Menu

Kongres European Cities Marketing Praha 7. až 10. listopadu 2007

21. 03. 2007

S ředitelem Pražské informační služby Ing. Václavem Novotným se potkáváme již tradičně před hlavní turistickou sezonou. Pane řediteli, kromě toho, že pan radní Ing. Milan Richter otevřel další turistické informační středisko, budete 3. dubna otevírat novou stálou výstavu v objektu Prašné brány.
Ano, v Prašné bráně jsme se usebrali udělat expozici, která se bude jmenovat „Králův dvůr“.

Historii tohoto místa, které dnes připomíná už pouze název Králodvorské ulice, jsem čtenářům Všudybylu přibližoval v souvislosti se stým výročím hotelu Paříž, když jsem citoval (rovněž archaickou češtinou vedené) vyprávění Dr. Tichého z Lysé nad Labem: „V okolí brány Horské (pozdější Prašné) od nepaměti vždycky bylo živo. V době nejstarší stával zde dům Mikuláše, člena mocné a vážené rodiny Velfloviců. Později dům koupil král Václav IV., který skoupiv i ostatní domy, zřídil zde dům královský – curiam regis – kdež, když Hrad pražský r. 1383 shořel, skoro nepřetržitě bydlil. V době nepokojů tuto mistr Jan Hus r. 1419 přibil na vrata vyhlášku svoji. Ve dvoře královském byli před bitvou na Žižkově ubytováni táboři. Po králi Václavu IV. sídlil zde Zikmund, po něm i Albrecht a Ladislav. Když králem stal se Jiří Poděbradský, zasedal v místech těchto r. 1492 sněm. Nový král Vladislav II. jen krátce tuto ve dvoře královském pobyl a za nepokojů odstěhoval se r. 1483 na Hrad.“
Z Královského dvora nezbylo nic. Ani vyobrazení. Opravdu pouze název ulice. Je to zhruba ten prostor, kde se nachází Obecní dům a zmiňovaný hotel Paříž. Výstava o něčem, z čeho nezbylo ani vyobrazení, se dělá obtížně. Po mnohém hledání možností jsme využili skutečnosti, že existuje tzv. Bible Václava IV. Pohříchu nikoliv v Česku, ale ve Vídni v Nationalische Österreichische Bibliotek. Bible má nádherné kolorované iniciály, které zobrazují tehdejší, a to i světský život. Přibližuje, jak lidé slavili, jak se koupali, obchodovali atd. Rakouská národní knihovna byla tak laskava, že nám poskytla reprodukční práva. Výstava tak mohla být sestavena z reprodukcí těchto miniatur. Průvodní texty k výstavě nemají písemnou formu. Vstříc jazykové potřebě cizinců ale rozhodně vycházíme. Čím více jazykových variant, tím lépe. Ale čím delší texty, tím žádná výstava. Sedmijazyčné popisky, to není cesta, která by umožnila udělat atraktivní výstavu. (Oněch sedm jazykových variant pokrývá 66 % zahraničních návštěvníků Prahy.) Cesta je ve sluchátkách. Aplikovali jsme zde systém osvědčený v rámci stálé výstavy „Karlův most – paprsek staletími“ ve Staroměstské mostecké věži. Iniciály jsou úžasné. Namluvené texty čerpají z mnoha zdrojů. Obsahují historické kuchařské recepty, receptury na léky aj. Pokud si člověk poslechne povídání např. o dobových středověkých lécích a léčení, okamžitě se smíří se současným českým zdravotnictvím, ať už je toto v jakémkoliv stavu.

To, že Pražská informační služba není „žádné ořezávátko“, dokládají nejen slova pražského radního pro cestovní ruch Ing. Milana Richtera, která pronesl v rámci slavnostního otevření nového turistického informačního střediska provozovaného Pražskou informační službou v Rytířské ulici, když mj. zmínil, že se Praha počtem informačních středisek řadí k evropské špičce. Svědčí o tom i uznání vašich kolegů a zastupitelstev evropských metropolí, kteří jednoznačně rozhodli o tom, že první podzimní setkání nové evropské asociace European Cities Marketing (vznikla 1. ledna 2007) se uskuteční v Praze v listopadu tohoto roku.
Okolo sta organizací, jako je Pražská informační služba, Wien Tourismus, Berlin Tourismus, se dosud sdružovalo v asociaci, která se jmenovala European Cities Tourism. Vedle ní existovala organizace, která se jmenuje European Federation of Congress Towns. Ta zase zastřešovala evropská convention bureau. A proto, aby jimi sdružované subjekty měly (mj.) lepší pozici při vyjednávání s Evropskou unií, vytvořily jednu společnou, která se 1. ledna 2007 etablovala v European Cities Marketing. Ta asociuje na sto padesát relevantních evropských měst a jejich organizací. Tato organizace bude opravdu mít své první podzimní setkání v Praze. Organizátorem jsme my, Pražská informační služba. Pro hl.m. Prahu je to čest, byla vybrána jednomyslně. Myslím, že je to výrazem ocenění úrovně cestovního ruchu v Praze, letitých vztahů Pražské informační služby s obdobnými organizacemi v Evropě a určitého respektu, který k nám turistické struktury ostatních evropských měst chovají. Pro Prahu je to dobře i z hlediska obohacení jejího know-how. Za situace, kdy ze všech stran vybublává diskuse, jak to má být s cestovním ruchem v naší metropoli a kdy, kde, kdo má potřebu o tom pohovořit, je určitě namístě mít v Praze top management oněch sto padesáti relevantních institucí z měst, jako jsou např. Londýn, Paříž, Istanbul, Berlín, Barcelona, Madrid, Řím atd. a mít možnost se jich na danou problematiku zeptat. Této šance se Praze dostane od 7. do 10. listopadu 2007. Věřím, že pro probíhající diskusi, na téma jak to má být s cestovním ruchem v Praze, bude kongres European Cities Marketing významným přínosem. Pro všechny, kteří se tohoto setkání účastní.

www.pis.cz
www.europeancitiesmarketing.com

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001