Menu

Catering pro letadlo japonského císaře

01. 02. 2002

V sedmém vydání letošního Všudybylu (v srpnu letošního roku) bylo řečeno, že si letiště Praha-Ruzyně uchovalo daleko větší dynamiku než většina ostatních letišť ve světě a že České aerolinie, které reprezentují 58 % využití jeho kapacity na tom mají lví podíl. V minulém Všudybylu pak viceprezident ČSA JUDr. Václav Král konstatuje, že za leden až srpen 2002 vykázalo letiště Praha-Ruzyně zhruba 2% nárůst pravidelné letecké přepravy, přičemž u ČSA ale tento nárůst činí 8 %. Ředitele cateringu ČSA Ing. Stanislava Březiny jsem se zeptal, zda se nižší či dokonce záporná dynamika některých dopravců létajících z/do Prahy projevila na hospodářských výsledcích úseku, který řídí.

Cateringový úsek Českých aerolinií zajišťuje palubní catering nejen pro letadla ČSA. Vzdor celosvětovému útlumu v letecké dopravě, ukončení činnosti Sabeny a Swissairu, loňským i letošním neblahým událostem (11. září, povodním a kampani, po níž svět uvěřil, že je celá Praha a Česko pod vodou), jsme stále zaznamenávali zvyšující se poptávku, i když jsme loni při zpracovávání výhledu na letošní rok rozhodně počítali s větší dynamikou jejího růstu.

Přesto, že si mnoho našinců říká: „Všude dobře, tak co doma“, ba dokonce: „U sousedů, tam je tráva zelenější,“ co se týče návratů ze zahraničí, vždycky se těším domů do Česka. Pokud se vracím s ČSA, obvykle si Česko vychutnávám již za letu, a to díky jídlu, jež dodáváte na paluby.
Nejen vy. Díky palubnímu personálu, a věřím i našemu jídlu, se s Českem na palubách našich letadel setkávají a do Česka těší i ohromné množství zahraničních pasažérů. Důkazem toho je prestižní ocenění, které letos na jaře v průběhu slavnostního otevření nového administrativně provozního centra převzal z rukou generálního ředitele londýnské agentury Skytrax Research pana Edwarda Plaisteda prezident ČSA Ing. Miroslav Kůla. České aerolinie, co do kvality poskytovaných služeb, stanuly na nejvyšší příčce v kategorii leteckých společností východní Evropy. Každoroční průzkum Skytrax Research vychází z celosvětově největšího dotazování cestujících. V období od srpna 2001 do března 2002 byly sebrány více než 4 miliony odpovědí. Údaje se shromažďovaly prostřednictvím on line odpovědí, dotazníků a rozhovorů na palubě letadel a na letištích.

Ano, generální ředitel Skytraxu Edward Plaisted ve svém komentáři k výsledkům tehdy uvedl: „Úroveň a kvalita odpovědí našich zákazníků v průzkumu pro rok 2002 nás ohromily. Události 11. září způsobily, že cestující byli daleko sdílnější ve svých pohledech a názorech, a proto konečné číslo získaných vyjádření převyšuje 4 miliony.“
Děláme vše, aby se pasažérům na palubách letadel ČSA líbilo. S každou sezonou, kdy připravujeme koncepci palubních menu, se snažíme přicházet s něčím novým. Myslím, že se nám to daří. Soudím tak nejen podle počtu pochval pasažérů a výsledků spotřebitelských průzkumů, jako toho od Skytrax Research, ale i proto, že získáváme další zákazníky z řad cizích leteckých společností. Zatím poslední je Finnair, který si dlouhá léta z domovské stanice vozil občerstvení pro zpáteční let z Prahy do Helsinek.

Brát od někoho zboží, a zvlášť v oblasti leteckého cateringu, není jen o tom, že je nejchutnější, že nejlépe vypadá, ale také o tom, že dotyčný caterer dokáže konkurovat cenou.
Cenová vyjednávání jsou pokaždé velmi náročná. Řadu tendrů vyhráváme ale nejenom tím, že je u nás ve srovnání s řadou evropských států pracovní síla přece jen o něco levnější, ale že se nám trvale daří zvyšovat vedle kvality dodávaných jídel a souvisejícího servisu také produktivitu práce.

Jak často tvoříte kmenové menu?
V zásadě dvakrát ročně. Pro letní a zimní letový řád. Inovujeme je ale i v průběhu sezony. Pro spoje ČSA každý týden. Je to závislé na typu linek a druhu podávaného občerstvení. Nemělo by se stávat, aby cestující, který létá každý týden, dostával to samé.

Váš úsek zajišťuje catering nejen v oblacích. Čas od času se s ním setkávám např. v Obecním domě a na dalších poměrně prestižních místech a akcích.
Zajišťování recepcí, rautů či gastronomických částí kongresových akcí je pro nás doplňkovou záležitostí. Naši kuchaři i ostatní personál se na takové akce vždycky těší a přistupují k nim nejen s vysokou profesionalitou, tedy zodpovědností, ale zároveň jako k velkému hobby. Také proto se okruh našich zákazníků v této sféře trvale rozšiřuje. Letecký catering ale u nás bude vždy na prvním místě.

Nejen u vás, také u řady dodavatelů potravinářských surovin, polotovarů a nápojů včetně producentů vín, kteří velmi usilují o to, aby se zákazníci s jejich produkty seznamovali všude tam, kam ČSA létají. Jak často mohou dostat šanci např. dodavatelé vína?
Každé dva roky. Dvouletá smlouva, kterou máme se současnými, končí a vbrzku budeme vyhlašovat nové poptávkové řízení. V České republice rostou a produkují se velmi dobrá vína. Ať poptávkové řízení dopadne jakkoliv, bezesporu vybereme zase kvalitní od spolehlivých dodavatelů.

Pokud pan prezident na Pražském hradě pořádá recepci apod., podávají se zásadně vína tuzemské provenience. Jak je tomu na palubách ČSA?
Pouze v byznys třídě na dálkových linkách do Severní Ameriky nabízíme k moravským a českým vínům v omezeném množství i francouzská. Je ale jen málo pasažérů, kteří řeknou: „Dejte mi raději francouzské.“

Co vám v poslední době udělalo největší radost?
Pokud budu hovořit pracovně, pak to, že jsme úspěšně zvládli zajištění cateringu pro japonského císaře, který nedávno navštívil Prahu. Příprava byla velmi náročná a byla prováděna s japonskou důkladností. O tom, že jsme uspěli, svědčí i oficiální uznání.





www.csa.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001