Související články
Letiště Václava Havla Praha se změní
Podobu prostoru před novým Terminálem 2 přiblíží architektonická výstava.
12. 03. 2019
14. 11. 2022
S předsedou představenstva Letiště Praha Ing. Jiřím Posem se potkávám krátce po tiskové konferenci, v jejímž úvodu bylo konstatováno, že Letiště Praha má za sebou silnou letní sezónu, kdy od června do srpna odbavilo přes 3,8 milionu cestujících.
Pane předsedo, od začátku letošního roku do konce srpna Letištěm Praha prošlo bezmála sedm milionů cestujících. Jak tomu bylo co se týče incomingu a outgoingu?
Jsem rád, že Praha a Česko stále, a čím dál víc, přitahují zahraniční turisty a obchodní cestující. Tomu odpovídá rostoucí počet přilétajících zahraničních pasažérů. Po celosvětovém útlumu letecké dopravy způsobeném covidovými restrikcemi jsme se tak v letošní letní sezóně dostali zpátky na jejich vyšší podíl vůči tuzemským pasažérům. Ten činí zhruba 42 %. Co se týče českých pasažérů a jejich letních dovolenkových destinací, mezi nejoblíbenějšími figurovaly Antalya, Hurghada a Marsa Alam.
Z hlediska letecké dopravy je střední Evropa poměrně malým hřištěm. Co děláte pro to, aby Letiště Praha zůstalo konkurenceschopné a pro letecké dopravce atraktivní?
To je trvalý a poměrně sofistikovaný cyklický proces jednání s leteckými společnostmi, kdy poukazujeme na potenciál destinace Praha, potažmo na potenciál České republiky, a na potenciál té které konkrétní letecké linky. Zároveň usilujeme o minimalizování rizika letecké společnosti, když se rozhodne linku do Prahy provozovat. Potenciál lze vysledovat z obchodních dat, která shromažďujeme a analyzujeme. Zpravidla se jedná o pohyb mezi dvěma destinacemi, a pokud neexistuje přímé letecké spojení, jsme schopni získat data, která ukazují, jak se cestující do Prahy dostávali. Jsou to ale i data o obchodní výměně atd. Snížení rizika napomáhá i balíček pobídek, ať už ze strany letiště ve smyslu slev na přistávacích poplatcích, nějaké zpětné incentivy, např. z výběru letištní taxy konkrétních cestujících aj. Při prosazování se České republiky a destinace Praha v neposlední řadě úzce spolupracujeme s Českou centrálou cestovního ruchu – CzechTourism, s agenturou Prague City Tourism a s Prague Convention Bureau. Máme platformu, které říkáme Touch Point, na které sdružujeme finanční prostředky pro marketingovou podporu konkrétních linek. Je to velice pestrý soubor aktivit. Samozřejmě důležité je permanentně s leteckými společnostmi komunikovat a upřesňovat si čísla.
Nějakou dobu jsem studoval poblíž Atlanty v USA a hrál tam za tým své univerzity basketbal. Jak na tom bude Praha s přímým spojením s Amerikou nebo dálnými asijskými destinacemi?
Naším cílem teďka je především obnovit to, co bylo před covidem. Případně navázat na jednání, která byla před covidem, a nebyla realizována. Konkrétně třeba ohledně linky do Chicaga, která byla před otevřením. Bohužel, kvůli díky covidu, se od ní ustoupilo. Pokud bych měl jmenovat další nejhlavnější jednání, určitě s Delta Airlines, s cílem prodloužit sezónu. Ideálně létat celý rok New York a obnovit linku do Atlanty. S American Airlines ohledně linek z Filadelfie a Chicaga. To jsou hlavní priority v Severní Americe. Ohledně Dálného východu je to obnova linky Korean Air ze Soulu. Jednáme se společnostmi na Tchaj-wanu, v Singapuru a ve Vietnamu, a samozřejmě se snažíme udržovat kontakty s čínskými dopravci.
S Jiřím Posem hovořil Matouš Kainc.
https://twitter.com/pragueairport
www.letisteslavi85.cz
www.prg.aero
Související články
Podobu prostoru před novým Terminálem 2 přiblíží architektonická výstava.
12. 03. 2019
Nepřehlédněte
Clarion Congress Hotel Prague 6. dubna 2022
27. 03. 2022