Jako každý rok i letos pořádal hotel Selský dvůr svatomartinskou gastronomickou událost, tradiční Česko-slovenský husí pochod. Jedním z atributů, který se od minulých let nezměnil, je jedinečná chuť pokrmů ze speciálně vykrmovaných husí. Na to, čím se Česko-slovenský husí pochod letos liší od předešlých, se ptám výkonného ředitele SIVEK HOTELS Viliama Siveka mladšího. Viliame, čím je jiný? Především způsobem, jakým husí speciality v době covidové nabízíme, a to výhradně formou TakeAway, což v případě, kdy jde o gurmánský zážitek z jídla, vůbec není jednoduché. Jsme přesvědčeni, že v této těžké době je důležité nevzdávat se zažitých rituálů. Každé jídlo, a zejména husa, má svá specifika, a my museli vymyslet, jak ji učinit stejně chutnou, křupavou a neodolatelnou, jako když ji jíte v naší restauraci. Vymyslet, jak klientům a jejich rodinám dopřát onen skvělý zážitek, onen rituál, který k svatomartinské huse neodmyslitelně patří. Bez jakéhokoliv kompromisu na úkor kvality. Husy jsme proto připravili tak, aby si hosté po třicetiminutovém dotažení doma v troubě (dle přiloženého receptu) mohli pochutnat na svatomartinské huse té nejvyšší kvality. V restauraci Selský Dvůr má Česko-slovenský husí pochod šestiletou tradici. Na samotném počátku málokdo věřil, že se tato akce trvající 21 dní může dlouhodobě úspěšně etablovat. Tehdy jsme s kamarádem a vynikajícím slovenským šéfkuchařem Ľubomírem Herkem přemýšleli, jak to uchopit, aby akce byla úspěšná, a my mohli v restauraci Selského dvora založit úspěšnou tradici. Shodli jsme se, že je to o konceptu a filozofii v žádném případě necouvat z kvality jídel i za cenu dražších vstupů. Vsadili jsme na výjimečně vysokou kvalitu všeho, co pustíme na talíř. Rozhodli jsme se vycházet z těch nejvyhlášenějších receptů na husí téma z Česka a Slovenska. Čerpali jsme inspiraci jak z našich tradičních víc než stoletých, tak i z nejlepších receptů ostatních středoevropských kuchyní. Těmi nejvyhlášenějšími jsou, dle našeho názoru, recepty jedné rodiny ze Slovenského Grobu. Když můj tatínek viděl, jaký ohlas tato gurmánská událost u hostů vyvolává, vnesl do konceptu další své myšlenky a vše ještě vylepšil. Byli jsme proškolení přímo majitelkou nejstarší restaurace ve Slovenském Grobu. Nakoupili jsme potřebné vybavení, a vše dostalo dnešní excelenci. Česko-slovenský husí pochod trvá každý listopad po tři týdny, a je jednou z nejúspěšnějších gastronomických akcí.
Jak probíhaly letošní přípravy? Byly náročnější, než v letech minulých? Náročnější v tom, že jsme museli vymyslet nejen technologické postupy pro TakeAway, ale taky nové prodejní kanály, které by v dnešní době lidé chtěli využívat. Pro restauraci Selský Dvůr jsme proto vytvořili e-shop, online objednávkový systém, který nám hned od spuštění přivádí nové a nové zákazníky. Z pohodlí domova nebo s telefonem v ruce si z našeho obrázkového menu vybere opravdu každý. Oproti minulým rokům bylo také letos obtížné zásobovat se kvalitními surovinami. I zde se projevilo, jak velkou ránu gastronomie dostala, a tak jsme se museli několikrát vydat na Slovensko, kde jsme je sami nakoupili.
Zmínil jste, že se e-shop na objednání husích specialit online osvědčil. Plánujete jej zachovat i pro příští ročníky Česko-slovenského husího pochodu? Určitě. A co víc, chceme ho rozšiřovat nejen o ostatní speciality a denní menu, ale také o SOS potraviny a produkty, jako je domácí čerstvé pečivo, domácí cukroví, jídla na vánoční stůl a apod. E-shop hodláme mít spuštěný po celý rok jako další prodejní kanál.
Co zpětná vazba? Nejlepším ukazatelem spokojenosti jsou ve velké míře se vracející zákazníci a trvale narůstající objem objednávek. Z 99,9 % máme velmi kladné ohlasy, ale vždy je co zlepšovat. Obzvlášť při zavádění nových postupů. Je to velká výzva svátečně zabalit a vydat tak velké množství husích specialit přes výdejové okénko. Letos, poprvé za šest let existence Česko-slovenského husího pochodu, jsme totiž plně vytížili kapacitu naší kuchyně. Objednávky jsme brali až na tři dny dopředu. Pro náš celý kulinářský tým to bylo velmi náročné. Všem jeho členům patří jim velké díky.
Co byste vzkázal kolegům z gastronomických podniků? Vím, že pro segment gastronomie nebyla současná doba nikdy horší. Nevzdávejte se a hledejte. Pomáhejte si navzájem, protože nikdo jiný nám nepomůže. A pamatujte, že odkaz dobré restaurace a především lidí, kteří v ní pracují je, že s dobrým jídlem a pitím chutná život lépe, a to za všech (i covidových) situací. S Viliamem Sivekem ml. hovořil Matouš Kainc.