Zpřístupnění Orlíku pro lodní dopravu z jihu umožní až nový výtah
30. 07. 2019
Zpřístupnění Orlické přehrady, jednoho z nejvýznamnějších center rekreace a vodních sportů na vltavské vodní cestě, z jižního směru od Českých Budějovic a Týna nad Vltavou dál na sever, umožní plánovaná modernizace lodního výtahu na hrázi Orlíku. Jeho výstavba patří mezi klíčové investice projektu splavnění Vltavy, který je součástí loni uzavřeného Memoranda o spolupráci Jihočeského a Středočeského kraje s cílem propojit tyto dva sousední regiony po vodě.
Realizace opětovného splavnění této části Vltavy od otevření nové plavební komory v Hněvkovicích v květnu 2017 vázne. „Hlavními problémy zůstává především modernizace lodního výtahu na Orlické přehradě, prohloubení plavební dráhy v úseku Podolí – Kořensko a výstavba nového mostu přes řeku v Týně nad Vltavou, který by umožnil proplout i větším lodím,“ uvedl Jaromír Polášek, ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR), jež je hlavním garantem projektu „Vltava – řeka plná zážitků“ z dílny Jihočeského a Středočeského kraje.
Na všechny zmíněné akce jsou již připravené projekty a ministerstvo dopravy společně s Povodím Vltavy a Ředitelstvím vodních cest (ŘVC) je bude v nejbližší době realizovat. Podporu projektu vyjádřil na květnovém odborném setkání k tomuto tématu v Českých Budějovicích také náměstek ministryně pro místní rozvoj David Koppitz.
„Makroekonomický přínos cestovního ruchu je zřejmý. Jde o celkový příjem zhruba 120 miliard korun do státního rozpočtu, 240 tisíc zaměstnanců, tři procenta HDP a toto číslo roste. Z hlediska růstu tohoto odvětví jsou v porovnání regionů Středočeský kraj na druhém a Jihočeský na třetím místě s dynamikou růstu 17 a 14 procent, což jsou obrovská čísla. Naším cílem je podporovat z národních zdrojů právě doprovodné infrastrukturní projekty, které s růstem cestovního ruchu souvisejí,“ sdělil Koppitz.
Právě snaha prezentovat a rozvíjet Vltavu jako jeden ucelený atraktivní turistický cíl od Šumavy až po Mělník, byla inspirací k vytvoření už zmíněného společného nadregionálního projektu Jihočeského a Středočeského kraje „Vltava, řeka plná zážitků“. Jeho iniciátorem a garantem je JCCR, jejím partnerem pak Středočeská centrála cestovního ruchu (SCCR). Projekt se detailně zabývá nejen vlastní řekou, coby vodní cestou, ale i jejím okolím, cyklotrasami, památkami a dalšími turistickými cíli a atraktivitami. V rámci projektu vytvořená marketingová strategie „Vltavská vodní cesta 2022“ počítá do roku 2022 se zdvojnásobením počtu proplavených lodí. Ze stávajících cirka 57 na 115 tisíc.
Přehradě dominují hrady Orlík a Zvíkov Orlická přehrada dostala své jméno podle zámku, který kdysi čněl nad hlubokým údolím Vltavy a dnes se nachází jen pár metrů nad hladinou jezera. Její 511 metrů dlouhá hráz dosahuje v koruně výšky 91 metrů. Objemem zadržené vody je Orlík největší přehradní nádrží v České republice, Lipno je větší rozlohou. Kromě vodní dopravy je přehrada rekreačním střediskem s velkou možností ubytování a přírodních zajímavostí v okolí.
Po hladině Orlické přehrady se prohání motorové čluny, plachetnice, vyhlídkové lodě nebo sportovně-rekreační plavidla jako vodní skútry nebo čluny táhnoucí lyžaře na vodě. Okolí přehrady je lemované kempy a krásnými vyhlídkami. Rozhodně nelze vynechat místa majestátně se tyčící nad přehradou – zámek Orlík, hrad Zvíkov nebo vyhlídku na podkovu u Solenic. Na Orlíku je třináct kempů s písečnými nebo kamenitými plážemi.
Jižně od hráze je na levém břehu přístav lodní dopravy po Orlické přehradní nádrži, která zajišťuje spojení hráze s Orlíkem nad Vltavou a s hradem Zvíkov. Kromě trasy mezi Orlíkem a Zvíkovem je v červenci a srpnu možná i doprava mezi zámkem a přehradou Orlík. Okolí nabízí bezpočet úchvatných vyhlídek na řeku či jezero. V této souvislosti nelze opomenout ani přehradu Kamýk, která je menší, ale také velmi oblíbenou rekreační oblastí jako Orlík. Jeho poloha v okrese Příbram ho k tomu přímo předurčuje. Z hlediska dopravy je snadno dostupný z Prahy, ale zároveň je celá oblast už dost daleko od ruchu pražské metropole.
Řeka Vltava, nejdelší řeka na území České republiky, která od pramene na šumavské Kvildě až k soutoku s Labem u Mělníka měří 430 kilometrů, propojuje nejen kraje, ale také spoustu aktivit. Pro účely projektu je rozdělena na šest úseků, nabízejících bezpočet zážitků a aktivit, na vodě, pro pěší, cyklisty nebo lyžaře v zimě. Tři se nacházejí v Jihočeském a tři ve Středočeském kraji.
Úseky mapují památky, zajímavosti, služby, možnosti kulturního, sportovního a dalšího vyžití. První úsek mezi Kvildou a Novou Pecí, druhý mezi Novou Pecí a Českými Budějovicemi, třetí mezi Českými Budějovicemi a Zvíkovským Podhradím, čtvrtý mezi Zvíkovským Podhradím a Kamýkem nad Vltavou, pátý mezi Kamýkem nad Vltavou a Prahou. Poslední šestý pak mezi Prahou a Mělníkem. Připravila Jana Píchová.
S mimořádně příznivým ohlasem zhruba 300 tisíc návštěvníků třídenních jarních městských slavností, které vyvrcholily v sobotu 18. května v Linci, se setkala...