Japonsko, Tchaj-wan, Jižní Korea nebo Thajsko. Země, pro jejichž obyvatele je Česko velmi zajímavý turistický cíl. A pokud Japonci či Korejci cestují, jsou pro navštívený stát také ekonomicky přínosní, utrácejí totiž víc. Právě na tyto destinace se zaměřily exportní workshopy, které připravuje Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Informují o aktuálních trendech a výhledech na zahraničních trzích.
I když se počet zahraničních turistů ještě nedostal na úroveň před pandemií covidu-19, vypadá to, že letos do Česka zavítá víc hostů z ciziny než loni. Nárůst je vidět právě u asijských zemí. „Loni k nám z Tchaj-wanu přijelo 13 807 turistů, za 1. čtvrtletí roku 2023 už jsme na čísle 21 278. Z Thajska k nám letos v prvních třech měsících přijelo celkem 2 480 hostů, z Japonska téměř 8 tisíc a z Jižní Koreje cca 35 tisíc,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a ihned dodává: „Je tak zřejmé, že se do Česka turisté z Asie postupně vrací, což souvisí s uvolněním covidových restrikcí a „rozlétáváním“ celého světa, tedy s obnovením či zaváděním přímých leteckých spojení, na kterých intenzivně spolupracujeme s Letištěm Praha. Ať už se jedná o březnové spuštění linky mezi Českem a Jižní Koreou či červencové zavedení pravidelného letu mezi naší Prahou a tchajwanskou Taj-Pejí.“
„V předcovidovém roce do Česka zavítalo 147 760 Japonců. Loni však jen něco málo přes 22 tisíc, letos za první tři měsíce ale už 7 911. Hosté z Japonska se tedy vracejí, nejčastěji přitom míří do hlavního města. Také rádi navštěvují Jihočeský a Jihomoravský kraj. Věřím, že i výše uvedená letecká spojení povedou k výraznějšímu nárůstu turistů nejen z Tchaj-wanu, ale i nových turistů zejména z jihu Japonska, a to i co se týče návštěv regionů,” říká ředitel zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism pro Japonsko Štěpán Pavlík a rovněž také on sám sebe ihned doplňuje: „Japonsko je pro Česko nyní významné i kvůli světové výstavě EXPO 2025, která se od 13. dubna do 13. října příštího roku uskuteční v Ósace. Na českém pavilonu budeme spolupracovat, mimo jiné chceme představit české firmy, exportéry, startupy, inovace a technologie a na obou trzích výrazněji rozvíjet MICE segment, tedy kongresový turismus.“
Zatímco Japonci loni za osobu a den v Česku utratili 4 441 Kč, u Korejců se jednalo o 4 819 Kč. Ukazuje to, že se i ochota užívat si cestování vrací na úroveň před koronavirovou pandemií. Tehdy Japonci v zemi v srdci Evropy do jednoho cestovatele denně investovali 5 061 Kč, hosté z Jižní Koreje pak 4 819 Kč. Největší propad znamenal rok 2021, kdy činila průměrná útrata Korejců v Česku 1 833 Kč, návštěvníků z Japonska dokonce 602 Kč.
„Podobně to vypadalo i co se týče příjezdů turistů z Jižní Koreje do Česka. Zatímco v předcovidovém roce jich přijelo 387 563, loni to bylo 67 005. Letošní čísla za 1. čtvrtletí jsou povzbuzující, příjezdů bylo už 34 508. Nárůst se dá čeká v souvislosti s dříve zmiňovaným přímým leteckým spojení a pozitivním faktem, že Korejci Česko jednoduše milují,“ říká ředitel zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism pro Jižní Koreu Michal Procházka, a aby sebedoplňování se nebylo málo, dodává: „Korejci se u nás cítí dobře a svobodně, užívají si objevování evropské kultury, vydávají se sem na romantické líbánky aj. Taky milují naše pivo a víno i české speciality jako je zelňačka nebo bramborák.“
„Větší zájem o Česko nyní zaznamenáváme zejména na indonéském, thajském a malajském trhu. Například v Indonésii roste počet žádostí o turistická víza do Česka“ říká ředitel zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism pro jihovýchodní Asii a Čínu Lukáš Pokorný, a ani on nezůstává svým předřečníkům nic dlužen a tak rovněž podotýká: „Proto jsme mimo jiné pro zástupce cestovních kanceláří v Hong Kongu, Thajsku a Indonésii letos uspořádali roadshow, abychom je seznámili s aktuální nabídkou Česka a propojili je s českými partnery. Česko představíme i na veletrzích ITB v čínské Šanghaji a ITB Asia v Singapuru.“
Workshopy a další aktivity v Asii CzechTourism vyvíjí nejen s cílem prezentovat Česko a přilákat do země co nejvíc turistů. Spolupráce, kterou Česká centrála cestovního ruchu nabízí tuzemským podnikatelům v kontextu s asijskými trhy, podporuje jejich působení a byznys v zahraničí. Další workshopy, které CzechTourism uspořádal či plánuje, se týkají Španělska a Latinské Ameriky, USA a Velké Británie a Blízkého východu a Indie. Připravila Štěpánka Filipová, foto archiv CzechToursim.