Související články
Vítěz superdegustace Pivovar Rohozec
07. 03. 2019
Pivovar Rohozec se nachází v Českém ráji v Malém Rohozci nedaleko Turnova. V roce 1850 jej založil Ferdinand Unger. Následně jej provozoval jeho syn Karel a potom vnuk Karel. Ten v roce 1910 pivovar včetně velkostatku prodal společnosti Společenský pivovar a velkostatek hostinských, společnost s ručením omezeným, Malý Rohozec u Turnova. Tak fungoval do roku 1924, kdy se přeměnil na akciovou společnost. V roce 1948 byl znárodněn, v roce 1994 zprivatizován. 1. července 2004 se jeho majitelem stala společnost PIVOVAR ROHOZEC, a. s. Ta zahájila významné investice, které vyústily v dnešní špičkovou kvalitu piva.
Právo várečné bylo v zemích Koruny české jedním z nejvýdělečnějších městských práv. V metropoli pohodových jižních Čech se v duchu této tradice za přítomnosti zakladatele festivalu Aloise Srba a pod záštitou primátora Českých Budějovic Jiřího Svobody a řady dalších autorit konal 29. Mezinárodní pivní festival. Na dvě stě dvacet pivovarů z několika kontinentů a přes jedenáct set piv usilovalo uspět u čtyř set padesáti degustátorů z Česka a zahraničí a získat ocenění v třiatřiceti kategoriích. Vítězná piva se pak utkala v superdegustaci o World Beer Seal 2019, ve které zvítězila „Třináctka“ Pivovaru Rohozec. Rozhovor s jeho ředitelem Ing. Františkem Jungmannem jsem začal dotazem:
Pane inženýre, jak jste se dostal k vaření piva?
K tomuto řemeslu? Jak jste totiž v úvodu zmínil, výroba piva je české tradiční poctivé řemeslo. Narodil jsem se v Mostě a po základní škole jsem v sedmdesátých letech nastoupil na tamní chemickou průmyslovku a na brigády a praxe chodil do litvínovské chemičky. Ale že bych chtěl skončit v chemičce? To nebylo to pravé. Po průmyslovce jsem se proto rozhodl jít na potravinářskou fakultu na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. Po prvním roce vykrystalizovalo, jaký obor pro mě připadá v úvahu. Jak vypadá masokombinát, jak mlékárna a koho může bavit mlýn a pekárna? Kvasná chemie mi vyšla jako nejlepší, byť mi nebylo hned jasné, že budu pracovat zrovna v pivovaru. V té době si zaměstnavatelé vytipovávali studenty, a i když má diplomová práce byla v oboru speciálních kvasných výrob, do pivovaru si vybrali mě. Od té doby, tedy od roku 1985, pracuji v pivovarech. Mým prvním zaměstnavatelem byly Severočeské pivovary, n. p. Nastoupil jsem do jejich závodu Louny. Po pěti letech jsem přešel do Ústí nad Labem, v němž tehdy ještě fungovaly dva pivovary: přímo ve městě byl Zlatopramen, který je dnes uzavřen a z něhož dnes zůstala pouze značka, a ve Velkém Březně byl Březňák. V roce 1995 mě přetáhli sládkovat zpátky do Loun. Pak došlo k tomu, že se Louny spojily s Ústeckými pivovary a vznikla společnost Drinks Union, kde jsem dělal provozního ředitele – vrchního sládka – pro jejich čtyři pivovary. No a v roce 2005 jsem přešel sem, do Pivovaru Rohozec.
Kdo stojí za vašimi vítěznými pivy?
Je to práce všech. Počínaje akcionáři, kteří jsou patrioti, a hlavně celého kolektivu pivovaru. Zkrátka když se to dělá poctivě a myslí se i na budoucnost, tak se to musí postupně zúročit. Není to tak, že „jen“ letos naše Třináctka vyhrála superdegustaci a získala světovou trofej a také naše Sedmička ve své kategorii prvenství. Pivovar Rohozec posledních pět let vozí další a další ocenění z renomovaných soutěží. Chodíme jen do těch soutěží, které nejsou koncipovány jako MICE (meetings, incentives, congresses & exhibitions industry) business hlavně sám pro sebe. Bohužel, v rámci Evropy se snaží uspět i pivní soutěže, které si účtují nepřiměřené startovné. Abyste se takového klání zúčastnili, musíte zaplatit za každý přihlášený vzorek deset tisíc i víc korun. Je jasné, že uspořádat takovou soutěž není levné, ale startovné – registrační poplatky za přihlášený vzorek – by mělo být v řádu tisíců korun, ne desetitisíců.
Ale zpátky k vaší otázce. Letošní vítězství pro nás není bleskem z čistého nebe. Kvalita znamená dělat to správně, i když se nikdo nedívá. To je alfa i omega. Záleží na každém. Takže za vítězstvími Třináctky a Sedmičky stojí všichni lidé Pivovaru Rohozec.
www.pivorohozec.cz
www.vcb.cz
www.pivnipecet.cz
www.worldbeerseal.com
Nepřehlédněte
Letiště Praha láká cestující do zajímavých destinací po Evropě
Nová marketingová kampaň Letiště Praha podpoří během celého letošního roku výjezdový cestovní ruch a celou řadu zajímavých destinací v Evropě.
29. 01. 2019
Plzeň – TURISMUS
Vždy jsem měla štěstí na lidi, kteří vnímali, že turismus k Plzni patří. Že je pro Plzeň nejen čím dál výraznější součástí image, ale i zdrojem...
20. 09. 2019