Rekordní zájem o workshop „Sell Croatia“ v Praze
01. 11. 2024
Zájem českých a slovenských turistů o Chorvatsko nepolevuje,
což potvrdil rekordní počet účastníků na B2B workshopu „Sell
Croatia“, pořádaném Zastoupením Chorvatského turistického sdružení pro
Česko a Slovensko 24. října v hotelu Grandium v Praze. Workshop, jehož
cílem je prohloubit spolupráci mezi českými, slovenskými a chorvatskými
subjekty, přivítal celkem 72 účastníků – 25 chorvatských a
47 českých a slovenských agentur a cestovních kanceláří. Tento rekordní
zájem opět podtrhl silnou pozici Chorvatska jako jedné
z nejoblíbenějších dovolenkových destinací Čechů a
Slováků.
„Letos Chorvatsko navštívilo přibližně
800 tisíc Čechů, což představuje více než 5 milionů přenocování, a
přes 525 000 Slováků kteří zde strávili přes 3,3 milionů nocí, což
je historický rekord ze slovenského trhu “ řekl Miodrag Mlačić,
ředitel Chorvatského turistického sdružení pro Česko a Slovensko.
„Úspěch chorvatského cestovního ruchu pramení nejen z jeho přírodních
krás a kulturního bohatství, ale také ze schopnosti přizpůsobit se
změnám v turistických trendech. Čeští a slovenští návštěvníci si
kromě moře oblíbili i chorvatskou přírodu, přičemž stále více
navštěvují nejen přímořské regiony, ale také národní parky a
chráněné oblasti jako Plitvická jezera, Krka, Telaščica, Kopački Rit,
Paklenica a další. „Rostoucí zájem o naše přírodní krásy je pro nás
důležitý. Zároveň nás těší i trend, že turisté objevují Chorvatsko
také jako skvělou destinaci pro aktivní dovolenou. Pro cykloturistiku,
pěší výlety, jakož i pro poznávání přírodních a kulturních památek
je přívětivé klima mimo hlavní sezonu ideální,“ dodává Mlačić.
„Samostatnou kapitolou je rostoucí zájem o dovolenou na moři. Díky
tisícům ostrovů a kvalitním přístavům je Chorvatsko pro jachtaře velmi
atraktivní destinací,“ vysvětluje Mlačić. „Tento druh turismu
navíc prodlužuje sezonu – čeští jachtaři se tak letos postarali
o více než 256 000 přenocování a přibližně 40 tiusíc příjezdů,
čímž potvrdili svou pozici hned za Němci a Rakušany. Velkým lákadlem je
také chorvatská kuchyně a vinařství. Češi i Slováci i začínají
objevovat kouzlo chorvatských vín a tradiční gastronomie,“ říká
Mlačić. „S nárůstem zájmu o gastro turistiku tak vzniká
jedinečná příležitost pro setkání s místními producenty a prohloubení
autentických zážitků z dovolené,“ dodává.
K rozvoji chorvatského cestovního ruchu přispívá také budování
turistické infrastruktury a nových dopravních spojení – Chorvatsko
otevřelo nový tubus tunelu Učka na Istrii, což výrazně zlepšilo dopravu
v oblasti. Očekává se rovněž modernizace systému mýtnic na
chorvatských dálnicích – jejich zrušení a zavedení elektronického
mýtného systémem české společnosti TollNet a slovenské Skytoll do roku
2026 zrychlí a usnadní cestování, což Češi i Slováci ocení, protože
stále preferují cestu autem.
České cestovní kanceláře na workshopu „Sell Croatia“ ocenily, že
Chorvatsko vyšlo vstříc potřebě udržitelného cestovního ruchu.
„V novém zákoně se Chorvatsko zavázalo omezit počty turistů
v hlavní sezoně v nejvíce navštěvovaných lokalitách, jako je
historické centrum Dubrovníku, aby nebylo ohroženo místní obyvatelstvo ani
infrastruktura, protože nejdůležitější je, aby byli spokojeni jak hosté,
tak místní obyvatelstvo,“ vysvětluje Mlačić. Významným krokem je
také posílení turismu ve vnitrozemí, což snižuje zatížení
přímořských oblastí a podporuje rozvoj místních regionů. Díky těmto
iniciativám Chorvatské turistické sdružení pevně věří, že si
chorvatská krajina zachová svůj jedinečný charakter, zatímco čeští a
slovenští návštěvníci budou mít možnost objevovat její krásy ve všech
ročních obdobích.
Připravil Luděk Hladiš.
https://croatia.hr/cs-CZ