Air France - KLM Martinair Cargo může spustit přepravu vakcín
15. 12. 2020
Profesní asociace ACFA sdružující letecké přepravce na pařížském letišti Charlese de Gaulla začala se stanovováním priorit a nutných opatření, která musí být dodržena při distribuci budoucí vakcíny proti onemocnění COVID-19. Již před několika týdny přepravila společnost Air France-KLM Martinair Cargo, která je součástí pracovní skupiny ACFA, vakcínu proti COVID-19 ve fázi třech klinických studií mezi Čínou a Chile, přes Amsterdam. V současné době se vše zaměřuje především na zvýšení efektivnosti při řízení toků vakcín, a to se dvěma hlavními prioritami: rychlost a bezpečnost.
ACFA sdružuje jak francouzské letecké společnosti, speditéry, přepravce a expresní operátory, tak i francouzské státní služby (policejní prefekturu pro bezpečnost a ochranu pařížských letišť, generální ředitelství pro cla a spotřební daně, Francouzský úřad pro civilní letectví). Od začátku koronavirové krize se přepravci provozující dopravu a logistiku zavázaly k zajištění kontinuity nákladní činnosti a přepravy potravin a základního zboží pro hospodářství země: lékařského vybavení a materiálu, potravinářských výrobků, komponentů a náhradních dílů pro průmysl.
Farmaceutické výrobky jsou přepravovány v letadlech určených pro přepravu osob. Flotila Air France disponuje za tímto účelem devadesáti devíti dálkovými letadly, Air France – KLM sto pětasedmdesáti letadly. Dále se také využívají nákladní letadla: ze strany Air France jsou to dva stroje, z flotily Air France - KLM celkem šest letadel. Letadlo Air France Cargo může nést více než jeden milion dávek během jednoho letu, dálkové osobní letadlo může přepravit více než 400 tisíc dávek v nákladovém prostoru.
Certifikace CEIV Pharma Společnost Air France - KLM Martinair Cargo přepravuje farmaceutické výrobky (vakcíny, léky a další) již třicet let. Byla také první nákladní společností na světě, která v roce 2015 získala prestižní certifikaci CEIV Pharma (Centrum excelence pro nezávislé ověřovatele ve farmaceutické logistice). Tato certifikace se stala mezinárodním standardem v přepravě farmaceutických produktů a zejména vakcín.
Christophe Boucher, výkonný viceprezident Air France Cargo, uvedl: „Na základě více než třicetiletých zkušeností s přepravou farmaceutických produktů máme dostatečnou odbornost pro specifické zacházení s tímto citlivým a prioritním zbožím. Také díky vysoké kvalitě specializované infrastruktury chladicího řetězce je letiště Paříž-Charles de Gaulle bezpečným a vedoucím logistickým centrem pro přepravu farmaceutických výrobků. Společně s ACFA a celou nákladní komunitou Paříž-Charles de Gaulle jsme plně odhodláni čelit bezprecedentní výzvě dodávat vakcíny proti onemocnění Covid-19.“
Priority: rychlost a bezpečnost ACFA v současné době analyzuje především rychlost a bezpečnost pohybu vakcín na letišti a jejich následné distribuci.
Rychlost: Co nejrychlejší a nejefektivnější přeprava vakcín na letišti. V této souvislosti se diskuse soustředí především na celní odbavení a na celkové zkrácení doby přepravy vakcín mezi silničními kamiony a letadly.
Bezpečnost: Jednotlivé operace provádějí specialisté na logistiku farmaceutických produktů s dlouholetými celosvětovými zkušenostmi. Díky svým certifikacím GDP (Certifikát správné distribuce léčiv) vydaným Evropskou agenturou pro léčivé přípravky nebo PHARMA CEIV (Centrum excelence pro nezávislé ověřovatele ve farmaceutické logistice) vydaných Mezinárodní asociací pro leteckou dopravu (IATA) zaručují provozovatelé letiště Paříž-Charles de Gaulle bezpečné zacházení, které je v souladu s nejvyššími standardy ve farmaceutickém sektoru. S více než 3 500 m2 skladové plochy určené pro uchovávání produktů citlivých na teplo (teplota mezi +2 °C a +8 °C) nabízí letiště Paris-Charles de Gaulle nejmodernější zařízení, která zaručují optimální skladování. Některé vakcíny by mohly být dokonce přepravovány letadly ve zvláštních a samostatných kontejnerech nebo obalech umožňujících udržovat teplotu na -70 °C nebo dokonce -80 °C po dobu až deseti dnů. Kromě těchto opatření si ACFA přeje podpořit názory vyjádřené IATA (Mezinárodní asociací leteckých dopravců) týkající se větší flexibility práv k letovému provozu tak, aby bylo možné upřednostnit nejpřímější trasy mezi výrobními místy budoucích vakcín a Francií nebo naopak, z Francie, do zemí vyžadujících dodávky vakcín nebo účinných látek.
Zatím nezodpovězené otázky kolem distribuce vakcín Vzhledem k stále se vyvíjející situaci zatím není jasné, kdy se s přepravou vakcín proti COVID-19 začne, odkud bude distribuce zahájena (tzn. místo výroby vakcín), kam budou dodávky směřovány a také není známo množství přepravovaných očkovacích látek. Dokud nebudou všechna tato fakta upřesněna, pracovní skupina pracuje s různými scénáři. Stejně jako u převozu roušek (pro připomenutí: sto třicet pět letů z Asie do Francie po dobu čtyř měsíců) lze již předpokládat, že vakcíny budou muset být přepraveny i do území, která nemají jednotky na výrobu vakcín. Zde bude výhodou globální síť Air France – KLM, zejména regionu Afriky. Připravila Lidija Erlebachová.