Zimní sezóna ukázala, že Češi se na hory stále rádi vrací
12. 04. 2022
I přes pandemická opatření uplynulá zimní sezóna ukázala, že zájem Čechů o lyžování v tuzemsku přetrvává. Díky poměrně příznivým sněhovým podmínkám a kvalitní infrastruktuře středisek byla délka sezóny dobrá a na některých místech lze lyžovat až do Velikonoc.
Přes nevyrovnaný průběh letošní zimní sezóny ji lze hodnotit vcelku pozitivně. Začala již zkraje prosince a díky mrazům a sněhu střediska zahájila provoz rekordně brzy. Na přelomu roku ale přišla silná obleva, která negativně ovlivnila lednovou návštěvnost. Příznivější počasí v období jarních prázdnin, v únoru a během slunného března, naplněnost středisek výrazně zlepšila.
Klimaticky byla zima méně příznivá, teplotně o 2°C nad dlouhodobým průměrem, a vykazovala značné výkyvy v podobě deštivých a větrných dnů. Pozitivní byla naopak velká sněhová nadílka na začátku února a zejména chladný, ale slunečný březen. „I když jsme letos zažili extrémně málo dní příznivých pro zasněžování, podařilo se díky moderním technologiím připravit dostatečné množství sněhu. I nadále je v tomto ohledu klíčová podpora výstavby vodních akumulačních nádrží, které jsou nejen efektivní, ale i šetrné k přírodě,“ říká Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek.
Návštěvnost ovlivnil Covid Ani této sezóně se nevyhnula opatření proti onemocnění covid-19, když nastavená opatření omezovala v první polovině sezóny zejména neočkované návštěvníky. Podmínky provozu středisek se podařilo dohodnout včas před startem sezóny, takže provozovatelé i lyžaři měli možnost se na tato opatření připravit a nemuselo tak dojít k úplnému zastavení provozu, jako tomu bylo v sezóně 2020-2021.
I přes tato protipandemická omezení byla návštěvnost českých hor jen mírně pod dlouhodobým normálem. „Po předchozí prakticky neexistující sezóně nás těší, že si lidé na české hory cestu opět našli, a nakonec se počet návštěvníků přiblížil průměrným sezónám. To potvrzuje, že díky kvalitě služeb a dostupnosti středisek zájem o lyžování v Česku stále je,“ říká prezidentka Asociace horských středisek Kateřina Neumannová.
Investice do rozvoje pokračují Celkové tržby za zimu jsou srovnatelné s příjmy v lepších sezónách. Střediska se ale musela potýkat s výrazným zvýšením provozních nákladů – zejména nárůst cen za elektrickou energii či pohonné hmoty dosahoval desítek procent. „Tyto výsledky však umožní i přes covidovou a energetickou krizi pokračovat v investicích do rozvoje služeb. Podobně jako před touto sezónou to podle našeho průzkumu bude okolo 1 mld. Kč, přičemž nejčastěji půjde o zvýšení kvality, bezpečnosti a komfortu služeb,“ dodává Libor Knot.
Horským střediskům chyběla letos zejména značná část návštěvníků ze zahraničí, převážně z pohraničních oblastí. Za tím stála především kombinace podmínek pro vstup do země a nejistota vyhlašování protipandemických opatření. Obdobné tendence ale provozovatelé zaznamenali také u tuzemských návštěvníků, kteří rozhodnutí o pobytu nechávali více na poslední chvíli. S propagací českých hor a podporou návštěvnosti pomáhala i letos agentura CzechTourism. Antonín Novák, produktový manažer aktivního turismu agentury CzechTourism, k tomu upřesňuje: „Během loňského podzimu jsme spustili několik marketingových aktivit lákajících zahraniční turisty na české hory, a to v Polsku, Německu, na Slovensku a v zemích Beneluxu. Nejmasivnější kampaň proběhla v Polsku, kde jsme prezentovali česká horská střediska v online prostoru i v televizi. Zároveň jsme se více zaměřili na aktualizaci informací o českých horách na našem ústředním komunikačním incomingovém portále www.visitczechrepublic.com. K tuzemskému publiku směřovala naše spolupráce se stanicí ÓčkoTV v rámci projektu „Užít hory“ a hlavním komunikačním portálem samozřejmě zůstává Kudy z nudy, kde jsme mimo jiné propagovali produkt CzechSkipass.“ Připravila Monika Rohlenová.
Uvažovali jste už o lázeňské léčbě svého dítěte? Plně ji hradí zdravotní pojišťovny. Každý rodič by udělal pro zlepšení zdravotního stavu svého dítě...