Menu

Vitana, a.s. je moderní potravinářskou firmou. Je sice českou značkou, ale už několik let je součástí renomované norské skupiny Rieber & Søn. Svůj rozsáhlý sortiment vyrábí v Byšicích, ve Varnsdorfu a v Roudnici nad Labem. Je nositelkou ocenění „Nejdůvěryhodnější potravinářská značka v České republice“, získala prvenství v soutěžích „Nejúspěšnější novinka na trhu“ a „Volba spotřebitelů – nejlepší novinka“ aj. Je držitelkou certifikátů ISO 9001:2000, systému HACCP dle Dutch code a EMS dle ISO 14001:2004. Je hlavním partnerem Asociace kuchařů a cukrářů České republiky a zároveň hlavním partnerem Asociace hotelů a restaurací České republiky. Činnost zahájila v roce 1920 jako malá výrobna sladových výtažků v Praze – Podbabě. Dnes, kromě tradičních dehydratovaných polévek, produkuje instantní polévky, hotová jídla, instantní hotová jídla, koření a kořenicí směsi, omáčky, bujóny a minutky. Další její skupinu tvoří přílohy: rýže, luštěniny, těstoviny, knedlíky a bramborové výrobky. Vitana je silnou značkou i v sladké kategorii, kterou tvoří moučníky, přípravky na pečení a pudingy. Některé výrobky jejího produktového portfolia nesou značku akvizičních firem Bask a koření J.C. Horn. V sortimentu Vitany lze nalézt i rybí konzervy King Oscar a mražené ryby sesterských firem ze skupiny Rieber & Søn.

Rieber & Søn (založen v roce 1839) má centrálu v Norsku v Bergenu. Má devatenáct výrobních jednotek ve dvanácti zemích a prodejní aktivity v Evropě, Austrálii a USA. Na všech klíčových trzích má vedoucí nebo druhou pozici. Od akvizice Vitany v roce 1992 do její modernizace investoval přes 3 miliardy korun s tím, že veškerý vytvořený zisk byl reinvestován v České republice. Vitana je dlouhodobě ziskovou firmou, která v nosných kategoriích zlepšuje svůj tržní podíl. Nyní zaměstnává téměř tisíc zaměstnanců.

Know-how, které Rieber & Søn načerpal ve Skandinávii, přenášíme do Česka

27. 11. 2008

S Vitanou a jejími tradičními českými i skandinávskými produkty se setkávám na mnoha prestižních profesních akcích velké gastronomie. Jak v souvislosti s Asociací kuchařů a cukrářů ČR, s Asociací hotelů a restaurací ČR, tak coby podporovatele profesních soutěží a akcí pro studenty odborných a hotelových škol. Prezentace, v jejímž rámci hovořím s marketingovým ředitelem Food Service Vitana, a.s. Ing. Jiřím Fabianem, se uskutečnila 5. listopadu 2008 v OREA Hotelu Pyramida Praha a byla určena F&B manažerům a šéfkuchařům hotelového řetězce OREA Hotels.
Spolupracujeme s řadou prestižních hotelových a gastronomických řetězců i samostatných podniků. V roce 1994 totiž Vitana založila divizi catering, která se začala starat o gastrozařízení. Do té doby zhruba sedmdesát let působila pouze v oblasti retailu. Po založení gastra jsme se začali orientovat na institucionální zákazníky ve sféře společného stravování a na HoReCa gastronomii, kde naše produkty nachází větší a větší uplatnění a oblibu. Díky tomuto směřování si nás obě prestižní společenstva – Asociace hotelů a restaurací České republiky i Asociace kuchařů a cukrářů České republiky – vybrala za své hlavní partnery.

Možná i kvůli nim teď Vitana obohacuje své produktové portfolio nejen o dehydratované potraviny, ale i o mražené.
Ne možná, určitě! V tomto je nám obrovskou oporou náš norský majitel. Know-how, které Rieber & Søn Food Service načerpal ve Skandinávii, se nám daří přenášet do Česka a na Slovensko. Částečně přejímáme i jejich dodavatele a sortiment, což nám směle otevírá dveře do nejvyšších pater gastronomie. Našimi stěžejními komoditami v tomto jsou mražené ryby, pastovité výrobky vyvíjené ve spolupráci s norskou divizí. Naše produktové portfolio je postaveno na základě norského modelu – kdy norský zákazník či host gastronomického podniku až tak nehledí na cenu. A to nejen proto, že se jedná o bohaté obyvatelstvo. V první řadě je pro něj rozhodující jakost a až na druhém místě (pokud vůbec) hraje roli, jak často si ji může dovolit.

Norsko je zemí, kde velmi dbají na ochranu svého životního prostředí a preferují biopotraviny. Jak se to slučuje se zaměřením vaší norské matky na gastronomické konvenience?
Už tím, podle nakolik striktních kritérií si Rieber & Søn vybírá dodavatele. Co všechno musí splňovat a trvale prokazovat. Není možné, aby do koncernu, jehož je Vitana součástí, prošla surovina, která by nebyla 100% v souladu s našimi požadavky. Samozřejmostí je absolutní zákaz používání geneticky modifikovaných surovin. Na každý vstup máme obsáhlou škálu parametrů, které se sledují u každé dodávky. Tzn., že suroviny použité ve výrobním procesu jsou tak kvalitní, že je až líto dát je „jenom“ do polévky nebo omáčky…

Součástí vašeho dnešního menu, které chutnali šéfkuchaři a F&B manažeři hotelového řetězce OREA Hotels, byla houbová polévka.
Jedním z nástrojů naší cesty do sfér HoReCa jsou pastovité výrobky, které děláme v kooperaci s mateřskou společností. Houbová polévka se slaninou je zatím posledním výrobkem této řady. Hned po uvedení na trh se stala vlajkovou lodí této kategorie. Extrémně vydařený výrobek! Podíl nosných surovin je v ní daleko vyšší, než nebývá u konvenientních potravin v Česku zvykem. V průběhu její tvorby jsme se snažili trochu brzdit – hlídat nákladovost vstupů, ale protože se vyrábí v Norsku, musí být akceptovatelná pro oba trhy. Norové nás donutili, aby polévka vypadala tak, jak vypadá, a nám se to vyplácí. Hned po uvedení na trh se dostala na špičku prodejnosti ve své kategorii. Je možné ji uplatnit nejen na jakékoliv slavnostní akci, ale i při ostatních příležitostech v nejširším spektru gastronomických provozů. A mohu prozradit, že pro rok 2009 už chystáme další překvapení.

Ve sféře food service jsou vašimi obchodními partnery i menší rodinné podniky, jejichž hosté si potrpí na tzv. domácí stravu.
Bude-li kdo dělat tzv. domácí kuchyni z prvotních surovin, stejná jídla mu pravděpodobně vyjdou pokaždé trošku jinak. Naše konvenience garantují stabilní kvalitu. Kdykoliv uvařím např. naši houbovou polévku, vždy bude chutnat stejně lahodně. Takže jedním z přínosů konveniencí z Vitany je, aby hosté, kteří navštíví gastronomické provozy, v nich našli to, co očekávají. Konvenience jako takové jsou možná při pouhém porovnání ceny vstupních surovin o trochu dražší, ale finální pokrm z nich je levnější. Doba zhotovení vývaru z prvotních surovin je nesrovnatelně delší a energeticky náročnější než z konvenience. Velkou roli hraje i cena lidské pracovní síly. Majitel penzionu, mluvíme-li o této skupině zákazníků, je nucen počítat se všemi náklady spojenými s přípravou pokrmu. Potom se mu jistě nevyplatí hradit mnohonásobně větší částky za energie a zaměstnance.

Otevření jednoho z vašich výrobních komplexů v Byšicích se konalo za účasti prezidenta Václava Klause.
Ano. Důležitosti a velikosti této investice odpovídala i účast hlavy našeho státu a dalších významných osobností při jeho spuštění do provozu. Norové do Vitany investovali opravdu mnoho prostředků. Do firmy jsem nastoupil v roce 1995, a když si promítnu, co jsem tu vídával, a porovnám s dneškem, kdy disponujeme nejmodernějšími technologiemi např. na výrobu hydrolyzátů, které jsou základní složkou nejen našich výrobků, ale prodáváme je po celém světě… Když se podívám na technologie, které se u nás používají k míchání výrobků, systém skladování, ať už na vstupu surovin, tak na výstupu, je to obrovský posun vpřed. V Česku je aplikován tentýž model jako v norském mateřském závodě v Bergenu. Bezpečnost potravin je v koncernu Rieber & Søn na prvním místě. Většina jeho investic proto směřuje do této oblasti a nemalé prostředky vkládá do ekologie.

Vyplácí se Vitaně být hlavním partnerem hned dvou nejprestižnějších českých oborových asociací?
S Asociací kuchařů a cukrářů ČR spolupracujeme sedmým rokem a s Asociací hotelů a restaurací ČR od jejího vzniku, což do značné míry odpovídá na vaši otázku, nakolik to považujeme za prospěšné. V čele obou asociací jsou lidé, kteří v daných oborech něco znamenají a chtějí je posouvat dopředu. Svou práci dělají srdcem. Každý člověk v každém oboru na sobě musí pracovat, vzdělávat se, informovat se o trendech, popř. konfrontovat své poznatky. Dostávat se k informacím není až tak jednoduché. Také v tomto je činnost Asociace kuchařů a cukrářů ČR a Asociace hotelů a restaurací ČR vysoce přínosná.

Velkým benefitem, díky kterému si Vitana drží přízeň trhu, a to jak u malospotřebitelů, tak ve velké gastronomii, je fakt, že chuť výrobků je vnímána jako ryze česká …
Ano. Jedním z hlavních bodů vize koncernu Rieber & Søn je, že všechny jeho obchodní jednotky, ať už se nacházejí v kterékoliv části Evropy, mají za úkol být místním chuťovým šampiónem. To v praxi znamená, že ačkoliv jsme nadnárodním koncernem působícím v mnoha zemích, v každé z nich se jedná o individuální přístup k místnímu trhu. Pro každou zemi ale existuje nezávislé lokální vývojové oddělení, které s marketingem připravuje výrobky tak, aby byly akceptovatelné na tamním domácím trhu.


 

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001