Související články
GASK Kutná Hora nespí, chystá novou tvář
Galerie je sice uzavřena, uvnitř se však čile pracuje. Připravuje se, aby po uvolnění uvítala návštěvníky, jak se patří.
16. 02. 2021
25. 11. 2021
Data, datová analýza, digitalizace cestovatelů i poskytovatelů služeb, důraz na zážitek, či udržitelnost to je mantra 'nového normálu' v cestovním ruchu, který nastavila pandemie covid-19. Shodli se na tom hosté a přednášející desátého ročního odborné konference Fórum cestovního ruchu 2021, kterou organizovala Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Hybridní konferenci sledovala v sále pražského kongresového centra šest desítek odborníků sektoru cestovního ruchu a další stovky lidí ji shlédlo v živém on-line přenosu.
Z úst hlavních spíkrů Fóra cestovního ruchu zaznělo mnoho zajímavých myšlenek opírajících se o podrobné průzkumy a data sledující chování cestovatelů a turistů v neustále se měnícím covidovém prostředí. A jsou to podle nich právě data, která pomohou všem aktérům cestovního ruchu pochopit cestu zákazníka od počátku jeho rozhodování až po koupi zážitku, cesty nebo celé dovolené.
„Covid akceleroval transformaci cestovního ruchu i samotných nástrojů, které musí úspěšní hráči v sektoru používat. Tyto nástroje stojí primárně na analýze datových zdrojů, pochopení detailních potřeb jednotlivých segmentů a na digitalizaci sektoru samotného,“ řekl Petr Zlámalík, ředitel Data & Services pro veřejný sektor společnosti Mastercard a doplnil: „Nákup cestovatelského zážitku by měl být stejně jednoduchý jako například nákup zboží nebo potravin na internetu“
„Z našich výzkumů vyplývá, že segment mladých cestovatelů, tzv millennials, je jeden z prvních, který se vrací k cestování téměř v předcovidové podobě. Klíčovým kritériem pro výběr ubytování je v této době komfort, služby a vybavení hotelu, které převažují nad značkou, velikostí pokoje či věrnostními programy. Oproti době před pandemií dnes lidé plánují cestu v průměru o 24 % času déle a finální rozhodnutí a nákup odkládají až na poslední chvíli,“ řekl Petr Houzar, který je v Googlu zodpovědný za rozvoj klíčových českých klientů.
„Z analýzy recenzí ubytovacích služeb a turistických atrakcí a atraktivit vyplývá, že v porovnání s nejbližšími konkurenty (Rakousko, Maďarsko, Polsko, Německo), ale i v rámci celé Evropy si Česká republika stojí velmi dobře. Turisté jí v rámci svých recenzí udělili známku 8,9 z 10, což je jeden z nejlepších výsledků mezi evropskými zeměmi. Oproti předcovidovému období vzrostl důraz návštěvníků na bezpečnost a dodržování hygienických standardů, což se v recenzích výrazně promítlo,“ shrnuje Markéta Vogelová vedoucí Institutu turismu agentury CzechTourism.
Na Fóru cestovního ruchu dále zaznělo i to, že lidé mají větší chuť cestovat než v roce 2020 a mají na to i našetřené prostředky. O tom, kam vyjedou však více přemýšlí a vyhledávají si více informací. Klíčový vliv při výběru destinace mají recenze a doporučení jiných turistů. Nejdůležitějšími parametry nabídky jsou flexibilní booking a možnost vrácení peněz při neuskutečnění cesty. Turisté nyní vyhledávají komfort a také častěji spojují pracovní cesty s odpočinkem (označované novými výrazy staycation, workcation nebo flexcation). Zvyšuje se počet cest na poslední chvíli a zkracuje se vzdálenost – lidé méně létají a více jezdí na dovolenou autem.
V odpoledním bloku věnovanému product developmentu v době postcovidové se i z praktického pohledu potvrdilo to, co zaznělo při interpretaci aktuálních dat i v rámci experience managementu. „V této době, více než kdy dříve, je potřeba reagovat na měnící se situaci v preferencích zákazníků – turistů a zároveň diverzifikovat svou nabídku pro různé cílové skupiny. Je nutné klientům nabízet kompletní zážitek, nejen dílčí služby. Turistům, kteří hledají odpočinek mimo přetížené lokality, je cestou také podpora nových produktů, kterým je u nás například projekt Prázdniny na venkově,“ shrnuje Veronika Janečková ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce.
V odpoledním MICE bloku panovala mezi řečníky shoda na tom, že je třeba zaměřit se ne na obnovu odvětví, ale na jeho transformaci. byl zaměřený na prezentaci celosvětových trendů v oblasti meeting industry. Digitalizace je i v tomto odvětví hnacím motorem a do budoucna se hybridní akce stanou tzv. 'novým normálem'. Nemění se ale jen samotné akce, ale vnější faktory, které je ovlivňují. Mezi nejvýznamnější patří měnící se systém mobility, udržitelné, nové technologie, ale i změny ve společnosti. To vše představil ve své úvodní prezentaci zaměřené na výsledky studie připravené asociací Future meeting space Matthias Schultze, zástupce German Convention Bureau.
Připravila Ivana Vejvodová.
Záznam Fóra cestovního ruchu můžete sledovat:
Pandemie covid v datech, Experience management: https://youtu.be/40SOkW5IvZo
Product development: https://youtu.be/3sf-ttxrjaM
MICE: https://youtu.be/CVV2jXnKQm4
Související články
Galerie je sice uzavřena, uvnitř se však čile pracuje. Připravuje se, aby po uvolnění uvítala návštěvníky, jak se patří.
16. 02. 2021
Nepřehlédněte