Dostupnost zdravotní péče v exotických destinacích
14. 03. 2025
Zdravotní péče v exotických destinacích
bývá často dražší a zároveň hůře dostupná, než jsme zvyklí
v Evropě. Zejména na menších ostrovech či v méně frekventovaných
oblastech je péče omezená a při vážných problémech je nezbytný letecký
transport, který běžně vyjde i na statisíce. Případ klienta ERV
Evropské na Kapverdách ukazuje, že bez kvalitního cestovního pojištění
by za urgentní převoz do vybavenější nemocnice zaplatil 2,6 milionu
korun.
Exotické destinace lákají krásnou přírodou i kulturou, ale je
důležité myslet také na zdravotní péči. Ta zde často nedosahuje
evropských standardů, nebo v okolí scházejí některé specializace.
Zajistit kvalitní ověřenou lékařskou péči je tak mnohem náročnější a
nákladnější. „Častěji musíme pro své klienty zajišťovat péči
v soukromých klinikách, což obvykle znamená mnohem vyšší ceny.
Součástí asistenční práce také bývá více transportů, kterými klienty
přemísťujeme do prověřených nemocnic,“ upozorňuje Vlastimil
Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
V odlehlých oblastech nebo na menších ostrovech může chybět potřebné
vybavení, a při vážnějších komplikacích bývá nutný převoz do lépe
vybavené nemocnice, včetně nákladného leteckého transportu. Bez
kvalitního cestovního pojištění tak turistům hrozí vysoké výdaje za
zdravotní péči i přepravu.
V roce 2023 se náš klient ocitl v kritické situaci v Ománu. „Po
prudkých bolestech na hrudi a dušnosti byl převezen do nemocnice
s podezřením na plicní embolii, nakonec mu bylo diagnostikované aneurysma
aorty. Z obav kvůli problémům s ledvinami operaci nejprve odmítl a byl
naplánován převoz leteckou ambulancí do Česka. Klientův stav se však
zhoršil a převoz již nebyl možný. Po intervenci našich lékařů pochopil
závažnost situace a nutnost zákroku na místě. Zajistili jsme mu operaci,
byl mu zaveden stent a jeho stav se stabilizoval. Poté jsme ho mohli
transportovat do Česka k další operaci a léčbě,“ říká Vlastimil
Divoký. Hospitalizace v Ománu trvala dva týdny, po celou dobu s klientem
byla jeho přítelkyně jako tzv. opatrovník. Celkové náklady na péči
dosáhly zhruba 1,8 milionu korun.
Nepříjemný zážitek měl jiný náš klient na Kapverdách. „Muž den
po příletu utrpěl zástavu srdce při koupání v oceánu, což vedlo
k topení a následnému úrazu páteře s obrnou horních končetin.
Zdravotní péče na Kapverdách byla velmi omezená, chyběla zde magnetická
rezonance nebo CT a specializovaná péče. Podařilo se nám zajistit transport
klienta do soukromé nemocnice na Kanárských ostrovech. Po vyšetřeních byl
následně převezen do státní nemocnice. Lékař mu nabídl dvě
možnosti – okamžitý převoz do Čech nebo operaci na místě. Klient si
zvolil repatriaci do vlasti. Leteckou ambulanci, což je vlastně létající
jednotka intenzivní péče, jsme zařídili na další den,“ říká
Vlastimil Divoký. Celkové náklady na zdravotní péči a repatriaci klienta
dosáhly přibližně 2,6 milionu korun.
Kvalitní
asistenční služba je nejdůležitější
Reálné případy klientů ukazují, jak důležitá je
kvalitní asistenční službu. ERV Evropská poskytuje celosvětovou non-stop
asistenční službu a síť partnerských zdravotnických zařízení po celém
světě. „Naše asistenční služba Euro-Center, kterou tvoří tým
odborně vyškolených koordinátorů, je připravena zajistit klientům péči
v prověřených zdravotních zařízeních. Ta pravidelně kontrolujeme,
abychom zajistili nejvyšší standardy zdravotní péče, jaké lze v dané
oblasti získat,“ dodává Vlastimil Divoký.
Například na Kubě, kde politická situace ovlivňuje zdravotní péči,
dochází k výpadkům léků, pité vody a elektřiny, což ztěžuje
fungování nemocnic. V takových případech pomůže asistenční služba
najít vhodné zařízení a zajistit adekvátní péči i v náročných
podmínkách.
Trochu jiným příkladem je Mexiko. To je díky své rozsáhlé síti
poskytovatelů zdravotní péče, která pokrývá celé spektrum služeb,
klíčovou destinací regionu. Tato infrastruktura zahrnuje špičková
zařízení a moderní technologie. Důležitost asistenční služby ilustruje
i příklad klientky z loňského roku. „Klientka špatně šlápla na
pláži, upadla a zlomila si zápěstí. Byla ošetřena hotelovým doktorem,
který jí doporučil návštěvu nemocnice. Naše asistenční služba
okamžitě vyhledala nejbližší nemocnici, kde byla klientka hospitalizována
a následně podstoupila operaci,“ říká Vlastimil Divoký.
Připravila
Anna Monhartová.
www.ervpojistovna.cz