Turistická informační centra: Tradiční průvodci moderního turisty
24. 02. 2025
Turistická informační centra (TIC) hrají klíčovou roli
v cestovním ruchu. Jsou zárukou osobního přístupu, ale zároveň čelí
výzvám moderní doby. To, jak je lidé využívají, se liší napříč
generacemi. Zatímco starší turisté volí jako první možnost osobní
návštěvu, mladší ročníky využívají převážně online cestu. Hlavním
důvodem, proč se návštěvníci na TIC obracejí je fakt, že dostanou
komplexní informace o dané lokalitě, a navíc si mohou pořídit jako
upomínku na výlet nějaký ten suvenýr. Vyplývá to z nejnovějšího
výzkumu České centrály cestovního rouchu – CzechTourism.
Turistická
informační centra v Česku nejen informují, ale fungují jako důležitý
prvek budování vztahu s turisty. Aktuálně jich je v tuzemsku zhruba pět
stovek certifikovaných. „Role
turistických informačních center je v cestovním ruchu nezastupitelná. Od
online vyhledávání je odlišuje zejména osobní přístup. Často dokáží
doporučit něco, co by návštěvníci jinak minuli. Ať už jde o skryté
perly regionu, místní speciality nebo tipy na netradiční
zážitky,“
říká ředitel České centrály cestovního
ruchu – CzechTourism František Reismüller a
dodává: „My si to samozřejmě uvědomujeme a s kolegy v regionech
spolupracujeme. Propagujeme jejich činnost. Přehled turistických
informačních center, jejich lokaci, seznam služeb, které poskytují,
včetně důležitých kontaktů, najdou turisté na našem portále
Kudy
z nudy.
Mohou si tak o nich zjistit podrobnosti jednoduše a z pohodlí domova.“
Turistická
informační centra: Pro koho jsou a kdo je míjí?
Průzkum
odhalil, že za poslední tři roky osobně navštívilo TIC 36 % Čechů ve
věku 18–65 let. Z toho větší část tvořily ženy. Naopak 64 %
oslovených jejich služby nevyužilo. Nejčastěji proto, že o ně nemají
zájem, nevědí, že TIC v lokalitě existuje, nebo si informace zajišťují
jiným způsobem. Na druhou stranu mezi těmi, kdo TIC využívají, panuje
vysoká spokojenost – 93 % uživatelů uvedlo, že byli se službami center
spokojeni. Pochvalovali si zejména vysoký standard v oblasti poskytování
informací o lokalitě, kulturních akcích a prodeji map a suvenýrů.
„Byli
ochotní, věnovali se mi a dostal jsem tipy na místa, která bych sám
neobjevil,“
oceňuje jeden z respondentů anonymního dotazování.
Kdo
TIC využívá? Rozdělení návštěvníků
Výzkum
identifikoval tři hlavní skupiny návštěvníků TIC:
o Digi
progresivní jsou lidé závislí na online informacích a TIC využívají
pouze v případě nouze.
o Retro
konzervativní naopak považují TIC za klíčový zdroj informací, preferují
osobní kontakt a tištěné materiály.
o Třetí
skupinou jsou turisté, kteří kombinují online vyhledávání s osobní
návštěvou TIC, aby si ověřili informace a získali doporučení od
místních expertů.
„Rád plánuji dopředu, ale až v turistickém informačním centru
dostanu tipy na méně známé trasy nebo skryté poklady v okolí,“
vysvětluje další účastník průzkumu.
Personál
TIC: Silná stránka i prostor pro zlepšení
Hlavním
faktorem spokojenosti návštěvníků je kvalita personálu. Mezi pozitiva
patří ochota a znalost pracovníků, ale výzkum ukázal i nedostatky.
„Bylo
skvělé, že nám doporučili trasu výletu, včetně tipů na občerstvení.
Byli jsme nadšení,“
sdílí svou zkušenost jeden z turistů.
Na druhou stranu se objevují i negativní reakce. Někteří respondenti si
stěžovali na neinformovanost pracovníků, chybějící nadšení nebo odkazy
na web místo osobního doporučení.
„Výsledky průzkumu ukázaly, že je v případě turistických
informačních center nutné investovat do vzdělávání personálu. Turisté
očekávají, že dostanou nejen odpověď na svůj dotaz, ale i tipy a
zajímavosti, které v běžných cestovatelských průvodcích nenajdou. TIC
tak mají obrovský potenciál být bránou k autentickým
zážitkům,“
shrnuje vedoucí Institutu turismu agentury CzechTourism Petr
Janeček. „Velmi
si ceníme realizace tohoto výzkumu, který nám poskytl ještě hlubší vhled
do aktuálních potřeb a očekávání turistů a návštěvníků v oblasti
domácího cestovního ruchu. Díky tomu se mohou turistická informační
centra lépe připravit na nadcházející sezónu a dále zlepšovat již nyní
pozitivně hodnocené služby. Získané poznatky navíc využijeme při
certifikaci TIC, abychom i nadále posilovali jejich roli jako klíčového
pilíře udržitelného turismu v Česku,“
dodává prezident Asociace
turistických informačních center České republiky Petr Slepička.
Digitalizace
a lepší služby
Průzkum
přinesl několik konkrétních návrhů na vylepšení TIC. Delší otevírací
doba, zejména o víkendech, by mohla zvýšit jejich dostupnost. Zavedení
Wi-Fi, nabíjecích stanic na telefony a dostupných WC by zase zvýšilo
komfort návštěvníků. Kvalitnější školení personálu a větší
propojení s regionálními atrakcemi a digitálními platformami by TIC
pomohlo ještě více se přizpůsobit moderním trendům.
O výzkumu
Výzkum
proběhl kombinací kvantitativního a kvalitativního dotazování.
·
Metoda: Online
dotazník (CAWI) a fokusní skupiny (FGD).
·
Termín realizace:
26. listopadu – 10. prosince 2024 (CAWI) a 28. listopadu, 3. –
4. prosince 2024 (FGD).
·
Vzorek:
8 250 respondentů (CAWI), z toho 2 998 uživatelů TIC; 3 skupiny po
10 lidech (FGD).
Turistická informační centra i nadále zůstávají důležitou součástí
cestovního ruchu v Česku. Modernizace, digitalizace a kvalitní služby jsou
klíčem k jejich dalšímu rozvoji.
Podrobné
výsledky průzkumu
Připravila
Kateřina Beránková.
www.aticcr.cz
www.kudyznudy.cz
www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com