozené, že sládci ostatním sládkům připravují pivo na degustaci – tedy čepují. Patří to k profesní cti sládka degustátorům pivo nabídnout a zároveň je pozorovat, jak pivo hodnotí. Ony ty degustace jsou do značné míry náhodné. Záleží na nastavení chuti. Je přirozené, že v přívalu anonymních vzorků se každý snaží najít ten svůj, aby ho pozitivně ohodnotil. Věřím ale, že i dneska to bude objektivní. Ostatně kromě toho, že tu kolegům sládkům pivo čepuji, tak v jedné z kategorií jej budu i degustovat. A vždycky je příjemné se potkat s kolegy sládky. Přestože si konkurujeme, jsme ve svém oboru profesionálové a máme respekt k tomu, co ten druhý dokáže ve svém pivovaru udělat. Pokaždé dáme řeč o tom, co se děje, jaké jsou trendy, kdo co používá apod. Mezi námi sládky řevnivost není. Je to povolání, které lidi stejné profese stmeluje.

Pivovary Staropramen jsou generálním partnerem Asociace hotelů a restaurací České republiky.
Ano, její členové jsou našimi partnery. Jsme rádi, že i díky jim jsou piva Pivovarů Staropramen a Ostravaru nedílnou součástí velké gastronomie a že se čepují ve všech typech restaurací a pohostinství, byť nejsem příznivcem toho, aby se naše pivo čepovalo za každou cenu. Pochopitelně, doba malebně zobrazená v Menzlově filmu Postřižiny, kde sládek lajdáckému hospodskému říká: „Já už vám to pivo nedám…“, je dávno pryč. Nicméně jsem pro to, aby naše pivo nebylo tam, kde se o ně řádně nestarají. Zaplať pánbůh, snaha majitelů restaurací, provozních i personálu je být co nejúspěšnější. Mít co nejkvalitnější služby. Zkrátka udržet si přízeň hostů. Jak ve svém podobenství pro Všudybyl, i když v jiném varovném kontextu, zmínil vrchní zemský rabín Efraim Karol Sidon: „Protivné hospody zejí prázdnotou a příjemné, ač nejsou hned za rohem, praskají ve švech.“ (Viz www.e-Vsudybyl.cz, článek: Následovat Praotce Abrahama v jeho pohostinnosti.) V kvalitě a celkové pohostinnosti udělali hospodští a výčepní České republiky obrovský krok kupředu. Ona to není lehká práce, být celý den na nohou. Běhat kolem stolů. Stát za výčepem. Opravdu se tu snažíme, aby každý host dostal krásně načepované pivo v hezky orosené sklenici s pěknou pěnou, které vybízí k napití. To je pro nás ten nejlepší marketing. Lidé, kteří svůj život zasvětili hotel­nictví a gastronomii, si proto určitě zaslouží velkou úctu a náš respekt.


Archiv vydání

2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 04/2018
04/2018 číst aktuální číslo
ŘLP
Czech specials
Restaurace Novoměstský pivovar