Židovské náboženské obce
na Moravě, ve Slezsku a v Čechách byly po druhé světové válce
obnovovány na základě dohody o vytvoření jejich prozatímní reprezentace.
Rozhodujícím faktorem byl počet osob, které se navrátily a měly zájem na
jejich činnosti. Některé z obcí ale záhy zanikly, protože jejich
zakladatelé a členstvo odešlo do emigrace nebo větších měst. Dělo se tak
z mnoha pohnutek, mezi které je možné zařadit animozitu místního
obyvatelstva, zjištění, že většina příbuzných se nevrátila, že rodná
místa příliš připomínala prožité tragédie apod. 1. a 2. září
1945 se v Praze uskutečnila volba prozatímního představenstva a
výkonného výboru ,,Rady židovských náboženských obcí v zemích České
a Moravskoslezské“ a posléze byl vytvořen zastřešující orgán. Ten se
po listopadu 1989 transformoval na ,,Federaci židovských obcí v České
republice“.V současné době je v Česku deset židovských obcí.
V Brně, Děčíně, Karlových Varech, Liberci, Plzni, Olomouci, Ostravě,
Praze, Teplicích a v Ústí nad Labem.
Efraim Karol Sidon (1942)
vystudoval dramaturgii a scenáristiku na pražské FAMU. Poté pracoval
jako externí rozhlasový redaktor, dramaturg animovaných filmů ve Studiu
Jiřího Trnky a jako redaktor Literárních listů a Listů. Na přelomu 60. a
70. let se jako spoluscenárista podílel na filmové trilogii Juraje Jakubiska
„Zbehovia a pútnici“, „Vtáčkovia, siroty a blázni“ a „Dovidenia
v pekle, priatelia“. Jako herec účinkoval ve filmu „Takže ahoj“. Jeho
kariéra spisovatele a scenáristy byla přerušena sovětskou okupací.
V době normalizace pracoval jako pomocný dělník, prodavač tisku a topič a
současně se věnoval studiu hebrejštiny a židovských tradic. Konvertoval
k židovské víře a přijal jméno Efraim. V roce 1983 emigroval do
Spolkové republiky Německo, kde se stal posluchačem Vysoké školy pro
judaistická studia v Heidelbergu. V roce 1990 odjel do Jeruzaléma, kde
studoval v rabínském semináři Ariel. V září 1992 se stal pražským a
českým vrchním rabínem.
Následovat Praotce Abrahama v jeho pohostinnosti
23. 01. 2010
Rozhovor s vrchním zemským rabínem Efraimem K. Sidonem jsem
zahájil konstatováním, že židovské památky jsou na celém území naší
vlasti, a jsou, nebo by mohly být, hojně navštěvovanými turistickými
cíli.
Pane rabíne, jak vnímáte zhodnocování tohoto potenciálu České
republiky?
V podstatě hned po „Sametové revoluci“, kdy jsem se vrátil do
Československa, jsem si uvědomil, jak obrovské bohatství židovských
památek máme, a v jakém kontrastu jsou se zájmem organizátorů
turistických programů. Postupem doby se situace zlepšovala a zlepšuje, ale
stále je to tak, že většina cizinců zůstává v Praze a že incomingové
firmy jsou nuceny preferovat pražský Josefov. Je to obrovská škoda, protože
turisté by mohli vidět a vstřebat daleko víc zážitků. Ve Slezsku i na
Moravě je řada zajímavých míst. Boskovice, Třebíč, Mikulov, Holešov
atd. Jsem přesvědčen o tom, že by určitě bylo prospěšné směrovat na
ně pozornost turistů. Jednou z dost zásadních překážek, s nimiž se
musí incomingové firmy zaměřené na skupinovou klientelu vyrovnávat, je,
že k nám cizinci přijíždějí na omezenou dobu. Pokud přijedou na tři
dny, tak během nich si stihnou prohlédnout Prahu, a jedná-li se o židovskou
klientelu, hlavně židovské centrum. Značným problémem mnoha koutů České
republiky je také nedostatečná infrastruktura cestovního ruchu. I to, že
tam leckdy není zajištěno košer stravování. Jak jsem už ale předeslal,
na řadě míst se situace změnila k lepšímu. Každý vzdělanější
člověk ví, že důvodem, proč bylo v roce 2003 město Třebíč zapsáno
na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO, je unikátně zachovaná
židovská čtvrť, a že Mikulov navštěvuje hodně zbožných turistů,
zejména pak na výročí rabi Schmelkeho. Ale bezesporu by se dalo dělat víc,
ačkoliv dodnes neznám klíč, jak s tím pohnout. Jako český zemský rabín
bych měl radost, kdyby se v synagogách, které jsou už opravené, konala
čas od času bohoslužba, aby alespoň čas od času plnily své stěžejní
poslání.
Alfou i omegou cestovního ruchu, důvodem, proč lidé putují
do cizích zemí či míst, kde za běžné služby a věci vydávají víc
peněz, než kdyby je kupovali doma, jsou zážitky. Domnívám se, že hlavní
příčinou, proč (nejen takovéto) turistické cíle a atraktivity jsou
v Česku ladem, je absence poptávky našinců, lidí, kteří v cestovním
ruchu nepracují a nepodnikají, aby na ně a jejich rodiny vydělával. Resp.
aby daleko víc peněz inkasovaných od spotřebitelů odjinud (od turistů)
v daleko větší míře přispívalo k jejich blahobytu.
Cestovní ruch – peníze utracené v České republice cizinci
i našinci – nesporně přispívá k posilování hospodářské stability
státu, a tedy i existenčních jistot jeho obyvatel. Česká republika je
úžasně disponovaná nejen, co se týče židovských památek. Kraje
i města si to postupně uvědomují, a akceptují už asi i to, že cestovní
ruch je největším zaměstnavatelem v Evropské unii, a proto investují do
renovace památkových zón i do turistické infrastruktury. Do obnovy
židovských památek, synagog a hřbitovů investuje ohromné peníze
i Federace židovských obcí v České republice a Pražská židovská obec,
vždy ve spolupráci s danými sídly. Bez jejich velké vstřícnosti by to
prostě nešlo, a tak jim za to i prostřednictvím Všudybylu děkujeme. To,
že obyvatelstvo České republiky nevnímá cestovní ruch jako důležitý
přínos, je možná pouze komunikační nedostatek.
Rakousko je zářným příkladem, nakolik se dá z cestovního
ruchu těžit a díky němu podporovat další hospodářské a kulturní
aktivity státu i soukromého sektoru. I když je nutno přiznat, že do
sedmdesátých let minulého století to tam „až tak horké“ nebylo. Svým
způsobem tam došlo k celonárodnímu obrození cestovního ruchu. Nejen
k zavedení kvalitního systému řízení procesů v rámci průmyslu
cestovního ruchu jako takového, ale zejména k výraznému posunu
v přístupu občanů Rakouska.
Samozřejmě, že i Češi očekávají, že jim turisté přinesou peníze.
Ale u nás jim za to chceme dát co nejméně nebo v podstatě nic. Ale
i tento přístup se už v řadě českých a moravsko-slezských regionů
hodně zlepšil. Přesto mám dojem, že často návštěvníkům Česka
neposkytujeme služby na úrovni, která by jim byla příjemná. Tak, abychom
jim předem vycházeli vstříc a s úsměvem.
Mám rád starozákonní příběhy. Jisté úspěchy jsem měl
i se zhudebněním Písně písní přebásněné Jaroslavem
Seifertem.
Když už mluvíte o Bibli, o židovské tradici a králi Šalomounovi, měli
bychom se učit pohostinnosti od praotce Abrahama. Podle naší tradice je
vlastně patronem dobrých hoteliérů. Jeho dům byl otevřen každému, kdo
šel kolem. Každému s potěšením a vstřícně nabídl vše, co
potřeboval, i andělům. I u nás se přece říká: „Host do domu, Bůh
do domu.“ Zatímco bychom mu sami od sebe měli nabídnout a poskytnout
služby, naopak od něj na sodomský způsob očekáváme, že nám své služby
poskytne on. A to jen v případě, že jsme si ho předtím pořádně
proklepli. Studoval jsem v Izraeli. Tam je tato vstřícnost mnohem
vyvinutější a přirozenější. V Česku je patrný odstup k hostovi, skoro
(bych řekl) na hranici nepřátelství.
Teprve po „Sametové revoluci“ mi došlo, proč Vyvolený
národ čtyřicet let mašíroval pouští. Ani náš český exodus ke
svobodné společnosti není prost názorů „za faraona bylo líp“. Jak
přesvědčit lidi, aby byli vůči návštěvníkům Česka vstřícnější?
Vždyť ve spoustě jiných odvětví mají jasno, že o pracovní místa a
hlavně o jejich peníze jde až na prvním místě…
Ty dole bude možná snadnější přesvědčit, protože žijí v kontaktu
s realitou. Jsou-li provozovateli dopravních firem, muzeí, restaurací,
ubytovacích zařízení, prostě zjistí, že se jim nedostává klientů.
Nicméně vnější vlivy tohoto stavu, kterými jsou ústup pražského
turistického boomu a finanční krize, je český průmysl cestovního ruchu
s to kompenzovat zapojením svých dosud pramálo čerpaných rezerv. I ti
nahoře by si měli uvědomit, že vytvářením vstřícné a pohostinné
České republiky a osobním příkladem slušnosti a poctivosti pro ni
udělají daleko nejvíc, a budou tak i vzorem svým voličům. Když vás zvou
na návštěvu do chronicky rozhádané rodiny, omluvíte se nejspíš, že jste
bohužel pro ten večer zadán. Ale návštěvu u příjemných lidí
neodmítnete, ani když jste u nich párkrát byl. Protivné hospody zejí
prázdnotou a příjemné, ač nejsou hned za rohem, praskají ve švech.
Kdybychom dokázali nabídnout příjemné prostředí a za své hosty
přemýšleli, mohli bychom je také nasměrovat mimo Prahu. Věřím, že by
pak přijížděli do Česka rádi a opakovaně.