Jakož pak zevlů těch, víc ústy než očima se dívajících, dosti sem tu viděl
27. 10. 2014
Jakož pak zevlů těch, víc ústy než očima se dívajících, dosti
sem tu viděl; mne pak že do brány předce vedli, tomu sem rád byl, vždy
také, co za tajemství ta Moudrost světa má, vyrozuměti žádostiv jsa. Než
i tu sem bez příhody nebyl. Strážní zastoupíc mi examinovati začnou, co
tu chci; nýbrž ^^1^^ začnou zpět hnáti a strkati i opřáhati^^2^^. Ale
Všudybud, jakožto i tu známý, jim za mne nevím co odpověděv a za ruku
ujav, předce mne provedl až na první plac.
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce, l.
P. 1624
^^1^^ba dokonce, ^^ 2^^ruce napřahovat
V den
zahájení 56. Mezinárodního strojírenského veletrhu jsem byl v Brně na
Sněmu Svazu průmyslu a dopravy ČR, na němž podnikatelé diskutovali
společně s premiérem, ministry, předsedou Asociace krajů ČR a dalšími
osobnostmi. Mimo jiné tam zaznělo, že importem zboží a uzavíráním se
spotřebitelům žádný stát nebohatne. Bohužel, co se týče využívání
kupní síly zpoza hranic, český byznys dusí převažující názor, že ji
tu nepotřebujeme. Doteď tak národ toleruje bojkot dálničních spojení
Brno-Vídeň, Praha-České Budějovice-Linec aj. Doteď je proto pro divné
existence operující v zemích, jejichž občané mají vůči Česku vízovou
povinnost, řečeno slovy Jana Wericha, dobrým bydlem býti bidelníkem,
rozhodujícím, kdo smí a kdo nesmí svými útratami podporovat výkonnost
českého hospodářství. Cestovní ruch ale umí přinášet blahobyt nejen
„bidelníkům“ parazitujícím na české podstatě. Je s to zvyšovat
kupní sílu a příliv peněz do veřejných rozpočtů v každé
navštěvované zemi. V případě Česka o stovky miliard korun ročně.
Jenomže to by tu nesměla scházet společenská poptávka po takové formě
obchodování. To by, i v zájmu strojírenských a ostatních exportujících
firem, bylo záhodno výrazně lépe budovat image Česka coby úspěšné,
oblíbené země. Proč? Protože lidé – investoři, obchodní partneři
i spotřebitelé – obvykle bývají mínění, že úspěšná a oblíbená
země nebude produkovat špatné výrobky.
Jaromír Kainc