Sté výročí narození Jana Rajlicha st. připomene Moravská galerie sérií tří výstavních přehlídek, které pod názvem „Rajlich100“ představí osobnost a dílo světově proslulého malíře a grafika. Výstava v Pražákově paláci je výběrem z Rajlichova celoživotního díla, umělecké tvorby a designu. Na ni navazuje pokračování v Místodržitelském paláci reflektující Rajlichovu roli a působení v Bienále Brno. Třetí část cyklu divákům nabízí plakáty od stovky autorů z různých zemí celého světa vytvořených přímo pro tuto událost.
Jan Rajlich byl ve světě nejen grafického designu oceňován jako tvůrce moderních plakátů, všestranný umělec a zakladatel Bienále Brno. Jako úspěšný organizátor Bienále dokázal do moravskéhoměsta přivést nejvýznamnější osobnosti grafického designu a umění své doby a zvýraznit pozici Brna na mapě evropských kulturních metropolí, jak dokazuje korespondence v Rajlichově osobním archivu. Zde se nachází dopis šéfredaktora japonského časopisu Idea, který začíná symbolickým oslovením Jana Rajlicha: „Dear Mr. Brno“, které se propsalo do podnázvu celého projektu.
Výstava v Pražákově paláci nesoucí název „Art & Design“ prezentuje Rajlichovu celoživotní tvorbu. Kromě plakátů zde najdete designérovy realizace piktografických systémů ve veřejném prostoru, ale také přesahy do malířství, tapisérií art protis a prostorových objektů.
Prezentace poprvé upozorňuje i na dosud méně známé návrhy televizní grafiky pro ČT Brno, scénografii a výstavní design. Výstava „Jan Rajlich & BienáleBrno“ v Místodržitelském paláci soustřeďuje ukázky tvorby významných osobností – účastníků Bienále Brno z let 1964-1992, kdy stál Jan Rajlich v jeho čele. Doplňuje je prezentace výsledků soutěže „Rozhýbej historii BienáleBrno“, v jejímž rámci měli studenti za úkol rozpohybovat ikonické plakáty Bienále.
Poslední výstava je realizována pod kurátorským vedením umělcového syna Jana Rajlicha ml. „Můjotec, když Bienále v roce 1964 založil, nemohl tušit, do jakých digitálních sfér se po pětapadesáti letech posunou vizuální komunikace. Ani to, že mezinárodní bienále v Brně tak dlouho vydrží. Letos Bienále sice vůbec poprvé v historii přerušilo svůj pravidelný dvouletý cyklus, myslím ale, že všechny tři výstavy v Moravské galerii by se označit jako regulární bienále mohly,“ podotýká Jan Rajlich ml. Třetí projekt je skutečnou poctou Janu Rajlichovi, a to prostřednictvím stovky plakátů od sta autorů z celého světa, kteří pracují s jeho podobiznou a uměleckým odkazem. Součástí vernisážového dne bylo odhalení pamětní desky na rodinném domě Jana Rajlicha, kterou s odkazem na vizuální identitu Rajlichových plakátů a iniciály JR vytvořil sochař Martin Skalický. Připravila Daniela Křižanová, foto archiv Moravské galerie v Brně.