Menu

Víc než dřív plánují Češi utrácet za zimní dovolenou v Česku

24. 12. 2023

Zimní dovolenou v Česku plánuje 43 % Čechů, v průměru na ní stráví 7 dnů a nejčastěji budou v Libereckém, Královehradeckém či Moravskoslezském kraji. Tedy tam, kde jsou horská střediska a dají se provozovat zimní aktivity. Vyplynulo to z průzkumu Institutu turismu agentury CzechTourism. Podle něj Češi chtějí za letošní zimní dovolenou v průměru utratit 6 833 Kč na osobu. Přesto, že má volno v Česku meziročně strávit o 4 % méně rezidentů, plánovaná průměrná útrata je vyšší o 472 Kč. 

Lidé v letošní zimní sezóně chtějí méně utrácet za to, co není k cestování nezbytné. Nejvíc peněz, téměř polovina celkových výdajů, by tak mělo jít na ubytování (46 %). Následuje stravování
v restauracích (17 %) a ostatní služby, jako jsou například muzea, památky, sport, pojištění, fakultativní výlety nebo zdravotní péče (9 %). Struktura výdajů Čechů za dovolenou v Česku se dlouhodobě příliš nemění.

„Útrata Čechů související s volnem má vždy spojitost s příjmy, na sezóně při tom nezáleží. Zajímavé je proto zjištění z našeho průzkumu ´Plány Čechů na zimní dovolenou, podle kterého 22 % lidí plánuje za toto volno utrácet více než loni, 11 % naopak méně, v obou případech se jedná zhruba o třetinu výdajů,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Téměř 60 % Čechů letos neplánuje zimní dovolenou v Česku. A to hlavně proto, že v tuto dobu na dovolenou nejezdí (52 %) nebo kvůli financím (36 %). Pomoci by mohla větší nabídka cestování s benefity, ať už se jedná o balíčky, bonusy či slevy v rámci třeba destinačních karet/karet turisty. Právě to by mohlo Čechy víc vést k tomu, aby trávili dovolenou v Česku.“

Podle průzkumu chtějí Češi během zimní dovolené 23/24 nejčastěji odpočívat a při tom lehce sportovat (30 %). Aktivní sportovní dovolenou předpokládá 21 % respondentu, nejčastěji se chystají na pěší turistiku (66 %) a lehčí procházky (65 %). Zcela pasivní relaxační zimní dovolenou, stejně jako návštěvu měst, plánuje po 15 % Čechů.

„V průměru plánují Češi strávit na letošní zimní dovolené v Česku 7 dní, což je o 1 den méně než loni v zimě. Zatímco 40 % lidí se chce vydat tam, kde dosud nebyli, 33 % pojede na stejné nebo známé místo. Na cestách nejčastěji používají mobilní aplikace mapy.cz, týká se to 43 % respondentů. S velkých odstupem následují Google mapy (13 %), Booking (9 %) a Waze (8 %),“ říká vedoucí Institutu turismu agentury CzechTourism Petr Janeček a dodává: „Češi mají rádi vánoční trhy. V místě bydliště je chtělo navštívit 50 % lidí, 24 % plánovalo na ně jet do jiného města v Česku a 10 % do zahraničí. Silvestra tři čtvrtiny Čechů plánují strávit doma, u přátel nebo u známých.“

Ve srovnání s loňskem o 6 % stoupl zájem Čechů o zimní dovolenou v zahraničí, dosáhl 33 %. Nejčastěji se na ni chystali vysokoškoláci (47 %) a lidé do 29 let (45 %). Obecně však platí, že Češi volné dny v cizině tráví hlavně v létě, letos to plánovalo 57 %, loni v zimě se jednalo o 27 %, zatímco v létě o 54 %. Roli zde aktuálně hraje roční období, finance a zahraničně politická situace.  

„Dobrou zprávou je, že tuzemská horská střediska jsou na turisty připravená a zlepšují služby. K hlavním novinkám letos patří vybudování několika sjezdových tratí a dvou lanových drah. Dvě nové sjezdovky lze využívat například ve Špindlerově Mlýně a nová vznikla také na Dolní Moravě. S délkou 3,7 km se stala vůbec nejdelší v Česku,“ říká ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a uzavírá: Skiareály v Česku služby a produkty pro návštěvníky rozvíjejí a modernizují průběžně, letos do nich investují víc než miliardu korun. Mimo jiné pokračují v digitalizaci systémů, především co se týče prodeje skipasů či rezervace vybavení v půjčovnách.“

Při výběru místa zimní dovolené v Česku dají Češi zejména na cenu (89 %), vlastní zkušenost (87 %) a lokalitu ubytování (85 %). To, kam pojedou, nejvíc ovlivňuje doporučení od známých nebo rodiny (51 %) a mapy s turistickými atraktivitami (38 %). Dá se tak navrhnout v aktuální turistické sezóně víc pracovat na zvýšení atraktivity tuzemských turistických míst, například zdůrazňovat unikátní zážitky či zimní sportovní a rekreační aktivity v přírodě. Ostatně aktivní turismus ve spojení s lázeňstvím je hlavní komunikační téma cestovního ruchu do/po Česku pro příští rok. 
Připravila Štěpánka Filipová.

www.kudyznudy.cz
www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com

skinny brunette undressing strip unclothed desi bhabhi Perverted Stepdad Fucks Stepdaughter April Reid Wearing Mini Dress indian priya papa kitchen fuck in hindi


Archiv