Ředitel českého zastoupení Chorvatského turistického sdružení Dubravko Miholić byl 26. března hlavním mluvčím tiskové konference, na níž informoval, že Chorvatsko rozšířilo svoji turistickou nabídku, a v roce 2019 očekává 20 milionů turistů, z toho 800 tisíc z Česka. Chorvatsko letos opět očekává 20 milionů turistů, kteří realizují kolem 110 milionů přenocování. Česká republika zde při tom s téměř 800 000 příjezdy a 5,5 miliony přenocování zaujímá vysokou pátou příčku mezi nejlepšími trhy. Od počátku roku do dnešního dne Chorvatsko zaznamenalo o 14 procent více turistů a o sedm procent více přenocování než ve stejném období v loňském roce a první výsledky naznačují, že předsezóna bude dobrá a že lze očekávat kvalitní turistický rok. „Myslím, že jsme připraveni na kvalitní turistický rok a očekáváme, že čísla budou rovna loňskému roku nebo o jedno či dvě procenta vyšší,“ uvedl chorvatský ministr cestovního ruchu Gari Cappelli. Ředitel Chorvatského turistického sdružení (HTZ) Kristjan Staničić ve svém vyjádření uvedl: „Jsme potěšeni, že je Chorvatsko mezi českými turisty stále cílem číslo jedna pro letní dovolenou, a k pozitivnímu trendu jistě přispěje nová letecká linka společnosti Ryanair, která od dubna spojí Prahu a Zadar. Dobré trendy potvrzují i stále se zvyšující prodeje v režimu first minute, které meziročně zintenzivňují.“ Na českém trhu bude v následujícím období probíhat řada marketingových a PR aktivit, dodal Staničić. „V těchto dnech jednáme o nových formách podpory chorvatské nabídky, zejména v období před hlavní turistickou sezónou a po ní a se zaměřením na aktivní dovolenou. Jsme velmi nadšeni skutečností, že tour operátoři zaznamenali naše úsilí a investice do propagace na českém trhu a že první údaje o prodejích za rok 2019 ukazují, že po dlouhých letech, kdy byly v České republice většinou nabízeny, vyhledávány a prodávány tříhvězdičkové hotely, Češi letos výborně reagují na nové a zrekonstruované 4hvězdičkové a 5hvězdičkové hotely, o které je od počátku roku velký zájem. Začínají stále více jezdit už v předsezóně (duben, květen a červen), a též po sezóně (září a říjen), kdy mohou získat za své peníze mnohem vyšší hodnotu a kdy je počasí stále vhodné pro všechny outdoorové aktivity. Výhodou je též fakt, že na dálnicích tehdy již nebývají zácpy, destinace nebývají přeplněné a hostitelé se turistům mohou více a lépe věnovat než uprostřed sezóny, v červenci a srpnu,“ řekl Dubravko Miholić, ředitel české pobočky Chorvatského turistického sdružení.
Marketingové aktivity v Česku v roce 2019
Letos zintenzívníme naše aktivity v ČR prostřednictvím silnější marketingové a PR kampaně s naším sloganem „CHORVATSKO – plné života“. Naše kancelář (Croatian National Tourism Board, CNTB) v Praze bude mít také poprvé podporu PR agentury a agentury pro nákup médií k propagaci cestovního ruchu v Chorvatsku.
Zaměříme se také na mladší generaci prostřednictvím sociálních médií (web, Facebook, Instagram atd.) a další digitální komunikaci. Rádi bychom též informovali o tom, že máme své webové stránky v českém jazyce – www.chorvatsko.hr – a jsme také k dispozici na Facebooku a Instagramu v českém jazyce (#ChorvatskoFullofLife, #ChorvatskoPlneZivota a @croatiafulloflife), kde denně přímo komunikujeme s českými turisty.
Letecky do Chorvatska
Proč neletět namísto jízdy po dobu 14–16 hodin?
Existuje spousta letů, které můžete využít pro „city breaks“ a jiné kratší dovolené, a nyní již navíc za přijatelné ceny. Patnáct procent turistů volí leteckou dopravu do Chorvatska, zatímco 65 procent přijíždí auty. V loňském roce z letiště v Praze do chorvatských letišť Split a Dubrovnik vycestovalo 62.839 cestujících letadlem. Bylo to jen o něco méně než počet cestujících do Španělska (36.739) nebo Itálie (77.715). Předpokládá se, že letecký provoz v následujících letech poroste.
Do Chorvatska dorazily další dvě Michelinské hvězdy Restaurace Noel (Záhřeb) a Draga di Lovrana (Lovran) nově získaly prestižní michelinskou hvězdu. Toto ocenění pak i letos úspěšně obhájily restaurace Pelegrini (Šibenik), 360º (Dubrovník) a Monte (Rovinj). Označením Bib Gourmand se v Chorvatsku nyní pyšní celkem osm restaurací, což je dvojnásobek oproti loňskému roku. Označení MICHELIN Plate letos nese celkem 50 restaurací. Jde o výsledek tajných návštěv chorvatských restaurací profesionálními inspektory MICHELIN. Seznam pro Chorvatsko je zveřejněn na internetových stránkách společnosti MICHELIN, nejvýznamnějšího průvodce světem restaurací.
Avizované investice do cestovního ruchu v roce 2019 Dozorčí rada největší chorvatské turistické společnosti Valamar Riviera schválila svůj další investiční cyklus, v jehož rámci celkové investice v destinacích Valamar v roce 2019 dosáhnou přes 100 milionů eur. Skupina Lošinj Jadranka oznámila, že zvýšila investice do mezd a vzdělávání zaměstnanců v nadcházející sezóně o osm procent. Společnost Imperial na Rabu plánuje v roce 2019 investovat 20 milionů eur. Společnost Poreč Blue Lagoon uvedla, že v roce 2019 plánuje investice v hodnotě 40 milionů eur. Výrobce vína Kutjevo avizoval novou investici do vinařství Galić ve výši 7 milionů eur, jež zvýší jeho kapacitu o jednu třetinu. Investiční projekty společnosti Valamar Riviera budou v roce 2019 zaměřené na transformaci portfolia směrem k nabídce služeb s vysokou přidanou hodnotou. Společnost tím završí svůj tříletý investiční cyklus v hodnotě více než 270 milionů eur, které uvolní v rámci své obchodní strategie růstu a vývoje do roku 2020. Jednou z největších investic této společnosti v roce 2019 bude investice do kempu Istra, který se během příští sezóny má stát prvním velkým pětihvězdičkovým kempem v Chorvatsku. Další velkou investicí pak je například otevření luxusního rodinného hotelu Valamar Collection Marea Suites 5 * v Poreči a rozvoj řady dalšího vybavení a konceptů služeb v dalších kempech, hotelech a resortech Valamar. Intenzivní investiční cyklus ve výši 20 milionů eur je plánován v příštím roce na ostrově Rab a zahrnuje investice do Valamar Carolina Hotel & Villas 4 * v partnerství se značkou TUI Sensimar, rozvoj služeb a zařízení pro rodiny v hotelu Valamar Padova 4 * a investic v kempu Padova. U hotelů Makarska, které společnost Valamar letos převzala je v roce 2019 plánovaná investice do kvality a služeb hotelu Meteor, který bude fungovat v příští sezoně pod značkou Valamar Hotels & Resorts.
Vzdělávací program skupiny Jadranka zahrnuje interní workshopy, teoretické přednášky a praktická školení. Společnost klade důraz zejména na svoji gastroakademii, která se zaměřuje na dovednosti potřebné pro poskytování služeb na vysoké, pětihvězdičkové úrovni, stejně jako na možnosti specializovaných programů v externích institucích pro vysoce specializovaná povolání, jako jsou concierges, someliéři, barmani nebo majordomové. Jadranka zaměstnává přibližně sedm set stálých zaměstnanců, přičemž v turistické sezóně zaměstnává celkem cca šestnáct set zaměstnanců ve všech svých dceřiných společnostech.
Společnost Imperial plánuje na Rabu v roce 2019 investovat 20 milionů eur. Schválené investice se týkají vylepšení koncepce Valamar Carolina Hotel & Villas, které zvýší kapacitu a kvalitu ubytování a služeb, a též dalšího rozvoje a implementace nového konceptu v Padova Camping Resortu v segmentu prémiových kempů a rozšíření rodinné nabídky zařízení Valamar Padova Hotel, jež by mělo posílit jeho pozici na trhu. Imperial vlastní čtyři hotely, dvě turistická střediska a dva kempy s celkovou základní kapacitou 7 400 turistů. Od konce roku 2016, po privatizaci, je Imperial pod kontrolou společností Valamar Riviera a Allianz ZB.
Firma Plava Laguna z Poreče v letošním roce plánuje investice ve výši 40 milionů eur. Mezi svými největšími investicemi uvádí výstavbu nové administrativní budovy v Poreči a rozsáhlou přestavbu kempu Savudrija (Pineta) v Savudriji, která zahrnuje nové vybavení.
Vinařství Galić letos investuje 7 milionů eur do staveb a 2,6 milionů eur do zařízení. Majitel vinařství Josip Galić poukázal na to, že firma nadále zůstává vinařským butikem a bude sledovat všechny trendy a vyrábět kvalitní vína, spíše než se zaměřovat na masovou produkci. "Ačkoliv naše vinařství může být považováno za zázrak moderní technologie a má vybavení, které by jí mohli závidět i světově známí vinaři, my v Kutjevu tak teprve začínáme s budováním naší pověsti. Naším cílem je rozvoj celého regionu. Chceme vytvořit ze Slavonie chorvatské Toskánsko, protože si to opravdu zaslouží,“ řekl Galić. Letos vinařství oslavuje 10 let podnikání a chce v dlouhodobém horizontu zintenzivnit výrobu „vážných“ vín. „S novými technologiemi a vybavením máme všechny podmínky, abychom tohoto cíle dosáhli velmi rychle,“ řekl. Vinařství začalo se sedmi hektary vinic a 30 tisíci lahvemi vína. Dnes má 55 hektarů a část hroznů odkupuje od místních vinařů. Kapacita nového vinařství je 630 tisíc lahví a plánovaná je roční produkce 330 tisíc litrů.
Chorvatský cestovní ruch v roce 2018 v číslech V roce 2018 Chorvatsko zaznamenalo další výrazný růst příjezdů a přenocování turistů. Ve srovnání s předchozím rokem se příjezdy zvýšily o 6,6 procent na celkových 19,7 milionů, zatímco počet přenocování se zvýšil o 3,9 procent na celkových 106 milionů. V roce 2018 činil podíl zahraničních turistů na celkových příjezdech 88,7 procent. Současně byl podíl zahraničních přenocování na celkových přenocováních 87,9 procent. Obecně lze říci, že vyšší tempo růstu příjezdů ve srovnání s přenocováními naznačuje další postupný trend poklesu průměrné délky pobytu hostů v destinacích (kombinace kratších dovolených a vyšší mobility v důsledku návštěvy řady různých destinací během jedné dovolené). Pokud vezmeme v úvahu trhy a jejich podíl na celkovém obratu přenocování turistů, stále pozorujeme „tradiční dominanci“ Německa, které má v Chorvatsku 20% podíl na celkovém počtu přenocování, za ním následuje Slovinsko s 10 procenty, Rakousko se sedmi procenty, Polsko se šesti procenty, Česká republika s pěti procenty a Slovensko se třemi procenty. Podíl přenocování domácích turistů činil 12 procent.
Chorvatsko bylo v roce 2018 vyhlášeno nejlepší destinací pro obchodní turistiku Chorvatsko bylo vyhlášeno britským časopisem Business Destinations nejlepší destinací pro obchodní cestovní ruch v roce 2018. Chorvatské turistické sdružení získalo toto ocenění v kategorii „Evropa“, v rámci níž byly též uděleny ceny nejlepším hotelům, letištím, leteckým společnostem, zařízením a službám, které jsou součástí špičkové nabídky v tomto odvětví cestovního ruchu. „Toto ocenění je pro nás o to důležitější, že nominaci a výběr vítězů provádí redakční rada časopisu spolu s četnými čtenáři a uživateli obchodních služeb po celém světě. Obchodní cestovní ruch je totiž důležitým turistickým produktem, protože individuální a skupinoví obchodní hosté tvoří stabilní zdroj poptávky, která je v závislosti na trendech nejvýraznější v období před sezónou a po ní. Průzkum mezi majiteli hotelů také ukazuje, že obchodní hosté tvoří 10 až 15 procent všech hotelových hostů,“ řekl ředitel Chorvatského turistického sdružení Kristjan Staničić a dodal, že za účelem dalšího posílení a rozvoje kongresového a incentivního cestovního ruchu (MICE) bylo v rámci HTZ v loňském roce vytvořené kongresové oddělení.
Čeští turisté v Chorvatsku v roce 2018 V průběhu roku 2018 z České republiky přijelo 799,678 turistů, což představuje nárůst příjezdů o 1,55 procent. Turisté uskutečnili 5,489,607 přenocování, což představuje nárůst o 1,09 procent. Česká republika je s podílem 5,18 procent na pátém místě v počtu přenocování. Průměrná doba pobytu je 6,8 dne.
Chorvatsko coby destinace číslo jedna na českém trhu Chorvatsko není jen „slunečná a mořská“ destinace. Nemusí být destinací jen pro vrcholnou sezónu. Naším cílem je ukázat krásy i jiných částí naší země. Proč například nenavštívit Rijeku nebo Záhřeb? Záhřeb byl loni osmým nejnavštěvovanějším místem v Chorvatsku a navštívilo ho 11.257 Čechů. Seznam Top 10 míst pro turisty ze všech zemí v roce 2018 (dle přenocování): Dubrovník (4,1 mil.), Rovinj (4 mil.), Poreč, Medulin, Umag, Split, Záhřeb, Vir, Mali Lošinj a Crikvenica.
Seznam Top 10 míst pro Čechy v roce 2018 (dle přenocování): Baška Voda, Gradac, Biograd na Moru, Omiš, Umag (5% nárůst), Medulin (11% nárůst), Živogošće, Crikvenica (14% nárůst) a Vodice.
Nové objevy pro české turisty v roce 2018
•Třetí rok po sobě byl Záhřeb vyhlášen nejlepší evropskou vánoční destinací!
•Existuje spousta dalších míst, které čekají, až je čeští turisté objeví, jako Slavonie ve východní části Chorvatska nebo vnitrozemí Istrie. Máme mnohem víc, než jen pláže.
•Silný potenciál má zdravotní turistika, kongresová turistika, námořní turistika, kultura či gastronomie, která je na vzestupu.
•V loňském roce jsme dostali první hvězdu Michelin.
•Nezapomeňte na aktivní turistiku! Češi jsou nadšenými cyklisty – a naše cyklistická infrastruktura je velmi působivá!
•Češi již objevili některá nová oblíbená místa v Chorvatsku. V loňském roce zaznamenala Rijeka 97% růst, Pirovac 50%, Krapina v Zagorje 47% růst, Karlobag 44% růst a Vir 28% růst.
Češi dle různých segmentů v Chorvatsku
•Většina českých turistů si vybírá pobyt v apartmánech (55 procent), zatímco 17 procent si vybírá hotely, 15 procent kempy a 4 procenta volí pobyt na lodi.
•Z celkového počtu jich 66 procent zařizuje dovolenou individuálně a 34 procent prostřednictvím CK.
•V loňském roce jsme zaznamenali růst v segmentu 40–50 let a 60+ let, zatímco v segmentu 20–40 let byl patrný mírný pokles.
Námořní plavba Během roku 2018 realizovalo 32.763 lodí z České republiky 218.404 přenocování, což představuje 4 procenta z celkového počtu 800 tisíc českých turistů v Chorvatsku. To dokládá skutečnost, že Češi jsou velkými milovníky aktivního cestovního ruchu a vodních sportů a mají vztah k přírodě, který souvisí s jejich oblibou pobytů v kempech. Připravilo české zastoupení Chorvatského turistického sdružení.