Menu

Rekordní výsledky, silné kampaně a nová partnerství

15. 03. 2025

Tržní platforma cestovního ruchu v Česku pokračuje v růstu a přináší pozitivní ekonomické dopady. Efektivní marketingové kampaně a strategická partnerství posilují pozici Česka jako atraktivní destinace nejen pro tradiční návštěvníky, ale i pro nové segmenty cestovatelů. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v letošním roce investuje do rozvoje turismu téměř dvojnásobek prostředků oproti předchozím letům. CzechTourism zároveň pokračuje v marketingových aktivitách v zahraničí i českých regionech. Cílem je podpora regionálního cestovního ruchu, prodloužení pobytů turistů a zvýšení jejich útrat.

Silná podpora státu: Investice do rozvoje cestovního ruchu
Cestovní ruch patří mezi klíčové sektory české ekonomiky. Ministerstvo pro místní rozvoj proto i v roce 2025 podporuje destinace, podnikatele a strategické projekty. Kromě marketingových a konverzních kampaní stát investuje do rozvoje infrastruktury, digitalizace služeb a inovací, které pomohou ještě zvýšit konkurenceschopnost Česka v globálním měřítku. „Letos vzroste finanční podpora cestovního ruchu. Ministerstvo pro místní rozvoj do něj investuje téměř dvojnásobek v porovnání s předchozími roky. Více jsme do této oblasti směřovali pouze v souvislosti s covidovou pandemií. V letošním roce jde o 1,48 miliardy korun, z toho 360 milionů korun je alokovaných v národních dotačních programech, které jsou určeny na rozvoj infrastruktury cestovního ruchu (250 milionů), oživení turismu v povodní zasažených Jeseníkách (20 milionů) a podporu organizací destinačního managementu (90 milionů),“ uvádí ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek. Dalších 423 milionů korun poputuje na modernizaci Horské služby, včetně rekonstrukce stanic a nákupu nové výjezdové techniky. Kromě rozvoje turistických, cyklistických a lyžařských tras nebo informačních systémů tím podporujeme také místní podnikatele, jejichž služby budou turisté na svých výletech a dovolených využívat. S radostí pak vyhlížím duben, kdy spustíme druhou vlnu voucherů na pobyt v povodní zasažených Jeseníkách, které budou moct zájemci čerpat letos na podzim. K dispozici budou opět poukazy na slevu 300 korun na noc, a to za stejných podmínek jako při první vlně. Kromě toho na nás letos čeká ještě spuštění portálu eTurista, který hoteliérům výrazně ulehčí s byrokracií a zefektivní výběr daní a poplatků,” dodává ministr.

Česko v číslech: Jak si stojíme?
V roce 2023 dosáhl podíl cestovního ruchu na HDP 2,36 % (180 mld. Kč). Sektor zaměstnává 224 tisíc lidí a tvoří klíčový ekonomický pilíř v regionech jako je třeba Karlovarský kraj, Praha nebo Jižní Čechy. Návštěvnost hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) roste. Loni přijelo do tuzemských hotelů, penzionů a dalších HUZ na 22,8 mil. hostů, kteří zde strávili 57,3 milionu nocí. Celkem 54 % (12,3 mil.) tvořili domácí turisté, 46 % (10,5 mil.) pak návštěvníci ze zahraničí. Průměrná doba pobytu dosáhla 3,5 dne. V počtu příjezdů se Česko dostalo na historicky nejvyšší hodnoty od roku 2012. Meziročně vzrostl počet cizinců o téměř 10 %. „Naší prioritou je udržet a posílit růst návštěvnosti, zejména u klíčových zdrojových trhů. Zároveň se zaměřujeme na prodloužení pobytů a zvýšení útrat turistů. Mezi země s nejvyšší bonitou aktuálně patří Německo, USA, Velká Británie a Severní Irsko nebo Itálie. Cílíme ale i na vzdálené destinace, jako je Čína, Kanada nebo třeba arabské státy,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Úspěšné kampaně CzechTourism v roce 2024
Loni proběhla řada marketingových kampaní ve vybraných zemích, jejichž cílem bylo zvýšení povědomí o Česku jako atraktivní destinaci, která rozhodně stojí za návštěvu. Hlavní globální kampaň v hodnotě 37 milionů korun přinesla 820 milionů zobrazení reklamy, téměř 2 miliony prokliků a vidělo ji na 19 milionů osob, což potvrzuje vysokou efektivitu online propagace Česka. Konverzní kampaně, jejichž cílem je dosažení konkrétní akce, jako je nákup či rezervace a CzechTourism v nich propaguje Česko prostřednictvím online cestovních agentur (např. Expedia, Amadeus, LastMinute.com), měly zásadní dopad na prodloužení pobytů turistů. Tak třeba v UK a Španělsku se v rámci kampaně zvýšila průměrná délka pobytů, jež si cestovatelé z těchto zemí na jejím základě v tuzemsku koupili. A to z 2,7 na 3,8 nocí. Konverzní kampaň zaměřená na USA, realizovaná v rámci spolupráce zemí V4, přivedla do Česka přes 28 605 turistů, kteří zde strávili 20 882 nocí. Investice 25 000 EUR přinesla 104násobnou návratnost. Další významnou aktivitou byla podpora přímých leteckých linek se vzdálenými destinacemi, například s Kanadou nebo Čínou. A svou roli v propagaci Česka sehrály i další iniciativy, jako třeba vyhledávací kampaně na Google nebo partnerství agentury CzechTourism s pořadateli prestižních událostí (Mistrovství světa v ledním hokeji, Pražské jaro nebo MS v Biatlonu atd.), spolupráce s renomovanými osobnostmi a aktivity kolegů a kolegyň v rámci zahraničních zastoupení CzechTourism po celém světě.

Rekordní návštěvnost portálů a rostoucí dosah sociálních sítí
Rekordní návštěvnosti loni dosáhly portály agentury CzechTourism VisitCzechia a Kudy z nudy. Turistický portál Kudy z nudy oslavil 20 let existence novým designem a dosáhl 38 milionů návštěv. Denně jej otevřelo přes 100 tisíc lidí, v létě dokonce dvojnásobek. Stal se tak lídrem mezi cestovatelskými weby v Česku (dle Similarweb). Oba portály procházejí pravidelnými úpravami, aby nabízely uživatelům co největší komfort. Kromě turistů je aktivně využívají i desítky tisíc podnikatelů v cestovním ruchu, kteří zde spravují své nabídky. Statisíce sledujících oslovují též profily, které CzechTourism spravuje na Facebooku a Instagramu. Kudy z nudy má aktuálně na půl milionu odběratelů, zahraniční účty pak dohromady téměř milion. Za vysokými čísly stojí mimo jiné nové grafické šablony, které dodaly příspěvkům atraktivnější vzhled a zajistily tak větší dosah. Zásadní roli ve sledovanosti pak hraje sezóna. Tradičně největší úspěch sklízely posty s vánoční tematikou.

B2B akce jako podpora příjezdového turismu
Prokazatelné výsledky loni přinesly i B2B aktivity. Tak třeba největší akce na podporu příjezdového turismu Czechia Travel Trade Day 2024 v Hradci Králové přilákala 76 nákupčích z 30 zemí a proběhlo 1 700 B2B schůzek. V rámci Events Club Fora 2024 v Praze se uskutečnilo 2 400 B2B jednání v oblasti MICE turistiky. A konference Inspirational Afternoon přilákala více než 160 profesionálů.

Rok 2025: Na co se zaměříme?
CzechTourism a MMR letos posílí marketingové kampaně, digitalizaci a strategická partnerství. Česká centrála cestovního ruchu má k dispozici více prostředků než loni, a to až 450 milionů korun. „Rok 2025 bude klíčový pro udržení dynamiky růstu a získání nových segmentů návštěvníků. Naším cílem je posílit aktivní turismus, podporovat lázeňství a motivovat návštěvníky, zejména z bonitních trhů, aby si prodlužovali pobyty. Naše aktivity přinášejí měřitelné výsledky a přispívají k posílení image Česka jako atraktivní destinace. V tomto ohledu bych chtěl poděkovat ministerstvu pro místní rozvoj za navýšení prostředků, které můžeme využít v rámci další propagace naší krásné země,“ vyzdvihuje František Reismüller.

Aktivní turismus a zaměřeno na Asii
I v roce 2025 plánuje agentura globální kampaň zaměřenou na aktivní turismus a lázeňství. Její celkový rozpočet činí 30 mil. korun a poběží dvoufázově v desítce zemí světa. Cizince k nám budou lákat i konverzní kampaně orientované na cestovatele, kteří se ještě nerozhodli, kam vyrazit. Hlavními produktovými tématy budou golf a lázně. Za zmínku určitě stojí propagace v rámci spolupráce zemí V4, tentokrát zaměřená na Čínu. Cílem je představit region střední Evropy tamním cestovatelům prostřednictvím společné historie, kulturních vazeb a gastronomie. Kampaň klade důraz na udržitelnost a propojuje všechny čtyři země do jednoho tematického itineráře. Celkem 100 tisíc EUR na tuto iniciativu se podařilo konsorciu pod vedením CzechTourismu získat díky grantu od European Travel Commission. Strategii navíc posiluje i fakt, že v Pekingu už opět řádně funguje Zahraniční zastoupení CzechTourism v Pekingu. Čína je jedním z důležitých trhů pro český cestovní ruch, jehož význam neutuchá. Díky znovuotevření Zahraničního zastoupení CzechTourism přímo v Pekingu posilujeme aktivity zaměřené na ještě větší podporu příjezdového turismu. Navazujeme tak na jednu klíčových událostí v loňském roce, kdy se podařilo dojednat obnovení přímého leteckého spojení Peking–Praha. To vše přispívá k pokračujícímu růstu zájmu čínských turistů o Česko a rozšiřování nabídky pro delší a obsahově bohatší pobyty,“ vypočítává ředitel agentury CzechTourism.

Podpis smlouvy smlouvy se společností Michelin: Nová éra české gastronomie
V letošním roce se rozbíhá tříletá spolupráce Česka se společností Michelin. Česko si tak může začít budovat image atraktivní kulinářské destinace. Michelin každý rok sestaví elektronickou podobu průvodce s výběrem nejlepších tuzemských restaurací a bude spravovat a aktualizovat českou sekci na webu https://guide.michelin.com/cz/en. Spolupráce zahrnuje také tvorbu obsahu včetně článků a videa, jež představí českou gastronomii, a placené kampaně na sociálních sítích. Díky partnerství se Česko zařadí mezi země, které Michelin dlouhodobě podporuje jako kulinářské destinace. Celková hodnota spolupráce na tři roky činí 1 350 000 EUR.
„Michelinské ocenění je celosvětově uznávaným symbolem kulinářské excelence a jeho přítomnost v Česku pomůže zvýšit mezinárodní povědomí o naší kuchyni. Zároveň přiláká klientelu, která ocení kvalitu, inovace i lokální suroviny,“ zdůrazňuje František Reismüller.

Další klíčové aktivity v roce 2025
Kampaně doplní v letošním roce celá řada dalších aktivit. Mimo jiné v dubnu proběhne další ročník Czechia Travel Trade Day 2025, tentokrát v Ostravě. CzechTourism využije také významné příležitosti s celosvětovým zásahem, jako je například plánované vydání nové knihy Dana Browna nebo uvedení druhé řady herního fenoménu Kingdom Come: Deliverance, účast na světové výstavě EXPO 2025 či podpora tradiční české gastronomie v rámci projektu Czech Specials.
Připravila Kateřina Beránková.

www.mmr.cz
www.kudyznudy.cz
www.czechtourism.cz
www.czechspecials.cz
www.visitczechrepublic.com



Nepřehlédněte


Doprava

Ryanair otevře linku Praha – Ammán

Nízkonákladová letecká společnost Ryanair oznámila, že od konce října 2018 spustí pravidelnou linku do Ammánu, hlavního města Jordánska.

05. 02. 2018

číst dál


Ze světa

V Koreji cestování do Česka propaguje reality show Účastníci zájezdu

Za účelem neobvyklé propagace turistických destinací České republiky vznikl v Koreji zábavný program televize JTBC Účastníci zájezdu. Pořad s podtitulem „Jedeme...

16. 10. 2017

číst dál


Archiv
festival krumlov 34