International Wine Tourism Conference: Czechia 2025
07. 03. 2025
Už
za pár týdnů se sjedou ze všech koutů světa odborníci na víno a
cestovní ruch do Mikulova, kde poprvé v historii Česka proběhne prestižní
Mezinárodní konference o vinařském turismu IWINETC 2025 (International Wine
Tourism Conference).
Nejvýznamnější
vinařská událost roku v srdci Evropy
Konference
IWINETC
2025 se
uskuteční ve dnech 26.- 27. března. Jedná se o jednu
z nejvýznamnějších světových akcí zaměřených na vinařský turismus.
Každoročně se jí účastní na dvě stovky odborníků ze 45 zemí světa,
kteří se setkávají, aby sdíleli zkušenosti, navázali nové obchodní
kontakty a získali nejnovější informace o trendech v oblasti vinařství a
cestovního ruchu.
„To,
že se IWINETC
letos koná právě v Mikulově,
je skvělou příležitostí ukázat světu, že Česko je nejen zemí piva, ale
i destinací nabízející jedinečné víno a zážitky s ním spojené.
Věříme, že tato prestižní akce posílí image Česka jako atraktivního
místa pro vinařský
turismus
a pomůže přilákat ještě více návštěvníků,“ říká
ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František
Reismüller a
dodává: „Vinařský turismus hraje klíčovou roli v rozvoji nejen
tuzemského cestovního ruchu. Ostatně to můžeme jasně vidět třeba na
příkladu Itálie či Francie, kde tamní producenti nabízejí ročně na
čtyři stovky prohlídek a ochutnávek vína na 1 milion obyvatel. V těsném
závěsu za těmito zeměmi se v tomto ohledu drží Austrálie, Portugalsko
nebo Jižní Afrika. Právě ze zkušeností Portugalska může Česko čerpat,
neboť tato země se v posledních několika letech systematicky soustředí na
rozvoj vinařského turismu jako jednoho z prioritních lákadel pro
zahraniční návštěvníky a data ukazují, že se jí daří etablovat se
mezi přední světové destinace pro tento typ turismu.“
„Jižní
Morava je srdcem českého vinařství a Mikulov je jeho ikonou. Věřím, že
díky konferenci IWINETC se představíme odborníkům ze zahraničí
s nabídkou celého regionu a budou od nás odjíždět s poznáním, že
i na jižní Moravě umíme produkovat světové víno. Je to pro nás a naše
partnery jedinečná příležitost, jak zviditelnit tento region jako skvělou
vinařskou destinaci i za hranicemi," doplňuje
ředitelka Centrály cestovního
ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová.
Konference se koná od roku 2009. Setkávají se na ni profesionálové,
včetně touroperátorů a zástupců médií zaměřených na vinařský
turismus a cestování za jídlem. Má tři hlavní cíle: nabídnout
špičkové vzdělávací příležitosti prostřednictvím plenárních
zasedání a panelových diskusí s odborníky, poskytnout prostor pro
obchodní jednání a networking během formálních i neformálních akcí.
Nabízí možnost představit profesionálům i novinářům z celého světa
Česko jako špičkovou destinaci pro tento typ turismu, včetně gastronomie,
která se k vínu neodmyslitelně váže. Třešničkou na pomyslném dortu
jsou pak exkurze do samotných vinařství či na jiná zajímavá místa
spojená s vinařským turismem.
Letošní ročník nabídne přednášky, panelové diskuze i velkou degustaci
českých vín a navazující B2B workshop. Účastníci se mohou těšit také
na výstavní stánky, kde se kromě vinařských destinací Česka představí
zástupci hned několika tuzemských spolků vinařů a vinařství. Na místě
budou samozřejmě i zástupci agentury CzechTourism. A protože IWINETC je
akce mezinárodní, mohou se účastníci těšit i na zahraniční stánky. Po
konferenci budou následovat media tripy a několik specializovaných fam tripů
po vinařských oblastech Jihomoravského,
Středočeského
a Ústeckého
kraje.
Cestování
za vínem v Česku získává na popularitě
Vinařský
turismus v Česku zažívá i nadále dynamický růst a přitahuje stále
více návštěvníků ze zahraničí. V tuzemsku patří víno a kultura
s ním spojená mezi hlavní tahouny zejména na jihu Moravy. Zdejší vinice
spojují tradiční řemeslo a moderní gastronomické trendy. Krásy
cestování za vínem lze však zažít nejen na Moravě, ale i v Čechách,
například na Mělnicku
či na Litoměřicku
a ve Velkých
Žernosekách
na Ústecku. Zážitky putování za vínem nabízí též hlavní město, kde
milovníci tohoto moku mohou navštívit například Vinici sv. Kláry
v Troji
či vinice
na Pražském
hradě.
Mezi nejčastěji vyhledávané vinařské
akce
patří návštěva místních výstav vín, vinobraní, akce otevřených
sklepů nebo také propojení degustace vína s gastronomií a hudbou.
Mezi nejoblíbenější vinařské destinace v tuzemsku patří už zmíněná
jižní Morava, především pak Mikulovská vinařská
podoblast
či Velkopavlovická
podoblast.
Jen od ledna do září loňského roku se téměř 23,5 % domácích a přes
38 % zahraničních návštěvníků tohoto regionu rozhodlo užít si zdejší
klima i prostřednictvím chuťových buněk v podobě gastronomických
zážitků či konzumace vína. Pro srovnání – v roce 2023 to bylo 27 % rezidentů a
téměř 43 % cizinců, o rok dříve necelých 12 % našinců a 24,5 %
cizinců a v roce 2019 pak přes 29 % tuzemských a 41 % zahraničních
cestovatelů. Další destinací proslulou svou vinařskou historií a
také každoročním historickým vinobraním je Znojmo,
které přitahuje tisíce návštěvníků. Obecně
jsou všechny tuzemské vinařské oblasti známé nejen svými vinařstvími a
tradičními akcemi, jako jsou vinobraní a festivaly vína, ale turisté zde
vyhledávají autentické zážitky, navštěvují tradiční sklepy i moderní
vinařství a ochutnávají místní víno či přijíždějí kvůli
procházkám po malebných vinicích.
Profil
návštěvníků vinařských oblastí
Tuzemské
vinařské oblasti navštěvují hlavně domácí turisté, především
z velkých měst jako je Praha,
Brno
a Ostrava.
Vyhledávají zejména víkendové a krátkodobé pobyty spojené
s degustacemi, vinařskými akcemi a návštěvou vinných sklepů.
„Stále
platí, že český konzument si dopřeje víno ve spojitosti s jídlem spíše
při zvláštní nebo sváteční příležitosti než k běžnému obědu.
Tím jsou proslulí například Francouzi. Současně ale můžeme říct, že
stoupá obliba konzumace vína třeba při grilování,” přibližuje
projektový manažer Národního vinařského
centra
Patrik Kubát
a doplňuje: “Pokud se člověk rozhodne cestovat za tuzemským vínem,
zajímá se také o zážitky a emoce s ním spojené. Hledá inspiraci pro
objevování nových vín, odrůd a vinařství. Jedinečnost některých
vinařských obcí, sklepních uliček anebo samotných sklepů předkládá
úžasné genius loci, které nebylo mnohými doposud objeveno.”
Konzumenti na domácím víně nejvíce oceňují fakt, že je nedílnou
součástí národní tradice, má jedinečnou chuť, je rozmanité a pestré.
Zahraniční turisté pak oceňují vysokou kvalitu českých vín, pohostinnost
a autenticitu vinařských zážitků a s nimi spojených tradic. Podle
výzkumu Vinařského
fondu
aktuálně po konkrétní odrůdě bílého vína častěji sáhne 55 %
českých konzumentů, pro zbylých 45 % není barva vína rozhodující.
„Vinařský
turismus podporujeme dlouhodobě, ukládá nám to ostatně i zákon.
Každoročně například připravujeme kalendář vinařských akcí, kterých
jsou stovky, vydáváme vinařské mapy a podílíme se i na dalších
projektech. Konferenci IWINETC jsme proto rádi podpořili, protože naše
vinařské regiony dokážou nabídnout mimořádné zážitky a rádi je takto
představíme i v zahraničí,“
uvádí ředitel Vinařského
fondu Zbyněk Vičar. Vinařský
turismus je nejen způsobem, jak propagovat tuzemská vína, ale také
důležitým ekonomickým faktorem pro regiony. Studie ukazují, že
návštěvníci vinařských destinací často utrácejí nadprůměrné
částky za ubytování, gastronomii i doprovodné aktivity. Například
v roce 2024 tvořili zahraniční návštěvníci až 30 % klientely
některých moravských vinařství, přičemž nejčastěji přijížděli ze
Slovenska, Rakouska, Německa a Polska. Tento trend potvrzuje, že kvalitní
vinařská nabídka může být významným lákadlem pro cestovatele i mimo
hlavní turistickou sezónu.
Připravila Kateřina Beránková.
www.iwinetc.com/2025czechia/