Jsem rád, že anoncování „česká potravina“ a česká vlajka na jejím obalu jsou obdobně pádným důvodem k upřednostnění jejich nákupu, jako je tomu u zboží s helvétským křížem. Také proto jsem koncem letošního června využil nabídky majitele cestovní kanceláře Swiss Service doktora Geryka a vydal se na famtrip do Švýcarska. Vyjížděl jsem z Prahy a v hlavně mi zněla hláška „Na Plzeň, Vávro, na Plzeň…“ z povídky pánů Šimka a Grossmanna Výlet s Lomcovákem. Nicméně rodné město mého táty nebylo cílem. Bral jsem to na Norimberk, Heilbronn a Karlsruhe. Těsně před Basilejí čelní sklo mého citroënu dozdobila dálniční známka za 40 franků. Projížděl jsem severní částí Švýcarska kolem Rýnských vodopádů – jedné z hlavních bran do této čtyřjazyčné multikulturální země. Pokračoval jsem přes Luzern na „jezeře čtyř kantonů“ – Vierwaldstättersee – do cíle v Emmentalském údolí, ve kterém se nachází proslulá sýrárna. Ubytoval jsem se v malebné obci Escholzomatt v klasickém rodinném hotelu Löwen.
V nitru Jungfrau
Můj další pracovní den vedl kolem jezer Brienzersee a Thunersee přes Interlaken ke třem významným švýcarským vrcholům. K horám Eiger, Mönch a Jungfrau, v jejímž nitru se nachází nejvýše položená železniční stanice Evropy. Vřele doporučuji její návštěvu. V devatenáctém století je budovali sicilští horníci. Stavitelé měli propočítáno, kolik litrů vína, kolik chleba a dalších potravin jim musí být připraveno, aby jedna parta mohla razit štolu, než ji vystřídá druhá. V nitru Jungfrau a na jejím vrcholku byl vytvořen rozsáhlý několikapatrový areál, v němž je astronomická a meteorologická observatoř Sphinx, vyhlídkové plató, restaurace, prodejní plochy, ledový palác, tunel vedoucí na ledovec a řada dalších atraktivit.
Kappelebrücke
V blízkosti Luzernu, jehož okolí vévodí hora Pilatus, na louce Rütli, bylo v roce 1291 uzavřeno švýcarské spříseženství. Luzern je jednou ze švýcarských perel. Mezi turisty je znám dopravním muzeem a dalšími atraktivitami. Především ale krytým kapličkovým mostem (Kapellebrücke). Ten byl vinou turistů poškozen. Došlo k požáru, což Švýcaři nesli velmi těžce, protože Kapellebrücke je jedním z jejich národních symbolů, obdobně jako pro nás Karlův most. Za přispění celonárodní švýcarské sbírky byl zrekonstruován do téměř původní podoby. Dnes, zabezpečený nejmodernější protipožární technikou, opět slouží v plné kráse.
Dračí hora
Pilatus Švýcaři nazývají „Dračí horou“, neboť se v dávných dobách domnívali, že v jeho nitru žijí draci. Pilatus se totiž vyznačuje množstvím jeskyní a dutin, ze kterých za určitých klimatických podmínek vychází pára. V roce 1889 byla na tuto horu postavena nejstrmější ozubnicová železnice světa Pilatus Bahnen. Následně pak byla z druhé strany hory vybudována lanovka se spoustou moderních zábavních aktivit pro všechny věkové skupiny.
Autoreisezug SBB
Cestovat vlakem je ve Švýcarsku in. Už před více než dvaceti lety jsem se přesvědčil, že švýcarský dopravní systém, kombinující všechny druhy dopravy, je jedním z nejpropracovanějších na světě. Jeho součást Autoreisezug jsem ale vyzkoušel až letos. Ze stanice Kandersteg tunelem do stanice Goppenstein. Předností tohoto stylu dopravy je, že najedete s autem na železniční vagon, pustíte si rádio a relaxujete ve svém voze, který mezitím překonává na vagonu podjezd Bernských Alp. Cestu si tak můžete oproti trase po silnicích zkrátit až o čtyři hodiny. Nezřídka se stává, že po přejezdu z Bernských Alp do oblasti Vallis na vás čeká slunce a vůně vína charakteristické pro tento region oproti severním částem země. Tedy skok z německé části Švýcarska do frankofonního kantonu. Navštívil jsem města Brig a starodávný Sion a skončil v Les Diablerets v hotelu Eurotel Victoria.
Ďáblíci
Les Diablerets lze přeložit jako „ďáblíci“. Tento název vznikl proto, že jim místní obyvatelé přisuzovali, že mohou za to, co se děje v nejvyšších polohách jejich regionu. V Les Diablerets se nachází zpřístupněný ledovec Glacier 3000, který turistům všech věkových kategorií skýtá spoustu pozoruhodností. Ať už se jedná o bobovou dráhu ve výšce tří kilometrů nad mořem, nebo v téže nadmořské výšce o jeden z nejvýše umístěných visutých mostů v Evropě – „Peak Walk“ – mezi dvěma štíty, View Point se Scex Rouge, který je dlouhý 107 metrů a široký osmdesát centimetrů. Jak Villars, tak Les Diablerets a vůbec celá oblast jsou zajímavé připraveností na zimní sporty a dopravně dokonale propojeny lanovkami a skibusy. Držitel skipasu může využívat jednotlivá lyžařská střediska, aniž by si musel v každém kupovat nový.
Matterhorn – symbol Švýcarska
Zermatt jsem navštívil už před zmíněnými dvaceti lety. Toto městečko je stejně jako řada dalších v Švýcarsku známo svým ekologickým přístupem. Doprava je zde svěřena výhradně homologovaným elektricky hnaným vozidlům, ať už se jedná o taxíky, minibusy, nebo ostatní automobily. Při výjezdu na Gornergrat se vám otevře nádherný výhled na jeden ze symbolů Švýcarska – Matterhorn.
Hrdé Švýcarsko
Švýcarsko je hrdá, rozvinutá země s bohatým turistickým potenciálem, připravená nabídnout pobyt od moderních měst až po relax v lůnu přírody, a třeba i nocleh ve vybaveném seníku pod horskými velikány. A proč tomu tak je? Protože Švýcaři chtějí. Také v tom by nám měli být vzorem. Tento článek jsem zahájil postřehem, že u potravin začínají mít české symboly obdobnou váhu jako symboly Švýcarské konfederace. Kéž by tento trend pokračoval, aby se Česko, tak jako Švýcarsko, stalo zemí, do níž bude svět aktiva vozit, a ne aby politici penězi, které do veřejných rozpočtů odvedou české firmy, financovali motivační pobídky a daňové prázdniny pro cizí konkurenci. Tedy aby přestali Česko tlačit do pozice kolonie, ze které odtékají v ní tvořená aktiva do zemí, v nichž sídlí mateřské firmy českých filiálek.