Související články
České portály Hotel.cz a Spa.cz kupuje Wirtualna Polska
12. 09. 2022
Internetová a mediální společnost Wirtualna Polska Holding se sídlem ve Varšavě, obchodovaná na burze cenných papírů, kupuje společnost Szallas Group od předchozího většinového vlastníka společnosti PortfoLion Capital Partners a několika soukromých osob včetně šesti českých podnikatelů. Hodnota transakce je 72 milionů EUR plus čistá hotovost společnosti, která je k datu uzavření transakce odhadnuta na přibližně 10 milionů EUR. Stanovuje tak celkovou hodnotu akvizice na 82 milionů EUR.
Podpis dohody znamená jednu z největších akvizic v oblasti cestovního ruchu v regionu střední a východní Evropy.
Wirtualna Polska kupuje podíly od maďarského investičního fondu PortfoLion a od původních zakladatelů, mezi nimiž je jasně zřetelná i česká stopa. Pavel Kotas, který od roku 2007 pomáhal položit základy skupiny Hotel.cz a v roce 2014 se stal jejím většinovým majitelem, společně s Milanem Petrem - produktovým manažerem Hotel.cz, Richardem Šipošem - produktovým manažerem Spa.cz, Tomášem Pětivokým - zakladatelem portálu Hotely.cz a dalšími dvěma manažery, se stali akcionáři skupiny Szallas v roce 2019, kdy sloučili své české rezervační portály s maďarskými a rumunskými protějšky, aby vytvořili regionální skupinu Szallas Group.
„Jsme hrdí, že se nám v této nyní končící éře podařilo, společně s manažery a zaměstnanci Szallas Group, vybudovat silnou regionální značku a stabilní firemní zázemí. Pevně věříme, že tato skvělá spolupráce byla klíčem tohoto úspěšného příběhu,“ shrnul Tibor Győrbiró, partner fondu PortfoLion. Tento venture kapitálový fond během posledního 1,5 roku uzavřel několik výjimečných obchodů a prodal své technologické investice americkým, asijským a evropským společnostem.
S PortfoLionem mohla Szallas Group nakupovat další služby v Polsku, Rumunsku a rovněž v Česku. Szallas.hu se mezitím stal předním domácím rezervačním systémem v Maďarsku. Prostřednictvím následných akvizic a organického růstu se výnosy Szallas Group znásobily až dosáhly celkové hodnoty zprostředkovaných cestovních služeb v objemu 200 milionů EUR. A to díky více než 1 milionu rezervací v období od července 2021 do června 2022, přičemž stejná hodnota, rok před akvizicí PortfoLionem, byla jen 20 milionů EUR.
„Mám velkou radost, že se náš český tým - řízený od ledna 2020 již novým ředitelem Danielem Göncim - nejen úspěšně aklimatizoval v Szallas Group, ale rovněž prokázal, že naše produkty jsou silnými rostoucími službami a oporou skupiny i v nepříznivých časech koronavirové pandemie. To, že jsme ty předchozí dva roky úspěšně zvládli, spolu se skvělou prací našich maďarských, rumunských, polských a chorvatských kolegů, byl jistě jeden z hlavních důvodů, proč v nás Wirtualna Polska spatřila značný potenciál. S jejich zkušenostmi a zázemím v online podnikání, budou české hotely jednoznačně těžit z rostoucího počtu turistů z okolních zemí, cestujících do Česka. Čeští turisté mohou naopak profitovat z lokální zákaznické péče a přizpůsobených rezervačních služeb pro své cesty do ještě více destinací střední, jižní a východní Evropy,“ uvedl Pavel Kotas, po dnešku již bývalý spolumajitel Szallas Group.
Szallas Group je schopna úspěšně konkurovat významným globálním hráčům, i když byl sektor cestovního ruchu hluboce zasažen pandemií COVID-19. Kombinace špičkových regionálních technických řešení a lokálních zákaznických a marketingových týmů zajistila agilitu, potřebnou v tak hektickém tržním prostředí. Skupina, právě díky spojení s českou firmou, rozšířila své portfolio o specializované online turistické produkty nabízející lázeňské pobyty nebo cestovní poukazy. Szallas Group nyní nabízí ubytování v celkem 87 000 zařízeních, které se po transakci mohou rozrůst až na 100 000.
„Akvizice Szallas Group je naší první zahraniční investicí a přelomovým okamžikem v historii holdingu Wirtualna Polska,“ říká Jacek Świderski, CEO společnosti Wirtualna Polska Holding S.A. „Kompetence Józsefa Szigetváriho a jeho týmu nás nesmírně potěšily, neboť předvedl, jak úspěšně podnikat v konkurenci globálních platforem na lokálním trhu. Věříme také v potenciál cestovního ruchu jako celku. To potvrdily finanční výsledky našeho vlastního turistického produktu Nocowanie.pl, který ve druhém čtvrtletí 2022 vykázal rekordní tržby ve své historii,“ dodal Świderski.
Připravila Jana Kalinová.
Nepřehlédněte
Jan Herget si oblíbil české svahy
"České skiareály jsou pro rodiny atraktivní z mnoha důvodů," říká ředitel CzechTourism
05. 11. 2019