Menu

Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb SČMSD Šilheřovice, s. r. o., je v Moravskoslezském kraji v okrese Opava. Už padesát let vychovává odborníky gastronomických oborů, od devadesátých let minulého století také odborníky v oblasti služeb. Nabízí studium tříletých oborů ukončených výučním listem, dále studium čtyřleté, ukončené maturitní zkouškou, a dvouleté nástavbové. Pro studenty ze vzdálenějších oblastí je při škole zřízen domov mládeže s internátním režimem.

Olivová konference

31. 03. 2013

Střední škole hotelnictví, gastronomie a služeb SČMSD Šilheřovice
se podařilo úspěšně zapojit do mezinárodního vzdělávacího programu Leonardo da Vinci, konkrétně do projektu Leonardo da Vinci Mobility – IVT a do projektu Leonardo da Vinci –VETPRO – Celoživotní vzdělávání. Cílem tohoto programu je rozvíjet praktické odborné dovednosti a podporovat jazykové znalosti. V únoru 2013 se devět zástupců školy – šest žáků a tři pedagogičtí pracovníci – zúčastnilo odborné stáže ve španělském městě Baéza. Hlavním tématem mezinárodního projektového setkání bylo seznámit se s gastronomickými zvyklostmi evropských regionů v závislosti na podnebí. Účastníci z řad studentů měli možnost ověřit si své jazykové a především praktické odborné dovednosti z oborů kuchař, číšník a cukrář. Pedagogové si zase vyměnili zkušenosti se svými zahraničními kolegy a obeznamovali se se španělským školským systémem. Všichni se pak společně se zástupci devíti evropských států účastnili čtyřdenní Olivové konference.

Oblast Jaén ve Španělsku,
ve které se nachází město Baéza, je proslulá pěstováním olivovníků a následnou výrobou velmi kvalitního olivového oleje. Ta činí 54 % celosvětové produkce této zdravé a dnes velmi propagované suroviny. Baézská Escuela de Hostelería y Turismo „La Laguna“, kde se projekt realizoval, umožnila šilheřovickým studentům třetích ročníků oborů Hotelnictví, Kuchař – číšník a Cukrář a studentům nástavbového studia nejen ukázat, co umějí, ale také reprezentovat Česko na mezinárodní Olivové konferenci přípravou regionálního menu, včetně dezertu. Podmínkou přípravy všech chodů menu bylo, jak jinak, použití olivového oleje.

Pro české učitele odborných předmětů
byla velkým přínosem možnost seznámit se s novými gastronomickými trendy a recepturami, které zařadí do výuky odborných teoretických i praktických předmětů. Vyučující španělštiny poznali rozdílnosti španělského a českého školství, seznámili se s novými metodami ve výuce cizích jazyků. Využili možnost účastnit se náslechových hodin španělského jazyka. Na závěr jsem zúčastněným položila několik otázek.

Zástupkyně ředitelky pro praktické vyučování Střední školy hotelnictví, gastronomie služeb SČMSD v Šilheřovicích Mgr. Marcely Urbišové jsem se zeptala, v čem vidí hlavní přínos účasti v tomto projektu.
V získání obrovské zkušenosti o gastronomii jiné země a o práci se surovinami, které jsou vyprodukovány v místním regionu. Jsem ráda, že se potvrdilo, že vynikající výsledky často nevyžadují nijak složitou přípravu pokrmů. Kdysi jsem si přečetla, že kuchyně každého národa je její „ příroda v hrnci“. Když se podíváme do tohoto hrnce, není to jen pohled do přírody, v našem případě do rozlehlých olivových plantáží, ale je to také pohled na kulinární umění země a její kulturu. Díky garantce projektu PhDr. Olze Vomáčkové jsme mohli do tohoto „ hrnce“ nahlédnout hodně hluboko. Během olivové konference jsme navázali další kontakty. Uvidíme, třeba odjedou do Španělska za odbornou praxí i žáci jiného oboru naší školy.

Učitelky odborných předmětů, specializace cukrářská výroba, Mgr. Boženy Plačkové, jsem se dotazovala, zda myslí, že si v Česku olivový olej získá větší oblibu i v oblasti cukrářské výroby.
Určitě. Já se budu v rámci svého zaměření na cukrářskou výrobu i ve výuce studentů snažit olivový olej co nejvíce propagovat. Tato surovina totiž existuje v různých druzích, například s ovocnou vůní. Právě tyto specifické olivové oleje dodávají moučníkům charakteristickou chuť a vůni. Nejvíce mě však zaujala výroba čokolády s olivovým olejem. Kdyby se totiž cukrářská kakaová poleva začala vyrábět s olivovým olejem, vyloučilo by se tak tradiční používání ztuženého pokrmového tuku. To by určitě lépe odpovídalo současným trendům v racionální výživě. Cukrářské výrobky by zůstaly stejně chutné a kvalitní, ale byly by mnohem zdravější.

Učitelce španělštiny a angličtiny Mgr. Tereze Štěpanovské jsem položila otázku, co se jí na španělském školském systému líbí víc než na českém. Zajímalo mě také, jaká je ve srovnání s našimi studenty úroveň španělských studentů např. v angličtině.
Myslím si, že každý školský systém má své přednosti a nedostatky. Na španělském systému mne zaujala především prostupnost jednotlivých stupňů vzdělávání. Konkrétně v Escuela de Hostelería y Turismo „La Laguna“ se mi líbil přátelský vztah mezi učiteli a žáky a viditelný zájem studentů o obor, který studují. Pokud jde o úroveň angličtiny španělských studentů ve srovnání s našimi, myslím, že se většina našich studentů nemá za co stydět. Základy angličtiny mají dobré, jen je třeba nebát se komunikovat.

Studentů 3. ročníku SŠ v Šilheřovicích Václava Tichého a Michala Doležala jsem se ptala, co pro ně bylo největším zážitkem, překvapením a z čeho měli největší obavy.
Jednoznačně největším zážitkem bylo poznání Španělska – jeho měst, která jsme měli možnost navštívit, památek a španělské kultury. Pak možnost zúčastnit se Olivové konference a vidět při práci mnoho kuchařů z různých míst Evropy. Největším překvapením byla odlišná pravidla španělského stolování. Největší obavy jsme měli z komunikace. Ale vše se zvládlo, trochu nám i stouplo sebevědomí, když jsme zjistili, že v angličtině jsme možná i trochu lepší. Španělští studenti byli fajn – kamarádští a ochotní nám se vším pomoci.“
Oba studenti závěrem dodali, že by všem svým spolužákům doporučili využít možnosti zapojit se do podobných projektů.
-UM-


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001