Související články
Airport Service Quality Award 2018 pro Letiště Praha
Letiště Praha bylo vyhlášeno nejlepším evropským letištěm v oblasti zákaznické spokojenosti v kategorii 15-25 milionů odbavených...
06. 03. 2019
05. 03. 2020
S předsedou představenstva a generální ředitelem akciové společnosti České dráhy Václavem Nebeským se potkávám úplně poprvé.
Jaký jste měl, pane předsedo, před svým jmenováním do čela národního dopravce vztah k železnici?
Železnice mě provází opravdu celý můj život, je to můj velký koníček. Vystudoval jsem dopravní průmyslovku, a když tuto střední školu úspěšně absolvujete, všechny zkoušky, které potřebujete v provozu, máte hotové. Nastoupil jsem tak rovnou jako výpravčí. Když jsem později na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice dokončoval bakalářské studium, dostal jsem nabídku jít pracovat na obchodně-provozní ředitelství Českých drah do Pardubic, které zabezpečovalo jak provozní činnosti, tak i ty obchodní. Musím říct, že to byla dobrá škola života. Kromě jiného jsem tam měl na starosti mezinárodní provoz, polské přechody a jeden německý. Je to už přes dvacet let a prakticky celou tu dobu jsem se Skupinou ČD nějak profesně spojený. Do zvolení předsedou představenstva jsem byl i členem řídicího výboru.
Téměř celý Všudybyl napíšu během přepravy za klienty ve vlacích Českých drah. Hned v prvním roce, kdy s ní České dráhy přišly, jsem si koupil permanentní jízdenku na první třídu a poté ji vždy na tři roky obnovoval.
Naše slevové karty, včetně síťové jízdenky IN 100, platí nadále. Nicméně asi jste si všiml, že s novým jízdním řádem nastala spousta změn. České dráhy už neprovozují železniční dopravu úplně všude. A tak jsou i tratě, po nichž vás vlaky Českých drah nesvezou. Na všech spojích Českých drah ale „instovka“ jako síťová jízdenka platí. A to i v krajích, kde v osobních a spěšných vlacích zavedly krajské samosprávy jiná pravidla pro odbavení. Stejně tak i naše kilometrická banka.
Za první republiky byly některé železniční vagony ČSD vybaveny tištěnými turistickými průvodci, připoutanými u oken. Popisovaly, ve kterém úseku trati je jaká pamětihodnost či jaký cíl se zajímavým příběhem může pasažér z vlaku vidět.
V zásadě takový guidebook dnes může mít každý ve svém chytrém mobilu. Rozvoj cestovního ruchu přispívá k dobrým hospodářským výsledkům Českých drah, a tak se ho snažíme podporovat prostřednictvím našich mobilních a internetových aplikací. Zejména pak aplikací Vlakem na výlet. Na www.cd.cz/vlakem-na-vylet/ si vyberete cíl, v e-shopu ČD nebo aplikaci Můj vlak si koupíte jízdenku a rezervujete místo a můžete vyrazit. Takže přebíráme i takovéto nápady našich předků, ale transformujeme je do digitální podoby.
To se samozřejmě týká i online odbavení.
To je současný trend. Zhruba třetinu tržeb dnes realizujeme prostřednictvím online kanálů a meziroční online prodeje jízdenek rostou až o 70 procent. Ono je to všude. Když se podíváte, jak se dřív prodávaly letenky… Dneska si je všichni kupují online. Železniční společnosti – a nejen České dráhy, ale železniční doprava všeobecně – půjdou tímto směrem ještě výrazněji. České dráhy mají víc prodejních kanálů. Co se týče digitálních, kromě svého webu a aplikace prodáváme jízdenky a rezervace také přes softwarové rozhraní vyhledávače dopravního spojení IDOS.
Poměrně často s Českými drahami jezdím do Teplic a Karlových Varů. Kdy se v provozu u spojů Praha–Cheb objeví nové vagony?
První z námi objednaných padesáti dálkových vozů začneme na vnitrostátní spoje mezi Prahou a Chebem postupně nasazovat příští rok. Budou obdobné jako „reiljety“, které vás vozí do Brna či Vídně. Náš vozový park rozšíříme také o dalších pět push-pull jednotek pro regionální spoje v Moravskoslezském kraji a přijdou i první z 31 elektrických vlaků pro kraje Jihočeský, Plzeňský, Karlovarský a Vysočinu. Další elektrické, ale také dieselové jednotky soutěžíme. Chceme tedy zvyšovat komfort cestování i na tratích, které nejsou elektrifikované.
Možným řešením by do budoucna mohla na takových výkonech být hybridní vozidla, která jedou část trasy pod dráty a dál pokračují na baterii. Takové prototypy, stejně jako hnací vozidla na ještě ekologičtější vodíkový pohon, už po světě na železnicích jezdí. Ovšem jejich pořízení je o penězích. Stejně jako jsou hybridní osobní automobily podstatně dražší než benzínová či naftová klasika, jsou dražší i hybridní vlaky. Proto je klíčové, aby je objednatelé chtěli pro zajištění dopravní obslužnosti svých krajů a bylo možné na jejich nákup čerpat dotace.
Zmínili jsme, že ve vlacích přibývá cestujících, loni jste jich jen vy svezli přes 182 milionů. Je to dlouhodobý trend?
Zájem o železnici poslední roky stále roste. Lidé se vracejí do vlaků a častěji cestují i na větší vzdálenosti. Průměrná vzdálenost, kterou s námi zákazníci ujedou, je téměř 48 kilometrů. Dnes jsou lidé ochotni dojíždět za prací mnohem dál než před lety. Například kolem Prahy se příměstskými vlaky běžně dojíždí i 40 kilometrů. Podle čerstvého průzkumu jsou pak naše dálkové spoje u zákazníků oblíbené jako alternativa k autům při návštěvách příbuzných či přátel.
Ano, také z těchto důvodů Českým drahám rok co rok roste objem osobní přepravy.
Co se týká počtu cestujících, České dráhy si meziročně polepšily o víc než půldruhého procenta. To při našich objemech reprezentuje obrovské množství přepravených pasažérů v řádu jednotek milionů. Když se na to kouknete v přepravních výkonech, tak náš nárůst byl víc než pětiprocentní. I přesto, že na železnici vstoupili další dopravci (dnes jsme zhruba na jeho devadesáti procentech), výkonově i počtem přepravených osob rosteme. A to především díky lidem, kteří v Českých drahách pracují. Denně vypravíme skoro sedm tisíc vlaků. Pochopitelně se občas vyskytne nějaký zádrhel, tedy že se něco nepovede, ale přesto si dovolím tvrdit, že většina našich zákazníků je s námi spokojena.
Největší zásluhu na tom mají právě zaměstnanci Českých drah. Svoji železničářskou profesi nezřídka dědí z generace na generaci. V podstatě jsou takovým českým rodinným stříbrem. Úspěšně zvládají i výjimečně vyhrocené situace. Poslední taková mediálně známá věc nastala, když nám v Ejpovickém tunelu zahořel vlak a musel tam nouzově zastavit. Naši lidé ve vlaku reagovali naprosto profesionálně. Vyvedli cestující mimo dosah požáru a sami ho uhasili ještě před příjezdem hasičů. Zachovali se ukázkově, a proto jsme jim také oficiálně poděkovali. Vlaková posádka je při zajištění přepravy pasažérů vždycky nejexponovanější. Strojvedoucí, protože ručí za to, že vlak jede načas a hlavně bezpečně, a vlakvedoucí, kteří jsou spolu s průvodčími v první linii mezi zákazníky. Když kolikrát slyšíte ty příběhy, co všechno se v provozu může stát a co všechno musejí zvládnout, tak před nimi klobouk dolů. I sami naši zákazníci je v průzkumech hodnotí mimořádně pozitivně. Jsem na ně nesmírně hrdý.
S Václavem Nebeským hovořil Jaromír Kainc.
www.cd.cz
Související články
Letiště Praha bylo vyhlášeno nejlepším evropským letištěm v oblasti zákaznické spokojenosti v kategorii 15-25 milionů odbavených...
06. 03. 2019
Nepřehlédněte