Zvýšit podíl fondu na spotřební dani z minerálních olejů z 9,1 % na 50 %
22. 04. 2007
Státní fond dopravní infrastruktury byl zřízen za účelem
financování dopravní infrastruktury České republiky – investování do
výstavby, modernizace, obnovy a údržby silnic, rychlostních komunikací,
dálnic, železnic včetně regionálních tratí a vnitrozemských vodních
cest. V souvislosti s hlavním tématem jsem proto o rozhovor požádal jeho
ředitele Ing. Pavla Švagra, CSc. Pane řediteli, loňský rok byl z hlediska
rozvoje české dálniční sítě rekordním.
Ano, určitě to byl další úspěšný rok. Celkem jsme z našich
prostředků proinvestovali zhruba 56 miliard Kč, o 8 miliard víc než
před rokem. Jsem rád, že se konečně dodělalo propojení z Prahy na
Rozvadov, tedy celý obchvat kolem Plzně. Nebo že se otevřely dálnice na
Hradec Králové a z Ústí nad Labem na německé hranice. Obě ale mají
svoje ale…, a tím je chybějící zhruba 4km úsek přímo před Hradcem
Králové a zhruba 16km úsek v Českém středohoří. Bohužel! Ale loňský
rok nebyl jen o dálnicích. Také železnice se radovala z ukončeného II.
tranzitního železničního koridoru. Pokud jedete republikou, může každý
vidět, že se na dopravní infrastruktuře pracuje. Jak se opravuje řada
silnic, budují protihlukové stěny, kruhové křižovatky nebo obchvaty měst
a obcí. I když to vypadá optimisticky, realitou je, že ani tyto
vynaložené prostředky nejsou optimální, abychom jako občané a uživatelé
dopravních cest mohli být spokojeni. To bychom museli ročně investovat
zhruba dvakrát tolik než dosud, a i tak by naše hlavní priority byly
dobudovány někdy kolem roku 2020. Prostě dlouhodobá zanedbanost rozvoje
této oblasti v kombinaci s rychlým nárůstem dopravy, a to osobní
i nákladní, a požadavkem na vyšší bezpečnost přepravy a ochranu
životního prostředí si přímo vynucují rychlejší přípravu nových
dopravních děl a také větší finanční prostředky. Na druhou stranu
stará poučka praví, že kde je dobrá dopravní cesta, tam se rozvíjí
život i hospodářství.
Malé Česko upevňuje pozici velmoci v oblasti železniční, zejména
pak tranzitní dopravy.
Nevím, jestli je to úplně přesné. Určitě jsme z hlediska hustoty
železnice jedničkou v Evropě. Za námi je v hustotě měřené počtem km
na 1000 km2 Belgie i Německo. To je dáno historicky tím, že jsme vždy
patřili k nejprůmyslovějším zemím Evropy a v předminulém století
železnice symbolizovala průmyslový rozvoj. Dnes je naší povinností této
situace využít a přesunout maximum vhodných nákladních přeprav ze silnice
na železnici. Chce to nejen investovat do kolejí – aby tratě byly
rychlejší, spolehlivější, ale také do logistiky, marketingu a
v neposlední řadě se musí také rychleji obnovovat vozový park
dominantního přepravce – tedy Českých drah. Prostě platí, že
v dopravě všechno souvisí se vším. Ale jinak máte pravdu, doprava
v posledních letech dramaticky narostla. Jenom mezi lety 2000 a
2005 intenzita kamionů na našich dálnicích vzrostla podle jednotlivých
úseků až o 80 %. Je proto dobře, že mýtné bylo spuštěno, ale já
osobně bych si přál jeho rozšíření na další úseky silnic. Jenom pokud
bude zpoplatněná síť dostatečně široká, bude mýtné plnit svou
funkci – tj. nejen harmonizaci mezi silniční a železniční dopravou, ale
také funkci regulační. Směrování proudu kamionů na kapacitní komunikace.
Hezky se to řekne, ale jde o citlivou ekonomickou rozvahu a ke správné
konfiguraci potřebujete profesně zdatný tým.
Kdysi se mi do rukou dostala publikace Tomáše Bati, v níž prezentoval
vizi zapojení našeho území do evropského systému vodních cest. Jaké jsou
priority státu, co se vodní dopravy týče?
Vždy říkám, že vodní doprava má u nás velkou tradici. Řada toků byla
v minulosti upravována právě proto, aby mohly lépe sloužit přepravě
zboží. Dnes se v této oblasti střetávají různé zájmy. Jednak
dopravců, kteří chtějí uzpůsobit vodní cestu svému podnikání.
Rekreantů, kteří ji chtějí lépe vybavit, aby na ní mohly trávit více
svého volného času. Pak ekologů, kteří mají obavy, aby úpravy vodních
cest nepůsobily negativně na přírodu. A odborníků, kteří říkají, že
rozumná, odborně zvládnutá úprava vodní cesty přírodě a rozvoji krajiny
neublíží a hospodářské činností lidí pomůže. To si myslím i já.
Jinak dlouho připravovaná úprava Labe u Přelouče nezískala potřebnou
výjimku od ministra životního prostředí. Zřejmě se tak nebude
v nejbližší době realizovat. Zlepšení plavebních podmínek Labe
u Děčína se připravuje. Tato zhruba čtyřmiliardová akce by mohla být
zahájena podle mého odhadu v roce 2009. Jinak se samozřejmě připravuje
řada menších akcí regionálního charakteru.
Co cykloturistika a hipoturistika?
Také letos bude Fond investovat do rozvoje cyklistických stezek, a to zhruba
150 mil. Kč. Naším cílem je zvýšení bezpečnosti cyklistů a snížení
nebezpečí potenciálního střetu motoristy a cyklisty. Naším cílem není
podpora cykloturistických tras. V té má hlavní roli Ministerstvo pro
místní rozvoj ČR. To platí i pro hipoturistiku. Ale určitě platí, že
každá koruna, ať je vynaložena z jakéhokoli zdroje do cyklistických
stezek, cykloturistiky nebo hipoturistiky, je dobře vynaložená. Jde nejenom
o naše bezpečí, ale také o využití volného času a hlavně o zdraví a
poznávání krás naší vlasti.
Jak vidíte rozvoj silnic, dálnic a železnic do budoucna?
Mám teorii magického trojúhelníku. Ta stále platí a asi bude ještě
dlouho platit. Jsme v situaci, že víme, co chceme. Naše dopravní priority
jsou jasné. Zeptejte se starosty nějaké obce, a bez mrknutí oka jich i na
své úrovni řadu vyjmenuje. Limitní nejsou ani stavební kapacity,
surovinové zdroje nebo lidé. Limitující jsou právě finanční zdroje.
Dlouhodobě říkám, že bych si přál, aby byla co nejdříve překročena
meta sto miliard korun ročně do oprav, rekonstrukce a výstavby nové
dopravní infrastruktury. Ať již hovoříme o dálnicích, silnicích,
železnici nebo vodní cestě. Zejména dnes, když končí možnost stavět za
privatizační peníze, je toto zásadní problém. V této souvislosti není
bez zajímavosti, že právě letos máme z privatizace absolutně nejvíce
v celé historii Státního fondu dopravní infrastruktury, a to 37,2 mld.
Kč. Najít náhradu z jiných zdrojů není lehký úkol. Osobně bych si
přál, aby se zvýšil podíl fondu na spotřební dani z minerálních olejů
z dnešních 9,1 % až na 50 % v horizontu do roku 2010. To je výzva pro
politiky, pro makroekonomické úvahy. Jsem přesvědčen, že takto nahradit
privatizační zdroje by bylo nejlogičtější a nejlepší řešení pro
plánování a řízení další výstavby. Dnes z natankování jedné
nádrže osobního vozu na dopravní infrastrukturu přispíváte asi 60 Kč,
ostatních 90,9 % jde do státního rozpočtu. Pokud by byl podíl navýšen na
zmiňovaných 50 %, bylo by to asi 330 Kč. Myslím, že by to znamenalo
i zvýšení tlaku na efektivitu výdajů podle hesla, uživatel platí,
uživatel se stará.