Menu

Nový Airbus nese jméno Zlín

04. 10. 2003

20. srpna tehdejší předseda představenstva a prezident Českých aerolinií, a.s. Ing. Miroslav Kůla společně s primátorem města Zlína Mgr. Tomášem Úlehlou křtili v Praze Ruzyni nové letadlo ČSA Airbus 310 jménem „Zlín“. A protože jsem s panem Ing. Kůlou hovořil v předchozím vydání Všudybylu (str. 6), požádal jsem nyní o rozhovor (a začal jej v obdobně rozverném tónu) primátora Zlína: „Člověče, děláte vůbec něco?“
Tak jak se to vezme. Funkci primátora jsem přijal, protože jsem už byl jednou, v předchozích volbách, absolutním vítězem, avšak tehdy jsem nechtěl dělat placenou funkci. Slogan: „Politika mne nikdy živit nebude“ ale nehodlám měnit ani teď, kdy jsem na toto volební období primátorem. Jsem podnikatel a má profese experta v oblasti životního prostředí je velmi aktuální. Mám koníčky, kterým se rád věnuji. Především je to muzika a sport – pětadvacet let jsem chytal kopanou. V obou oblastech se stále angažuji. Mám ale i spoustu dalších zájmů.

Jak to všechno stíháte?
Spím tři až čtyři hodiny denně. Neunavují mne jednání do večera ani přes víkendy. Nepatřím k těm, kteří by si stěžovali, že je ta či ona práce příliš náročná. Jsem optimista. Dělám věci, o kterých si myslím, že jsou správné, poctivé a že se tak dělat mají, aniž bych v nich hledal bezprostřední prospěch. Věřím, že se to jednou vrátí. A opravdu zažívám krásné chvíle, jako je právě tato během křtu nového Airbusu ČSA.

Ano, právě jste se zhostil role kmotra nejmodernějšího a největšího z letadel Českých aerolinií. Během ceremoniálu padla otázka:„Proč "Zlín“ až nyní?"
V roce 80. výročí ČSA by se na ni dalo odpovědět: „Protože téměř polovinu z oněch osmdesáti let existence ČSA se oficiálně město Zlín nemohlo jmenovat Zlín.“ K tomu velmi vzácnému okamžiku, kdy má naše město díky ČSA reklamu od severoamerického kontinentu až po Dálný východ, jsme možná dospěli i na základě jakési recese. Neuvědomoval jsem si ji až do doby, než celý akt začal nabývat na vážnosti. Před volbami jsem se seznámil s jedním člověkem z managementu Českých aerolinií a u piva padlo: „No, jestli ty budeš primátorem, tak my naše největší letadlo pojmenujeme po městě, odkud pocházíš.“ (Jsem rodilý Zlíňák. Naše rodina má ve Zlíně kořeny odpradávna – pochází z místních částí „Příluk“ a „Klečůvky“, pouze babička byla Vídeňačka.) Na jaře se najednou objevila nabídka, abychom v zastupitelstvu nechali projednat možnost pojmenovat letadlo po našem městě.

Proč máte rád České aerolinie?
Letěl jsem mnohokrát mnoha leteckými společnostmi. Servis, který ČSA poskytují na zemi i v průběhu letu, je vysoce kvalitní. U západních společností je to často spíše o reklamě než o servisu. Catering ČSA ctím jako velmi dobrý. České aerolinie mají schopný a příjemný personál. Máme zřejmě nejkrásnější letušky na světě. České aerolinky a na českých letištích Česká správa letišť se o pasažéry umí postarat rok od roku na vyšší úrovni. Od klimatizovaných hal přes kulturní prostředí v nich až po dostatečné množství toalet. (Po vysoké škole jsem nastupoval na hygienu, takže si všímám i těchto věcí.) Párkrát jsem na palubách letadel zažil řešení zdravotních problémů cestujících. Také to ilustruje, proč také jsou ČSA nejlepší. Když jsme letěli s cizí společností z Ameriky, jednomu pasažérovi hrozil infarkt myokardu. Jediní, kdo jsme na palubě letadla uměli zasahovat, byl můj náměstek (před asi osmi lety praktický lékař) a já. Mj. i proto, že jsem paralelně s přírodními vědami studoval medicínu a jeden čas jezdil se sanitkami. Postižený pasažér dostal ze zasahujícího palubního personálu takový strach, že se před ním zamkl na záchodě. Vylákali jsme jej ven a poskytli první pomoc až my, dva Češi. Když jsem pak byl svědkem obdobné situace na palubě letadla ČSA, bylo to bez problému. Palubní personál si počínal naprosto profesionálně. Bylo evidentní, že řešení takovýchto mimořádných událostí má velmi dobře natrénováno.







www.mestozlin.cz



www.csa.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001