Menu

Parádní Swiss Service

27. 10. 2009

V létě jsme s rodinou
navštívili Švýcarsko. Byl to můj první pobyt v této zemi, a musím říct, že mě mile překvapila. Kvalitní silniční značení nás dovedlo do městečka Villars-sur-Ollon v Ženevském kantonu poblíž Lausanne. Ubytovali nás ve velkém příjemném hotelu Eurotel Victoria, odkud jsme měli blízko k pěším i cyklistickým trasám i k hlavní stanici místní železnice. Pobyt také zpříjemňovalo přátelské a vstřícné chování zaměstnanců hotelu a místních obyvatel.

Švýcarsko je báječná země
pro milovníky pěší i cyklo turistiky. Tamní, již zmiňovaná, železnice vás vyveze na horský hřeben ve Villars konkrétně na Bretaye s výškou přes 1800 n.m., kde je restaurace, líbezná příroda s horskými chovy krav a četnými samotami zabývajícími se výrobou sýrů. Vlak je pro hotelové hosty zdarma, stejně jako mnohé další turistické atraktivity ve městě. Pro vstup je potřeba karta, kterou vám dají na hotelové recepci nebo v informačním centru oproti záloze. Výhodou je, že není třeba šlapat do horských, poměrně prudkých úbočí. Ozubený vláček vás vyveze na začátek značených pěších i cyklistických tras za necelých patnáct minut.

V informačním centru
jsou k dispozici mapy s obecnými turistickými i cyklistickými trasami, s uvedenou dobou trvání výletu a jeho náročností. Osobně doporučuji si naplánovat trasu vlastní. Po silnici na kole či pěšky nebo pro vyznavače náročnějšího mountain-bikingu po horských trailech, můžete narazit na spoustu příjemných horských restaurací. Zřejmě i vás osloví krásná panoramata, a hlavně terény, které u nás stěží naleznete.

Na Jungfraujoch (3454),
nejvýše položenou železniční stanici v Evropě, nás vyvezla úzkorozchodná železnice Jungfraubahn. Je 9 kilometrů dlouhá, z čehož 7,2 kilometru vede tunelem vyraženým do nitra hory. Na trati jsou čtyři stanice, z nichž dvě jsou v tunelu. Vyrazili jsme z města Interlaken. Jeli jsme asi hodinu starším vláčkem do průsmyku Kleine Scheidegg. První polovinu trasy jsme měli možnost pozorovat město Interlaken a celé údolí. Pak vlak zajel mezi hory. Bohužel jsme měli smůlu na počasí. Začala padat mlha. V průsmyku Kleine Scheidegg jsme čekali asi půl hodiny na příjezd moderního vlaku s pohodlnými sedačkami, který nás vyvezl na 9 kilometrů vzdálenou konečnou stanici Jungfraujoch. Cestou jsme na LCD obrazovkách sledovali prezentaci o historii hory, výstavbě železnice a atraktivitách, které skýtá konečná stanice.

Jungfraujoch, Top of Europe
Na vrcholku mlha a sněžení. Ale i tak to byl zážitek na celý život. Vyšli jsme na ledovec, kde se dalo v červenci lyžovat. Poté jsme navštívili obchod se suvenýry, tamní observatoř a úžasný, uměle vytvořený lednový labyrint ve skále. Jeskyně skýtala mnoho chodeb a velké ledové sochy. Cesta dolů byla poměrně náročná i díky velké nadmořské výšce a převýšení, které dohromady činí 1393 m. Celá tato atrakce se jmenuje ‚Jungfraujoch, Top of Europe‘ a musím říci, že je to opravdu top zážitek. Zkrátka parádní Swiss Service.
Martin Kainc


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001