Menu

Převoz zraněného ze zahraničí

07. 08. 2024

Každoročně se v zahraničí zraní tisíce Čechů, několik set jich dokonce i zemře. Repatriace, tedy převoz zraněného nebo nemocného turisty do zdravotnického zařízení nebo zpět do České republiky, pak může vyjít na statisíce. Pokud člověk nemá sjednáno cestovní pojištění, musí počítat se zaplacením nákladů ze svého. Transporty totiž nekryje Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC).

„V celkových nákladech závažnějších škodních událostí tvoří transport a repatriace velmi podstatnou část, ceny šplhají až do statisíců korun“, říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny. V posledních dvou letech totiž opět došlo k výraznému navýšení nákladů na repatriace řádově o téměř 100 %. Souvisí to s vyšší frekvencí cestování, skladbou destinací a omezenou kapacitou tzv. stretcherů, kdy se na palubu letadla v podstatě umístí nemocniční lůžko. Nejvhodnější způsob transportu vždy doporučuje asistenční lékař a následně ho schvaluje pojišťovna. Důležité je také počítat s tím, že Evropský průkaz zdravotního pojištění kryje pouze náklady na veřejně dostupnou zdravotnickou péči v dané zemi, a to pouze v rámci zemí Evropské unie. Průkaz tedy nepokryje převoz zraněného zpět do Česka.

Letecká přeprava pro méně závažné případy
V nejjednodušším případě, kdy pacient může cestovat standardně na jednom sedadle, vychází náklady na transport v ekonomické třídě na přibližně 5–10 tisíc korun, pokud se jedná o bližší destinace jako jsou například Itálie, Španělsko či Egypt. Častěji ale pacient potřebuje pro návrat domů více místa v letadle, například z důvodu zlomené nohy. „Je zcela běžné, že pro klienta kupujeme více sedadel, tzv. Extra seats. Většinou jde o tři místa. Náklady se pak násobí a letenky vyjdou na 15–30 tisíc korun,“ říká Vlastimil Divoký. U vzdálenějších zemí, jako je například Dubaj, se pro převoz využívají místa v Byznys třídě, která je prostornější a pro zraněného klienta bezpečnější. „V takovém případě se ale už bavíme o nákladech přesahujících 50 tisíc korun. Naším cílem je vždy dostat klienta domů bezpečně, proto náš speciální transportní tým, který je součástí asistenční služby, vždy zvolí ten nejvhodnější způsob přepravy,“ říká Vlastimil Divoký.

Létající lůžko i ambulance
V případě vážného zranění, či pooperačního stavu se používá tzv. stretcher. Jde v podstatě o nemocniční lůžko instalované do letadla místo 9–12 sedadel, které klientovi zajistí průběžný monitoring, podávání kyslíku, a také péči doprovázejícího zdravotníka. Cena takového převozu se pohybuje v rozmezí 150–200 tisíc korun. „V těchto situacích obvykle vysíláme z Česka i našeho zdravotníka, který po celou dobu sleduje zdravotní stav pacienta. Cena stretcheru je vysoká i z důvodu, že charterové a nízkonákladové linky nejsou příliš ochotné k jeho umístění na palubu. Často z důvodu vysoké obsazenosti letadel,“ říká Vlastimil Divoký. U velmi vážných poranění s nutností urychlené operace, polytraumat či v případě ohrožení života se využívá tzv. letecká ambulance. Jde o vypravené letadlo, které díky svému speciálnímu vybavením funguje jako létající jednotka intenzivní péče, která se pohybuje v nižších výškách kvůli dodržení optimálního tlaku vzduchu. „Jedná se o vůbec nejdražší typ transportu. Náklady na leteckou ambulanci začínají na zhruba půl milionu korun, přičemž ze vzdálenější destinace může převoz stát i více než jeden milion korun, říká Vlastimil Divoký.

Pozemní přeprava
Pokud se klient zraní v některé ze sousedních zemí, například na Slovensku či v Rakousku, často pro převoz stačí sanitka. Nejčastěji se využívá u lyžařských zájezdů. Cena převozu se počítá podle ujetých kilometrů a obvykle se pohybuje kolem 30–40 tis. Kč.

erv_-_prevoz_tab

„S ohledem na vysoké ceny transportů může být cestování bez kvalitního pojištění zbytečný hazard. A to nejen se zdravím, ale i financemi. Pojištění stojí řádově nižší stovky korun, ale náklady na zdravotní péči a repatriace šplhají i do milionů,“ dodává Vlastimil Divoký.
Připravil Michal Štefl.

 
www.ervpojistovna.cz

 

Archiv