Převoz zraněného ze zahraničí
07. 08. 2024
Každoročně se v zahraničí zraní tisíce
Čechů, několik set jich dokonce i zemře. Repatriace, tedy převoz
zraněného nebo nemocného turisty do zdravotnického zařízení nebo zpět do
České republiky, pak může vyjít na statisíce. Pokud člověk nemá
sjednáno cestovní pojištění, musí počítat se zaplacením nákladů ze
svého. Transporty totiž nekryje Evropský průkaz zdravotního pojištění
(EHIC).
„V celkových nákladech závažnějších škodních událostí
tvoří transport a repatriace velmi podstatnou část, ceny šplhají až do
statisíců korun“, říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a
komunikace ERV Evropské pojišťovny. V posledních dvou letech totiž opět
došlo k výraznému navýšení nákladů na repatriace řádově o téměř
100 %. Souvisí to s vyšší frekvencí cestování, skladbou destinací a
omezenou kapacitou tzv. stretcherů, kdy se na palubu letadla v podstatě
umístí nemocniční lůžko. Nejvhodnější způsob transportu vždy
doporučuje asistenční lékař a následně ho schvaluje pojišťovna.
Důležité je také počítat s tím, že Evropský průkaz zdravotního
pojištění kryje pouze náklady na veřejně dostupnou zdravotnickou péči
v dané zemi, a to pouze v rámci zemí Evropské unie. Průkaz tedy nepokryje
převoz zraněného zpět do Česka.
Letecká
přeprava pro méně závažné případy
V nejjednodušším případě, kdy pacient může cestovat
standardně na jednom sedadle, vychází náklady na transport v ekonomické
třídě na přibližně 5–10 tisíc korun, pokud se jedná o bližší
destinace jako jsou například Itálie, Španělsko či Egypt. Častěji ale
pacient potřebuje pro návrat domů více místa v letadle, například
z důvodu zlomené nohy. „Je zcela běžné, že pro klienta kupujeme
více sedadel, tzv. Extra seats. Většinou jde o tři místa. Náklady se pak
násobí a letenky vyjdou na 15–30 tisíc korun,“ říká Vlastimil
Divoký. U vzdálenějších zemí, jako je například Dubaj, se pro převoz
využívají místa v Byznys třídě, která je prostornější a pro
zraněného klienta bezpečnější. „V takovém případě se ale už
bavíme o nákladech přesahujících 50 tisíc korun. Naším cílem je vždy
dostat klienta domů bezpečně, proto náš speciální transportní tým,
který je součástí asistenční služby, vždy zvolí ten nejvhodnější
způsob přepravy,“ říká Vlastimil Divoký.
Létající
lůžko i ambulance
V případě vážného zranění, či pooperačního stavu se
používá tzv. stretcher. Jde v podstatě o nemocniční lůžko instalované
do letadla místo 9–12 sedadel, které klientovi zajistí průběžný
monitoring, podávání kyslíku, a také péči doprovázejícího
zdravotníka. Cena takového převozu se pohybuje v rozmezí 150–200 tisíc
korun. „V těchto situacích obvykle vysíláme z Česka i našeho
zdravotníka, který po celou dobu sleduje zdravotní stav pacienta. Cena
stretcheru je vysoká i z důvodu, že charterové a nízkonákladové linky
nejsou příliš ochotné k jeho umístění na palubu. Často z důvodu
vysoké obsazenosti letadel,“ říká Vlastimil Divoký. U velmi
vážných poranění s nutností urychlené operace, polytraumat či
v případě ohrožení života se využívá tzv. letecká ambulance. Jde
o vypravené letadlo, které díky svému speciálnímu vybavením funguje jako
létající jednotka intenzivní péče, která se pohybuje v nižších
výškách kvůli dodržení optimálního tlaku vzduchu. „Jedná se
o vůbec nejdražší typ transportu. Náklady na leteckou ambulanci
začínají na zhruba půl milionu korun, přičemž ze vzdálenější
destinace může převoz stát i více než jeden milion korun, říká
Vlastimil Divoký.
Pozemní
přeprava
Pokud se klient zraní v některé ze sousedních zemí,
například na Slovensku či v Rakousku, často pro převoz stačí sanitka.
Nejčastěji se využívá u lyžařských zájezdů. Cena převozu se
počítá podle ujetých kilometrů a obvykle se pohybuje kolem 30–40 tis.
Kč.
„S ohledem na vysoké ceny transportů může být cestování bez
kvalitního pojištění zbytečný hazard. A to nejen se zdravím, ale
i financemi. Pojištění stojí řádově nižší stovky korun, ale náklady
na zdravotní péči a repatriace šplhají i do milionů,“ dodává
Vlastimil Divoký.
Připravil Michal Štefl.
www.ervpojistovna.cz