Menu

International Wine Tourism Conference: Czechia 2025

07. 03. 2025

Už za pár týdnů se sjedou ze všech koutů světa odborníci na víno a cestovní ruch do Mikulova, kde poprvé v historii Česka proběhne prestižní Mezinárodní konference o vinařském turismu IWINETC 2025 (International Wine Tourism Conference).

Nejvýznamnější vinařská událost roku v srdci Evropy
Konference IWINETC 2025 se uskuteční ve dnech 26.- 27. března. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších světových akcí zaměřených na vinařský turismus. Každoročně se jí účastní na dvě stovky odborníků ze 45 zemí světa, kteří se setkávají, aby sdíleli zkušenosti, navázali nové obchodní kontakty a získali nejnovější informace o trendech v oblasti vinařství a cestovního ruchu.

„To, že se IWINETC letos koná právě v Mikulově, je skvělou příležitostí ukázat světu, že Česko je nejen zemí piva, ale i destinací nabízející jedinečné víno a zážitky s ním spojené. Věříme, že tato prestižní akce posílí image Česka jako atraktivního místa pro vinařský turismus a pomůže přilákat ještě více návštěvníků,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Vinařský turismus hraje klíčovou roli v rozvoji nejen tuzemského cestovního ruchu. Ostatně to můžeme jasně vidět třeba na příkladu Itálie či Francie, kde tamní producenti nabízejí ročně na čtyři stovky prohlídek a ochutnávek vína na 1 milion obyvatel. V těsném závěsu za těmito zeměmi se v tomto ohledu drží Austrálie, Portugalsko nebo Jižní Afrika. Právě ze zkušeností Portugalska může Česko čerpat, neboť tato země se v posledních několika letech systematicky soustředí na rozvoj vinařského turismu jako jednoho z prioritních lákadel pro zahraniční návštěvníky a data ukazují, že se jí daří etablovat se mezi přední světové destinace pro tento typ turismu.“

„Jižní Morava je srdcem českého vinařství a Mikulov je jeho ikonou. Věřím, že díky konferenci IWINETC se představíme odborníkům ze zahraničí s nabídkou celého regionu a budou od nás odjíždět s poznáním, že i na jižní Moravě umíme produkovat světové víno. Je to pro nás a naše partnery jedinečná příležitost, jak zviditelnit tento region jako skvělou vinařskou destinaci i za hranicemi," doplňuje ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová.

Konference se koná od roku 2009. Setkávají se na ni profesionálové, včetně touroperátorů a zástupců médií zaměřených na vinařský turismus a cestování za jídlem. Má tři hlavní cíle: nabídnout špičkové vzdělávací příležitosti prostřednictvím plenárních zasedání a panelových diskusí s odborníky, poskytnout prostor pro obchodní jednání a networking během formálních i neformálních akcí. Nabízí možnost představit profesionálům i novinářům z celého světa Česko jako špičkovou destinaci pro tento typ turismu, včetně gastronomie, která se k vínu neodmyslitelně váže. Třešničkou na pomyslném dortu jsou pak exkurze do samotných vinařství či na jiná zajímavá místa spojená s vinařským turismem.

Letošní ročník nabídne přednášky, panelové diskuze i velkou degustaci českých vín a navazující B2B workshop. Účastníci se mohou těšit také na výstavní stánky, kde se kromě vinařských destinací Česka představí zástupci hned několika tuzemských spolků vinařů a vinařství. Na místě budou samozřejmě i zástupci agentury CzechTourism. A protože IWINETC je akce mezinárodní, mohou se účastníci těšit i na zahraniční stánky. Po konferenci budou následovat media tripy a několik specializovaných fam tripů po vinařských oblastech
Jihomoravského, Středočeského a Ústeckého kraje.

Cestování za vínem v Česku získává na popularitě
Vinařský turismus v Česku zažívá i nadále dynamický růst a přitahuje stále více návštěvníků ze zahraničí. V tuzemsku patří víno a kultura s ním spojená mezi hlavní tahouny zejména na jihu Moravy. Zdejší vinice spojují tradiční řemeslo a moderní gastronomické trendy. Krásy cestování za vínem lze však zažít nejen na Moravě, ale i v Čechách, například na Mělnicku či na Litoměřicku a ve Velkých Žernosekách na Ústecku. Zážitky putování za vínem nabízí též hlavní město, kde milovníci tohoto moku mohou navštívit například Vinici sv. Kláry v Troji či vinice na Pražském hradě. Mezi nejčastěji vyhledávané vinařské akce patří návštěva místních výstav vín, vinobraní, akce otevřených sklepů nebo také propojení degustace vína s gastronomií a hudbou.

Mezi nejoblíbenější vinařské destinace v tuzemsku patří už zmíněná jižní Morava, především pak
Mikulovská vinařská podoblast či Velkopavlovická podoblast. Jen od ledna do září loňského roku se téměř 23,5 % domácích a přes 38 % zahraničních návštěvníků tohoto regionu rozhodlo užít si zdejší klima i prostřednictvím chuťových buněk v podobě gastronomických zážitků či konzumace vína. Pro srovnání – v roce 2023 to bylo 27 % rezidentů a téměř 43 % cizinců, o rok dříve necelých 12 % našinců a 24,5 % cizinců a v roce 2019 pak přes 29 % tuzemských a 41 % zahraničních cestovatelů. Další destinací proslulou svou vinařskou historií a také každoročním historickým vinobraním je Znojmo, které přitahuje tisíce návštěvníků. Obecně jsou všechny tuzemské vinařské oblasti známé nejen svými vinařstvími a tradičními akcemi, jako jsou vinobraní a festivaly vína, ale turisté zde vyhledávají autentické zážitky, navštěvují tradiční sklepy i moderní vinařství a ochutnávají místní víno či přijíždějí kvůli procházkám po malebných vinicích.

Profil návštěvníků vinařských oblastí
Tuzemské vinařské oblasti navštěvují hlavně domácí turisté, především z velkých měst jako je Praha, Brno a Ostrava. Vyhledávají zejména víkendové a krátkodobé pobyty spojené s degustacemi, vinařskými akcemi a návštěvou vinných sklepů. „Stále platí, že český konzument si dopřeje víno ve spojitosti s jídlem spíše při zvláštní nebo sváteční příležitosti než k běžnému obědu. Tím jsou proslulí například Francouzi. Současně ale můžeme říct, že stoupá obliba konzumace vína třeba při grilování,” přibližuje projektový manažer Národního vinařského centra Patrik Kubát a doplňuje: “Pokud se člověk rozhodne cestovat za tuzemským vínem, zajímá se také o zážitky a emoce s ním spojené. Hledá inspiraci pro objevování nových vín, odrůd a vinařství. Jedinečnost některých vinařských obcí, sklepních uliček anebo samotných sklepů předkládá úžasné genius loci, které nebylo mnohými doposud objeveno.”

Konzumenti na domácím víně nejvíce oceňují fakt, že je nedílnou součástí národní tradice, má jedinečnou chuť, je rozmanité a pestré. Zahraniční turisté pak oceňují vysokou kvalitu českých vín, pohostinnost a autenticitu vinařských zážitků a s nimi spojených tradic. Podle výzkumu
Vinařského fondu aktuálně po konkrétní odrůdě bílého vína častěji sáhne 55 % českých konzumentů, pro zbylých 45 % není barva vína rozhodující.

Vinařský turismus podporujeme dlouhodobě, ukládá nám to ostatně i zákon. Každoročně například připravujeme kalendář vinařských akcí, kterých jsou stovky, vydáváme vinařské mapy a podílíme se i na dalších projektech. Konferenci IWINETC jsme proto rádi podpořili, protože naše vinařské regiony dokážou nabídnout mimořádné zážitky a rádi je takto představíme i v zahraničí,“ uvádí ředitel Vinařského fondu Zbyněk Vičar. Vinařský turismus je nejen způsobem, jak propagovat tuzemská vína, ale také důležitým ekonomickým faktorem pro regiony. Studie ukazují, že návštěvníci vinařských destinací často utrácejí nadprůměrné částky za ubytování, gastronomii i doprovodné aktivity. Například v roce 2024 tvořili zahraniční návštěvníci až 30 % klientely některých moravských vinařství, přičemž nejčastěji přijížděli ze Slovenska, Rakouska, Německa a Polska. Tento trend potvrzuje, že kvalitní vinařská nabídka může být významným lákadlem pro cestovatele i mimo hlavní turistickou sezónu.
Připravila Kateřina Beránková.

www.iwinetc.com/2025czechia/

 

Archiv
HW 2025
festival krumlov 34