Související články
Za skalními vyhlídkami a výhledy na Liberec vás vyveze tramvaj
Stačí chvilka a z ruchu centra města se lze ocitnout v lese s jedinečným drsným jizerskohorským charakterem.
10. 09. 2020
18. 06. 2023
61 % Čechů plánuje strávit letní dovolenou
v Česku, chtějí zejména odpočívat a lehce sportovat (42 %). Vyplývá to z průzkumu Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism, kterého se zúčastnilo 1 000 respondentů z celé republiky. Podle šetření Češi také v létě v průměru počítají s jedenácti volnými dny. A i když chtějí na dovolené strávit kratší dobu než loni, plánují utrácet víc.
Dovolenou během června, července a srpna 2023 Češi plánují mít o den a půl kratší než ve stejném období loni. Ze šetření také vychází, že volno
v létě v Česku předpokládá o 7 % méně rezidentů než loni. Nejčastěji proto, že v danou dobu jezdí na dovolenou do zahraničí (32 %) a také kvůli nedostatku financí (29 %).
„Největší částku v nákladech na dovolenou si zpravidla vyžádá ubytování. Kolik stojí, se mimo jiné odvíjí od zájmu o jednotlivé kraje v Česku, tedy od obsazenosti ubytovacích zařízení. Podle analýzy DataRhymes z Bookingu je během červencových svátků aktuálně nejvíc rezervací v Jihočeském, Jihomoravském a Zlínském kraji. Průměrné ceny za dvoulůžkový pokoj
v daných regionech jsou 2 991 Kč, 2 689 Kč a 2 836 Kč,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „V průměru je ubytování během červencových svátků v celém Česku rezervováno už z 59,80 % s predikcí, že obsazenosti nakonec bude 85,07 %. Průměrná cena napříč republikou v dané době je aktuálně 2 786 Kč, loni se jednalo
o 2 237 Kč.“ (pozn.: Jde o data stažená 2. června 2023)
Češi přitom plánují za letošní letní dovolenou utratit v průměru 8 363 Kč na osobu. Nejvíc peněz jde na ubytování (3 957 Kč) následuje stravování (1 414 Kč) a kultura, sport a památky (1 013 Kč). Struktura výdajů se dlouhodobě příliš nemění, oproti loňské letní sezóně se však celková plánovaná útrata zvýšila o 1 150 Kč na osobu. Nejčastěji chtějí během letní dovolené Češi vyrazit do Jihočeského (26 %), Jihomoravského (18 %)
a Libereckého kraje (13 %). Víc než 1/3 domácích turistů kombinuje lokality, tedy chce jich během léta navštívit víc. Nejčastěji Jihočeský spolu
s Jihomoravským krajem.
„Při plánování dovolené Češi nejvíc dají na doporučení známých, přátel, kolegů (52 %) a map
s vyznačením turisticky zajímavých míst (50 %). Často využívají také sociální sítě (32 %)
a tematické/cestovatelské weby (27 %). Dobrou zprávou je, že náš turistický portál Kudy z nudy.cz zná 89 % obyvatel Česka, přičemž 58 % ho alespoň občas využívá. Častěji ženy (62 %) a lidé ve věku 40-49 let (64 %),“ říká vedoucí Institutu turismu CzechTourismu Petr Janeček a dodává: „Z našeho šetření je také zřejmé, že i Češi začínají víc vyhledávat udržitelnost. 44 % dotázaných při plánování letošní dovolené v Česku chce zohlednit ubytování šetrné k přírodě, 40 % využít turistické atrakce podporující udržitelnost a 33 % ekologický způsob dopravy.“
Na turistickém portále Kudy z nudy jsou proto nejen podrobné informace k udržitelnému cestování, ale také tipy na cestování výhodné. Radost mohou – díky spolupráci s regiony, městy a obcemi, akademickým sektorem i soukromými subjekty – cestovatelům po Česku udělat slevové a zážitkové karty, společné vstupenky či turistické balíčky.
V zahraničí plánuje podle průzkumu, který pro Institut turismu (www.tourdata.cz) realizovala agentura IBRS – International Business & Research Services, strávit letošní letní dovolenou 57 % Čechů. Častěji mladší lidé do 29 let (72 %), vysokoškoláci (74 %) a ti, co mají příjmy nad 30 000 Kč (71 %). Ve srovnání s loňským létem má zájem o volno v cizině
o 3 % víc Čechů, zatímco v covidovém roce 2021 plán vycestovat v létě do zahraničí deklarovalo 41 % obyvatel Česka.
Připravila Štěpánka Filipová.
www.tourdata.cz
www.kudyznudy.cz
www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com
Související články
Stačí chvilka a z ruchu centra města se lze ocitnout v lese s jedinečným drsným jizerskohorským charakterem.
10. 09. 2020
Nepřehlédněte
Nová marketingová kampaň Letiště Praha podpoří během celého letošního roku výjezdový cestovní ruch a celou řadu zajímavých destinací v Evropě.
29. 01. 2019