I příjdeme k bráně, kterouž mi Disciplinam1 jmenovali: a ta byla
dlouhá, uzká a tmavá, plná zbrojných strážných, kterýmž se každý,
kdo do ulice Učených chtěl, opovědíti2 a průvodu žádati musel. I viděl
sem, že houfové lidu, zvláště mladého, přicházeli a byli hned na
rozličné trpké exámeny bráni.
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce, l.
P. 1623
1 učení (ale také kázeň) 2 ohlásit
Houfové lidu, zvláště mladého, přicházeli a byli hned na rozličné trpké exámeny bráni
28. 02. 2017
K moudrosti lze podle Konfucia dojít třemi cestami. Nejlehčí prý je
cesta napodobení, nejtěžší cesta zkušenosti a nejušlechtilejší cesta
přemýšlení. Pochopitelně, různí lidé k tomu mají různé dispozice. To
se týká nejen žáků, jejich vzorů, ale i učitelů. Méně disponovaní
kantoři vyučování – předávání informací – nezřídka nahrazují
zkoušením (trpkými exámeny) a svou indispozici, to, že nedokážou naučit,
kompenzují zastrašováním a zdůrazňováním, že vzdělávání je
důležité. Bezesporu je. Úspěšně ho prodat, tedy zhodnotit, ještě
důležitější. Tím ale nemám na mysli nábory na školy financované
z veřejných rozpočtů podle toho, kolik se jim v tom kterém školním roce
podaří zverbovat žáků či studentů, natož na soukromé, jejichž
frekventanti investují do svého vzdělávání. Úspěšným zhodnocováním
vzdělávání míním uplatnění vzdělání, tedy i profesní způsobilost
pedagogů probudit v žácích a studentech zájem o vyučovaný předmět či
odbornost. Schopnost inspirovat je k přemýšlení, k čemu je to, co učí,
dobré pro život, pro uplatnění se na trhu práce, pro podnikání nebo
dokonce pro jejich seberealizaci.
Jaromír Kainc