Menu

„Convention Bureau“ je ve vyspělých ekonomikách vnímáno jako institut řízení a podpory rozvoje kongresové turistiky. Šíře aktivit a míra kompetencí Convention Bureau se v jednotlivých zemích liší. Jejich hlavním a společným posláním však je pomáhat získávat mezinárodní konference, kongresy, výstavy a incentivy pro místo, ve kterém se angažují.
Petr Marhoul, Všudybyl 2006/6

Je důležité, abychom spolupracovali

17. 05. 2009

S Jade Sebek, vedoucí oddělení Kongresové a incentivní turistiky České centrály cestovního ruchu – CzechTourism a ředitelkou Prague Convention Bureau, se potkáváme 22. dubna 2009 na doporučení předsedy Prague Convention Bureau Jana Adámka. To proto, že hlavním tématem šestého vydání Všudybylu je MICE.
Jade, co vás z Kanady přivedlo do Česka?
Oba moji rodiče jsou Češi. Do Kanady se vystěhovali v roce 1968. Já jsem Českou republiku navštívila v roce 1991 a učila jsem se tady česky. Pak jsem se vrátila do Kanady, kde jsem vystudovala marketing. Po ukončení studií jsem pracovala v reklamě. Následně jsem se v Torontu setkala se zástupci CzechTourism, který zde dělal zajímavou akviziční kampaň na podporu příjezdů do České republiky. Tímto impulzem jsem se začala zajímat, jak v Čechách funguje trh práce a kde bych se případně mohla uplatnit. Na půdu CzechTourism jsem nastoupila v roce 2006, a okamžitě jsem začala připravovat spolu s dalšími lidmi v týmu kongres ASTA. Musím přiznat, že v jeho průběhu jsem se do této práce zamilovala.

Byl to pro vás velký kulturní šok přesídlit z Kanady do Česka?
U mne asi ne. Moji rodiče jsou Češi, jíme česká jídla, slavíme české Vánoce apod. Jediné, na co jsem si v českém prostředí musela zvyknout, je to, že Češi nejsou tak otevření jako Kanaďané. Já sama jsem hodně otevřený člověk – vždycky vyjádřím svůj názor a hodně se ptám – kolikrát asi lidi kolem mne šokovalo, že chci pořád něco vědět.

Aktivity CzechTourism v oblasti propagace České republiky coby turistické a samozřejmě i kongresové a incentivní destinace v posledních letech nabírají na intenzitě.
I já během téměř čtyř let, co jsem tady, registruji velký progres. Nesmírně důležité je zaměřit se na podstatu, na získávání byznysu pro české podnikatelské subjekty a pro Českou republiku vůbec. Není to jen o tom někam přijet, ukázat letáček a říci: „Česká republika je krásná“. Potenciálním zahraničním zákazníkům musíme nabízet produkty tak, aby je chtěli. To se právě teď děje. Ve spolupráci s českými subjekty pro zahraniční touroperátory a novináře pořádáme poznávací cesty a další motivační akce. Velmi důležitá přitom je spolupráce CzechTourism a regionálních kanceláří, s cílem předvést nejrůznější možnosti naší destinace zahraničním partnerům: „Tak takhle to může vypadat a za takovéhle peníze.“ Tento trend, domnívám se, se dříve nerazil. To se řeklo: „Máme krásný Karlův most, Karlovy Vary jsou krásné…,“ ale už tam nebylo: „Takhle může vypadat programový balíček pro vaše klienty,“ o což se už několik let snažíme.
Významným cílem vznikajícího Czech Convention Bureau je propagovat české regiony i na českém trhu. Velké množství MICE akcí českých subjektů se odehrává u našich sousedů v zahraničí. Např. ve Vídni, kde absolvují svůj dvoudenní kongres, protože nevědí, jaké jsou možnosti mimo Prahu. Nevědí, že mohou jet např. do Mikulova nebo Českého Krumlova apod. Chceme připravit komplexní webové stránky zaměřené na oblast kongresů, konferencí a incentivy, kde budou tyto informace k dispozici. Plánujeme připravit kampaň zaměřenou na české firmy a podnikatele, aby si uvědomili, že když odjedou do Německa, že tam český kapitál vezmou s sebou. Pokud ale budou akci realizovat v České republice, budou jejich peníze investovány zpět do jejich vlastního světa.

Protože Všudybyl z více než padesáti procent oslovuje směrodatné lidi mimo průmysl cestovního ruchu (neboť šířit osvětu do vlastních řad o tom, že cestovní ruch jako byznys není o tom někde trajdat, ale vydělávat peníze, a že je součástí zahraničního obchodu a že by v případě společenské poptávky mohl pro Česko generovat mnohonásobně víc zahraničního inkasa, je doménou „kaličů vod“ anebo skutečně slaboduchých), poprosil bych vás, Jade, o vysvětlení, o čem je MICE byznys.
Především o tom, abychom na území České republiky dostávali velké skupiny solventních spotřebitelů – účastníků MICE akcí. Pokud vezmeme veškeré služby spojené s konáním akce a kapitál, který přinášejí, pak se nemůžeme divit, že rentabilita cestovního ruchu je daleko vyšší než např. automobilového průmyslu. Bohužel, kongresový turismus a průmysl cestovního ruchu vůbec nemá v Česku téměř žádnou společenskou, politickou a hlavně svému významu odpovídající finanční podporu.
Samozřejmě, že o tuto klientelu a byznys je veden lítý konkurenční boj. Proto je třeba, aby se Česká republika s konkurenčními destinacemi z celého světa střetávala jako rovnocenný soupeř a aby nad nimi vítězila ve výběrových řízeních. Jde především o to, abychom do České republiky dostali klienty, kteří podstatnou měrou přispějí nejen k navyšování zahraničního inkasa, ale i k udržení či vytváření podnikatelských příležitostí a hlavně pracovních míst. Ostatně ne náhodou cestovní ruch generuje nejvíc pracovních míst v Evropské unii. Ale abych to shrnula: Kongresový a incentivní turismus je velký byznys, zaměřený na to, dostávat na území daného státu solventní spotřebitele odjinud – vlivné lidi s vysokými příjmy.

A jak dostávat MICE klientelu do celé České republiky?
CzechTourism organizuje pro regiony roadshow a workshopy v zahraničních destinacích, kde mohou oslovit potenciální nákupčí. Každý region si musí udělat analýzu svých možností – turistických atraktivit, infrastruktury úrovně služeb apod. Určitě by měl mít také strategii, které ze zdrojových trhů oslovovat a jakým způsobem. Czech Convention Bureau jako vznikající projekt v tuto chvíli zakládá regionální kanceláře na pěti místech České republiky. Samozřejmě každé místo, i malé obce mohou mít potenciál na menší MICE akce. Ale velké kongresy bezpodmínečně vyžadují odpovídající infrastrukturu. Nechci, aby to vyznělo, že jinde, než je to dnes, v České republice velký kongres být nemůže. Ale zatím jí, kromě Prahy, disponují především Brno, Karlovy Vary, Plzeň a Liberec. Proto vzniká Czech Convention Bureau, aby těmto zmíněným destinacím pomohlo v jejich aktivitách, abychom mohli vypracovat společný marketingový plán. Spolupracovat je nesmírně důležité. Je totiž kontraproduktivní realizovat jednotlivé činnosti odděleně, protože potenciální zahraniční klienti vnímají Českou republiku jako jednu destinaci.

Když jsem před třemi roky v kongresovém Všudybylu prezentoval příspěvek Petra Marhoula, konstatoval na adresu tehdejšího PAKTU (Pražské asociaci kongresové turistiky), že neplní funkci kongresového bureau (viz www.e-vsudybyl.cz, článek „Prague Convention Bureau, vize a realita“). Jak je to teď?
Teď je to jinak. I já jsem ale ještě zažila, jak fungoval starý PAKT. Pro mne je nejdůležitější, abychom spojili síly a prosazovali Prahu jako kongresovou destinaci. To nám přinese nové příležitosti a zajistí rozvoj našeho oboru jako celku. Co se týká Petra Marhoula, je v současné době místopředsedou představenstva Prague Convention Bureau a významně se podílí na rozvoji asociace.

Ke komu se dostávají poptávky získané přes Prague Convention Bureau?
To je vždycky velké téma. Navíc teď přicházejí poptávky daleko více. V obchodním oddělení Prague Convention Bureau v Rytířské ulici (kde kdysi sídlil starý PAKT) pracuje šest lidí. Jejich úkolem je prosazovat Prahu jako kongresovou destinaci v celém komplexu. Základem je dostávat byznys do Prahy. Pak už je na tom kterém zahraničním organizátorovi MICE akce, aby si vybral, s kým by tady rád spolupracoval, a na českých subjektech, aby se chopily příležitosti. Základem však je, aby byla poptávka a zahraniční klienti volili právě Prahu.
Distribuce poptávek je závislá i na typu členství. Nabízíme tři typy členství a každý subjekt si může vybrat, kolik chce do svého členství v Prague Convention Bureau investovat a jaké služby za to získávat. Máme typ členství, kdy náš člen vůbec nedostává poptávky, ale „jen“ patří do asociace, což je pro řadu firem důležité a dostačující. Pak je další možnost, kdy členský subjekt dostává poptávky do 250 účastníků. Pokud je to menší nebo středně velký hotel, pak stejně nemůže zabezpečit akce pro vyšší počet lidí. Nejkomplexnější je typ „platinum“ pro členy, kteří od Prague Convention Bureau chtějí čerpat nejvíce informací a získávat poptávky všech typů. Tento systém zužuje počty subjektů, jejichž nabídka je zasílána poptávajícímu. Prague Convention Bureau od zahraničních organizátorů dostává specifikovaná zadání a jeho obchodní oddělní pak kontaktuje členské subjekty, které splňují kritéria. Zahraničnímu zájemci o uspořádání kongresu v Praze ve finále posíláme nabídky všech zúčastněných komplexně za Prahu jako destinaci. Také na webových stránkách Prague Convention Bureau www.pragueconvention.cz máme poptávkový formulář, který unikátním systémem zajistí komunikaci mezi členskými subjekty a poptávajícím, bez vstupu třetí strany. Tento systém je naprosto transparentní a efektivní.

Jaký je vztah Magistrátu hl. m. Prahy k pražskému kongresovému bureau?
Nepochybuji, že kladný. Už proto, že čestným prezidentem Prague Convention Bureau je pražský primátor. Častou otázkou je financování jako forma podpory Prague Convention Bureau ze strany MHMP, které v tuto chvíli probíhá podporou jednotlivých projektů. Prague Convention Bureau funguje z vlastních zdrojů a stále se rozvíjí. Administrativa Prague Convention Bureau začínala ve dvou lidech. Teď jich je šest a za dva měsíce přibude další obchodník. Pokud současnou podporu Prague Convention Bureau srovnám s jinými obdobně zaměřenými institucemi ve světě, je stále ještě nepatrná. Nicméně se snažíme komunikací s MHMP vytvořit pro kongresový a incentivní turismus systém nepřímého financování, který zajistí podporu jednotlivých akcí konaných v Praze. Tento systém by měl pomoci všem, kteří usilují o získání akcí pro Prahu – mohou se spolehnout na konkrétní typy podpory v závislosti na velikosti a charakteru akce. Co se týká samotného vztahu Prague Convention Bureau a Magistrátu hl.m. Prahy, komunikace je na velmi dobré úrovni a úroveň vztahů by se dala označit jako nadstandardní. Velkou zásluhu na této činnosti má především předseda Prague Convention Bureau Jan Adámek. Já věřím, že spolupráce s MHMP se bude pozitivně rozvíjet i do budoucna a společně se nám podaří vytvořit také systém finanční podpory Prague Convention Bureau, obdobně jako je tomu v případě našich konkurenčních zahraničních destinací.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001